Toon posts:

Cooler nodig voor HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Maxtor 60Gb 7200RPm gekocht heb ik daarvoor een cooler nodig of is dat aan te raden ?

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Lijkt me alleen nodig als je een extreem slechte luchtcirculatie in je case hebt .. anders niet.

PC Specs

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Is wel aan te bevelen ja. Zo'n koeler is een behoud voor je harddisk en, wat belangrijker is, je data. Een 7200rpm moet eigenlijk altijd gekoeld worden, vooral in hobbyisten-pc's waar toch vaak een stevige videokaart in zit, of een overgeklokte processor, of een tweede harde schijf of andere warmteproducenten. Er zijn twee soorten hd-koelers : De eerste soort zet je in een 5.25" slot van je pc, en er achter zet je je harddisk met beugeltjes vast. Je schijf neemt zo dus de ruimte van een 5.25" slot in. De andere soort schroef je onder je schijf vast, waardoor je schijf inclusief koeler de ruimte van twee 3.5" schijven inneemt. Welke je nodig bent hangt af van de ruimte die je in je pc hebt.

...And the world goes on racing, like the world always will...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik had er nooit een koeler op :)
nooit ergens last van gehad 8-)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

In mijn server zit een Ibm 60GXP 40 Gb schijf. Is dus ook 7200 toeren, staat 24 uur per dag aan en heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd... maar hij wordt erg warm...

Bij mij is ie dus niet gekoeld, maar ik overweeg wel om dat wel te gaan doen.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 10:01

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

je hardware koel houden is altijd goed, alleen zit je met het lawaai wat een enxtra fan met zich meebrengt,
je moet gewoon een afweging maken...

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

jazeker is een cooler aan te raden een gemiddelde 7200 toeren schijf geeft bij vol gebruik een warmte af van slechts 45 graden (ongeveer) dus het is wel aan te raden dacht ik zo

:)

• Roman
  • Laatst online: 19-03 08:59

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dit is een leuke die ook nog de resonering van je harddisk opvangt:
Afbeeldingslocatie: http://www.aconto.de/info/rahmen/scsi/leer.jpg

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Als je een extreem goede airflow (dus ook langs je hd's) hebt is het niet nodig, en waarschijnlijk houdt hij het zonder ook wel even uit, maar ik heb al een keertje m'n hd verloren (had overigends wel binnen een dag weer een nieuwe zonder extra kosten) en dat kwam waarschijnlijk door de hitte, omdattie tussen m'n floppydrive en een andere hd ingeklemd zat. Ik heb nu 2 maxtors 20 GB 7200rpm, en voor beide heb ik dit speeltje gekocht en ik vertrouw het nu toch een stuk meer. De geluidsproductie vind ik trouwens reuze meevallen, ik merk er bijna niets van, maar ja, ik ben ook wel wad gewend :)

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 16:41 schreef Roman het volgende:
Dit is een leuke die ook nog de resonering van je harddisk opvangt:
[afbeelding]
Waar is deze te koop en wat voor merk/type is het?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb een 60gig 7200 rpm en een 13gig 5400 rpm onder elkaar hangen, maar daarentegen heb ik er 2 koelers achterhangen van 80mm voor de outtake. Zat er eerst wel aan te denken toen ik die koelers nog niet had. Is in ieder geval wel aan te raden :).

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Het verschilt heel erg per schijf, mijn seagate barracuda II loopt zonder cooler gewoon vast als de pc een half uurtje aanstaat. mijn IBM heeft daarentegen nergens last van.

Maarja voor de levensduur van je HD is het idd altijd wel aan te raden om er een cooler op te zetten.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• AMDman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-08-2025
En voor die nieuwe 8mb cache schijven? moet daar ook een cooler op of is dat niet nodig door die liquid bearing?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AMDman schreef op 03 April 2003 @ 12:36:
En voor die nieuwe 8mb cache schijven? moet daar ook een cooler op of is dat niet nodig door die liquid bearing?
Ook daarvoor is het nodig om hem te koelen.
Je kunt dat al simpel genoeg doen door er een 80mm voor te hangen.
Ik heb hier 5 hdds onder elkaar hangen met daarvoor 2x80mm fan @ 5 volt. Geen geluid en toch stil.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
ga alsjeblieft koelen !
Heb hier een seagate barracuda IV die er opeens mee nokte, bleek dat ie 62 graden was geworden, gelukkig deed 'ie het weer na afkoelen, maar er hangt nu wel een 80 mm fan voor.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

ik vind het niet zo nodig alleen als:
je harde schijven dicht bij elkaar zitten ( wekt de nodige warmte op),
Je schijf word in zijn eentje al zeer warm
of je vind het gewoon mooi staan omdat je je case hebt gemod. ;)

het is verder niet zo nodig. Veel mensen zeggen dat de levensduur ook langer word. Dit is minder waar, hij word niet zoveel ouder, scheelt heel weinig. En tegen die tijd heb je waarschijnlijk al weer een nieuwe.
Waarom je het ook niet zo hoeven doen is: Extra veel lawaai, Geld uitgegeven voor niks ( Geld alleen als je de bovenstaande dingen niet van toepassing zouden wezen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 03 april 2003 @ 13:40:
Ik heb hier 5 hdds onder elkaar hangen met daarvoor 2x80mm fan @ 5 volt. Geen geluid en toch stil.
laat je de fans naar binnen of naar buiten blazen? Alhoewel naar buiten misschien logisch lijkt, kan naar binnen ook goed omdat dan de flow beter is. Mist er achter in de kast tenminste een of meer fans naar buiten blazen. Toch?

