ISA snelheid en afkorting?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 18:42
Ik moet voor school een verslag maken, en nu moet ik weten hoe snel of langzaam ISA is en wat precies de afkorting er van is?
Weet iemand het hier ??
Dan kan ik weer verder :'(
ik heb de search al gebruikt niet iets goeds gevonden.

alvast bedankt

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stond in de comp. totaal zal het wel ff opzoeken
behalve als iemand het zo weet :)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 18:50

DarkSide

theres no place like ::1

Moeilijk he ff bij MS kijken, naar info.
Maar ISA staat voor Internet Secrurity and Accelleration.
Is het snel? Hangt van je congfig af. En je PC waarop het draait.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ybox
het gaat om z'n slot op het moederbord

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 18:50

DarkSide

theres no place like ::1

Op woensdag 26 september 2001 20:04 schreef Ybox het volgende:
het gaat om z'n slot op het moederbord
LOL. sorry was toevallig zelf met ISA bezig vandaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Ybox
bedankt

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Snelheid is in ieder geval 8MHz..
Verder heb je 8 en 16 bits ISA..

En de afkorting?? Kweenie..
(Industrial Standard architecture ofzow :?)

• Ybox
bandbreedte is ook handig alles helpt:)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

PCI heeft meer 'verbindingen' met het moederbord en zou dus 'na mijn weten' ook zeker sneller zijn, maar ga er niet van uit dat alle ISA kaarten traag zijn, sommige dingen hebben gewoon niet veel snelheid nodig (geluidskaart bijvoorbeeld). Maar een 56k modem heeft volgens mij wel een PCI-slot nodig.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Twynn
Op woensdag 26 september 2001 20:14 schreef laupro het volgende:
Maar een 56k modem heeft volgens mij wel een PCI-slot nodig.
Neu, die wordt gewoon standaard op een PCI kaart geleverd omdat niemand tegenwoordig nog isa koopt.. 56K modem kan zelfs nog serieel, en seriele poorten heb je ook voor ISA..

En dat PCI sneller is?? Lijkt me logisch.. 32 bit ipv. 16 bit, en 33MHz ipv 8MHz.. En dan nog eens een controller die ietsje meer kan..

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 20:14 schreef laupro het volgende:
PCI heeft meer 'verbindingen' met het moederbord en zou dus 'na mijn weten' ook zeker sneller zijn, maar ga er niet van uit dat alle ISA kaarten traag zijn, sommige dingen hebben gewoon niet veel snelheid nodig (geluidskaart bijvoorbeeld). Maar een 56k modem heeft volgens mij wel een PCI-slot nodig.
Onzin natuurlijk. Waarom heb ik dan een ISA ISDN kaart? Dat is meer dan 2x zo snel. En dat kan hij makkelijk aan. En er zijn genoeg ISA 56k modems.
Alleen PCI is de standaard daarom zie je het niet zo veel meer. Maar 56k heeft GEEN pci nodig.

Verwijderd

De volledige (2-delige) isa sloten draaien op 16 MHZ.. De kleine 8-bit isa sloten draaien op 8 mhz.

• marteltor
  • Laatst online: 09:11
wel eens van www.google.com gehoord?
dit is niet de manier om er van te leren he? >:) (eigenlijk mag huuswerk hier ook niet van de faq)

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
Op woensdag 26 september 2001 20:37 schreef Techwarrior het volgende:
De volledige (2-delige) isa sloten draaien op 16 MHZ.. De kleine 8-bit isa sloten draaien op 8 mhz.
Nee, zowel de 8-bit als de 16 bit (2-delige) draaien officieel op 8 MHz

Verwijderd

Nee. dat is niet juist. De kleine 8-bit sloten...DIE draaien op 8 mhz.. De grotere draaien op 16 Mhz.

• JAVA-Doctor
Op woensdag 26 september 2001 20:43 schreef Techwarrior het volgende:
Nee. dat is niet juist. De kleine 8-bit sloten...DIE draaien op 8 mhz.. De grotere draaien op 16 Mhz.
Ik weet niet waar je 't vandaan haalt |:( De ISA busklok is altijd 8 MHz geweest. Misschien moet je maar es wat lezen: http://www.quatech.com/Application_Objects/FAQs/comm-over-isa.htm

Modern 16-bit ISA

This modern ISA bus emerged in 1984 when it became clear to IBM developers that the advances made on the processor front had rendered the XT bus archaic. The first of these new processors--a 286--was designed to run at 8MHz with a full 16-bit data bus. IBM's PC/AT used this processor and contained an 8MHz bus to match it. Still limited by the two-clock-cycle data transfer, the new AT bus can reach speeds of only 8Mbps. The AT bus provides 16 data lines and 24 address lines, thereby taking full advantage of the 16-bit addressing limit of the microprocessor. This improvement over the XT expands a PC's capability to accept add-in boards by including additional interrupts, and DMA (direct memory access) channels. The ISA system however, does not have a central registry from which to allocate system resources. Consequently, each device behaves as though it has sole access to system resources such as DMA, I/O ports, IRQs, and memory. Obviously, this can cause problems when using multiple add-in boards in a single system.

• Twynn
Ik denk dat jij bits en MHz een beetje door elkaar hebt gegooid..

(overigens.. 8 bits kaarten passen ook in een 16 bits slot, dus daar gaat jouw verhaal al compleet mis!)

