Op woensdag 26 september 2001 23:31 schreef Laserbeak het volgende:
[..]
Nou, dat zou ik nog niet te snel zeggen. Ten eerste is Cool Edit een handig programma, waarmee je heel snel en gemakkelijk WAV-files kan bewerken. Het mooie hieraan is de Noise Reduction functie. Zodra je bijvoorbeeld van een cassette opneemt, heb je een constante ruis door de muziek heen. Dit kan je niet zomaar eruit filteren. Met Cool Edit kan dit dus wel. En dat doe je als volgt:
Je neemt een stukje ruis. Er moeten geen andere geluiden doorheen te horen zijn, het moet echt 100% ruis zijn. Je kiest dan de optie Noise Reduction en je maakt van deze ruis een zogenaamd profiel (profile). Vervolgens selecteer je het hele nummer en kies je weer Noise Reduction. Nu kan Cool Edit uit het nummer al het geluid dat voldoet aan dat profiel verwijderen. Kortom: alle ruis wordt uit het nummer gefilterd!
Bij mij werkt het echt goed, ik neem zelf nog wel eens wat over van mijn platenspeler naar mijn PC en hierbij haal ik de ruis dus op deze manier eruit. Het lijkt net CD-kwaliteit, ik ben er zeer tevreden over.
Ja, dat is ook zo, ik gebruik ook Cooledit, maar voor simpele tape>HDD acties gebruik ik Messer...
Gewoon omdat CoolEdit een complete suite is, en dat moet ook allemaal laden als CE gestart wordt...
Messer is klein en licht, en doet wat het moet doen, verder niet...
Ik ben niet tegen CoolEdit, maar ik vind het voor de simpele tape/lp>HDD acties een beetje overkill...
Wat wel weer fijn is, is dat je met CE ook gelijk ruis en click/pop-filters toe kan passen...
Bovendien is Messer gratis en CE niet, waarom zou je dan veel geld gaan uitgeven voor een stukkie software die je maar 1x per half jaar gebruikt ?