Verwijderd

Dave:"Bill, these people are insane."
Bill:"Oh really?Then why did they elect me Prime Minister of Ward 15 this morning?"
offtopic:
Newsradio?

edit: Damn! waarom kan ik een post niet intrekken (zolang er geen reply op zit) :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 14:34 ]

Verwijderd

Absoluut een koeler onder hangen. Is niet duur, niet moeilijk te installeren en stelt je in elk geval gerust.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:18
Terw_Dan schreef op 03 April 2003 @ 13:40:
[...]

Ook daarvoor is het nodig om hem te koelen.
geen geluid en toch stil? :X
offtopic:
die koek.jpg op je homepage, heb je serieus een lege verpakking gestuurd met een klacht erbij?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik heb in mijn kast in totaal 4 hd's hangen (waarvan twee op een aparte Promise controller), 2 daarvan hangen gewoon in de 3,5" bay (beide Zeegeit, beide 5400 RPM, beide ongekoeld en zodoende rond de 30 graden), en de 2 anderen hangen met zo'n setje in de 5,25" bay (beide Maxtor (80 gb), beide 7200 RPM, beide gekoeld (met zo'n hd cooler die je eronder schroeft) en zodoende beide ook rond de 30 graden)... Maarja één van die hd-coolertjes is al een flinke tijd wat aan het ratelen wat ZEER irritant is... het normale geblaas van m'n pc in totaal maakt me niet uit (mp3's staan toch altijd hard ;)) maar dat geratel tussendoor... :Z
Ik wil, mede daarom, dus 2 van die nieuwe Cooldrive 3's van Coolermaster halen zodra die hier in de buurt verkrijgbaar zijn :)

Natuurlijk wil ik ook nog graag even in gaan op jouw vraag (TS) waar het in dit topic natuurlijk ook om draait... Zo'n HD-cooler (die ik heb) kostte geloof ik iets van €7,- hooguit... vergeleken met de HD zelf is dat dus bijna niets, ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en er ff zo'n ding onderschroeven, mits je natuurlijk de ruimte nog overhebt in je 3,5" bay. Qua geluid vallen die dingen nog aardig mee, dus daar hoef je het niet om te laten :)

Hoi

• Powerslave477
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02-2005

Powerslave477

wasted time till it wasted me

Niet absoluut noodzakelijk.

Ibanez RG550LTD, Hughes & kettner Attax 200, Boss BCB3+mt2 & ns2

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb nog nooit harddisks gekoeld, en er is er nog nooit een doodgegaan (afkloppen).
HD's hoef je dus niet te koelen, tenzij je een erg hoge omgevingstemperatuur hebt.

HD's gaan niet dood omdat ze te heet worden, HD's van tegenwoordig zijn gewoon niet zo betrouwbaar meer. Een hoge capaciteit heeft voor bijna alle fabrikanten een veel hogere prioriteit dan betrouwbaarheid.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 14:52

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 27 september 2001 @ 23:12:
[...]

Waar is deze te koop en wat voor merk/type is het?
Volgens mij kun je zoiets met een beetje handigheid wel zelf maken...
Zie hier voor soortgelijke HDD cooling en demping mogelijkheden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Kijk eerst eens hoe warm je hdd word

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-03 13:20

Metro2002

Memento mori

Mitch schreef op 03 april 2003 @ 13:55:
ga alsjeblieft koelen !
Heb hier een seagate barracuda IV die er opeens mee nokte, bleek dat ie 62 graden was geworden, gelukkig deed 'ie het weer na afkoelen, maar er hangt nu wel een 80 mm fan voor.
62 graden???????
hoe krijg je dat voor mekaar?
mijn seagate cuda 4 wordt maximaal 36 graden!
zonder cooling that is
wel een casefan op 5v :P

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 11:00
Ik heb een maxtor 60 gig liquid bearing (maakt geen enkele geluid ! (*iig niet hoorbaar) En ik heb er (niet met de gedachte voor extra HDD koeling) 2x 80mm fans voor hangen, die voor een goede airflow zorgen in mijn kast... Mijn HDD is nog nooit warmer geworden dan 28 graden en als het een beetje meezit is ie rond de 22-24 altijd....

Ik zou niet voor speciale HDD koeling gaan, veel te veel lawaai producerend en het helpt meestal niet echt veel voor de levensduur. Gewoon een 80 mm helpt prima !

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

mmm; hd koeling is altijd beter; ongeachte de temps; over het algemeen gaat een hd langer mee als ze gekoeld is.
de hd koelers van "titan" kan ik je echt aanraden; koelen goed; en zijn fluisterstil; een echte afrader daarentege is "akasa"; zo heb ik er in januarie 3 gekocht; zijn wel heel mooi; maar zijn er nu al twee met kapotte fans :-(
"de regenboog" (elektronica winkel) is zelf ook gestopt met akasa; enheeft ze vervangen door de titans.

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03 05:21

kingfriko

100 % BULLY

:/ Sinds ik een cooler op m`n HD`s laat blazen word m`n hele systeem juist warmer :/

kingfriko

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29
ik heb dezelfde hd als de topicstarter. Ik heb eerst een paar maanden zonder koeler gewerkt, dit ging perfect. Wel merkte ik dat ie na wat stressen behoorlijk heet werd. Toen heb ik met een inkoopactie een akasa hd koeler gekocht, en nu wordt ie nooit meer heet. Hij is nog mooi ook! :)
Pagina: 1