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Qua bandbreedte is isa nog niet zo traag, hier een 3c1515 (10.100mbit ic van 3com) en die pompt ook effectief data met dik 7,4 mb/s erdoor....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Uit de C!T:

snelheden in Mb/s

AGP4x - 1.066
PCI - 133
USB 2.0 - 60
Firewire - 50
Ultra SCSI - 20
NIC - 12,5
SCSI - 5
ISA - 5
Fast USB - 1,5
Slow USB - 0,18
Parallel - 0,15
Serieel - 0,03

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 00:09 schreef JAVA-Doctor het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je 't vandaan haalt |:( De ISA busklok is altijd 8 MHz geweest. Misschien moet je maar es wat lezen: http://www.quatech.com/Application_Objects/FAQs/comm-over-isa.htm
Hey, da's mijn URL! ;)

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:23
ze draaien allebei op dezelfde frequentie, alleen kan bij de 16 bits elke klokslag 2 bytes doorheen(16/8). Bij de 8 bits versie kan er per klokslag 1 byte doorheen(8/8). ze hebben allebei dezelfde frequentie, 8Mhz dus. alleen de ene doet er de helft minder tijd over omdat ie meer per keer kan versturen.

• PsYgHo
Op donderdag 27 september 2001 10:20 schreef Rip-rip het volgende:
Uit de C!T:

snelheden in Mb/s
ISA - 5
Vreemd, dat klopt niet , of ik heb een opgevoerde isa bus,
Nog niet te spreken over die scsi bus, maar goed daar heb je meerdere types van...
Op donderdag 27 september 2001 09:06 schreef psygho het volgende:
Qua bandbreedte is isa nog niet zo traag, hier een 3c1515 (10.100mbit ic van 3com) en die pompt ook effectief data met dik 7,4 mb/s erdoor....

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom vind ik die Isa zooi nog terug op mijn Gigabyte 60XE mobo waar geen ISA meer opzit. in de systeem apparaten staat het er nog vol mee ?

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 20:09 schreef Twynn het volgende:

het 16 bits isa slot heet EISA - Extended Industry Standard Architecture

Om nog even op de originele vraag terug te komen.
Isa is 8 Mhz en de snelheid is 7.6 mb/s voor isa en 15.3 mb/s voor EISA.

Isa en Eisa zijn beide 8 Mhz

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op woensdag 26 september 2001 20:09 schreef Twynn het volgende:

16bit is toch de EISA eigenlijk?

• Termi
  • Laatst online: 19-08 14:50
Op vrijdag 28 september 2001 23:40 schreef poohbeer het volgende:

[..]

16bit is toch de EISA eigenlijk?
8bit = de korte isa sloten eigenlijk d8 ik at sloten
16bit= eigenlijk de standaard isa slot die uit 2 delen bestaat!
Eisa=een verlengde van de 16 bits isa slot ?

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op vrijdag 28 september 2001 23:45 schreef Termin8or het volgende:

[..]

8bit = de korte isa sloten eigenlijk d8 ik at sloten
16bit= eigenlijk de standaard isa slot die uit 2 delen bestaat!
Eisa=een verlengde van de 16 bits isa slot ?
Nog een verlengde? 3 delen dan ofwat? Heb ik nog nooit gezien :)
Dacht altijd dat de 2-delen sloten EISA waren en het enkele ISA. Kan me wel vergissen echter.

Edit: "EISA is a standard bus (computer interconnection) architecture that extends the ISA standard to a 32-bit interface. It was developed in part as an open alternative to the proprietary Micro Channel Architecture (MCA) that IBM introduced in its PS/2 computers" ik ben verkeerd dus.. Zou toch hebben kunnen zweren dat er EISA slots in me pc stonden vroeger (en nu) :/

• PsYgHo
eisa is enhanced isa, ofwel een door borduursel op isa 16bit, heeft hele nadere pinnetjes, lijkt een beetje op agp pinnetjes, eisa is backwards compatible met isa (16bit)

Is redelijk vaak bij servers nog wel te ziejn, beetje oudere , maar goed was in de tijd van mca van ibm... Pci was beter, en werd de strandaard..

• JAVA-Doctor
Op vrijdag 28 september 2001 23:47 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Nog een verlengde? 3 delen dan ofwat? Heb ik nog nooit gezien :)
Dacht altijd dat de 2-delen sloten EISA waren en het enkele ISA. Kan me wel vergissen echter.
Eisa sloten bestaan uit 2 delen, net als 16 bit ISA. Het slot is echter dieper, onderin zitten extra pinnen voor de 32 bits EISA functie. Een gewone ISA kaart zit dus alleen in het bovenste deel.

Je had ook sloten die bestonden uit 3 delen. Dit was een 16 bit ISA slot met een extra connector in het verlengde waar je Vesa Localbus kaarten in kon steken, 32 bit.

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 23:52 schreef psygho het volgende:
eisa is enhanced isa, ofwel een door borduursel op isa 16bit, heeft hele nadere pinnetjes, lijkt een beetje op agp pinnetjes, eisa is backwards compatible met isa (16bit)

Is redelijk vaak bij servers nog wel te ziejn, beetje oudere , maar goed was in de tijd van mca van ibm... Pci was beter, en werd de strandaard..
D8 ut niet!

EISA = Extended Industry Standard Architecture

• Termi
  • Laatst online: 19-08 14:50
Als we toch even bezig zijn >:).. Wat is dit dan voor ISA of zo :) : Het is een helft isa en dan precies de andere kant ook isa oftewel een isa slot en een isa slot en dan met de 8 bit sloten tegen elkaar aan :? :)[snappie]? Kwam ik ooit een keer tegen in een 386 pctje?
Pagina: 1