[Logo] Wat als het op een ander logo lijkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig met het ontwerpen van een logo, waarover ik verder niet zoveel informatie wil geven. Omdat ik het logo aan eisen als herkenbaarheid, schaalbaarheid e.d. wil laten voldoen, blijft het geheel relatief simpel en met een duidelijke kleurstelling. Nu heb ik enkele leuke ontwerpen bedacht, die naar mijn weten niet door andere bedrijven worden gebruikt. Maar, omdat het toch vrij basic is, lijkt me de kans dat er op de hele wereld toch wel ergens een bedrijf te vinden is met een soortgelijk logo en kleurstelling.

Daarom vraag ik me af of zoiets vervelende consequenties kaan gaan hebben. Bestaat de mogelijkheid dat een bedrijf hier via juridische wegen iets tegen begint? Het is natuurlijk onmogelijk om alle logo's wereldwijd te bekijken om te checken of er al een soortgelijk logo bestaat. Heeft iemand ervaring met dergelijke voorvallen of informatie hierover?

By the way, ik heb natuurlijk voor het posten een searches gedaan op 'bedrijf logo' , 'bedrijfslogo' etc. en de results doorgelezen, maar alles ging over het ontwerpen zelf en er werd helaas geen aandacht aan deze kwestie besteed. Maar als ik iets over het hoofd heb gezien, is een linkje natuurlijk ook welkom :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• rickmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

rickmans

twittert

ja het kan dat je een brief van een ander bedrijf krijgt....

Don't mind Rick

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05-2021

2

In eerste instantie zou ik zeggen dat het logo dan niet voldoet. Het kan wel simpel zijn, maar als jij je nu al zorgen maakt of het niet op andere logo's lijkt, is de kans groot dat het niet echt goed functioneert wat betreft de herkenbaarheid ervan, en is het waarschijnlijk ook niet zo goed in het overbrengen van de identiteit van het bedrijf.

Wat je wil is een logo waarvan mensen onthouden waar het bij hoort en waar het voor staat. Als jij al gaat twijfelen wat het uitstraalt doen zij dat helemaal natuurlijk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:22

paQ

Als het zeker wil weten, moet je contact opnemen met een merk registratie bureau die ook in beelmerken en logo's doet...

Markgraaf is er zo eentje....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 08:43

TheDjasp

het wordt toch niks

Logo's die op elkaar lijken en beiden in gebruik zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.luiken.net/got/esaetos.jpg

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Alleen indien een bedrijf het logo gedeponeerd heeft kunnen ze je in principe wat maken.
En daar wringt hem de schoen, je krijgt een logo niet zo 1 2 3 gedeponeerd, een logo wordt dan aan verscheidene criteria getoetst, waarvan er 1 onderscheidbaarheid (ofzo) is. Dit betekent dat een logo voldoende onderscheidend vermogen moet hebben.

Wanneer je dus een heel simpel logo maakt, kan dat wel, maar kun je hem waarschijnlijk niet deponeren, met als gevolg dat andere bedrijven kunnen gaan werken met een vergelijkbaar logo.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op woensdag 26 september 2001 19:10 schreef 2 het volgende:
In eerste instantie zou ik zeggen dat het logo dan niet voldoet. Het kan wel simpel zijn, maar als jij je nu al zorgen maakt of het niet op andere logo's lijkt, is de kans groot dat het niet echt goed functioneert wat betreft de herkenbaarheid ervan, en is het waarschijnlijk ook niet zo goed in het overbrengen van de identiteit van het bedrijf.

Wat je wil is een logo waarvan mensen onthouden waar het bij hoort en waar het voor staat. Als jij al gaat twijfelen wat het uitstraalt doen zij dat helemaal natuurlijk.
Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat om een logo (met text?). Hij vraagt of er misschien ergens anders ter wereld een bedrijf (in een andere branche?) kan gaan klagen, omdat symbolen of kleuren op elkaar lijken. Dat heeft nog niet echt iets met herkenbaarheid te maken, vooral niet als er ook nog woorden in voor komen.
Pagina: 1