scsi cdroms onder mandrake

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik gebruik Mandrake 8.1 beta, maar had dit probleem ook al onder mandrake 8.0
Voordat ik begin hier even wat systeeminfo.
Ik heb drie cdromspelers, 1 scsi cdrom, 1 scsi writer, 1 ide dvdspeler.
Via de dvdspeler heb ik Mandrake geinstalleerd en deze kan ik ook makkelijk aanspreken na hem gemount te hebben. Het probleem zit echter in de scsi drives (die ik nodig heb om cdrecord met Koncd te kunnen gebruiken)
Harddrake geeft aan dat ik een Initio scsi kaart heb (en die heb ik ook inderdaad). Ook geeft hij aan dat ik de juiste scsi cdromspelers heb. Deze zijn volgens Harddrake aan te spreken als /dev/scd0 en /dev/scd1. Toch blijkt in de directory /dev/ geen scd0 en scd1 te bestaan. Als ik deze scsicdroms wil mounten krijg ik dit ook als foutmelding. Typisch is overigens wel dat Mandrake wel bij de installatie al /mnt/cdrom /mnt/cdrom1 en /mnt/cdrom2 heeft aangemaakt. Ook herkent hij ze dus wel in Harddrake. Hoe kan ik nu toch mijn scsi cdroms aanspreken? Of zit het probleem in mijn kernel (2.4.8-5mdk)? Bij de installatie van Mandrake heb ik echter aangegeven dat ik scsi support wil.

• x-wolf
Bij deze nog even een klein stukje uit de log 'messages' waardoor ik het idee heb dat mijn kernel wel scsi ondersteunt. Dit zie ik ook altijd voorbij komen bij het opstarten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SCSI subsystem driver Revision: 1.00
PCI: Found IRQ 11 for device 00:0c.0
i91u: Reset SCSI Bus ...
scsi0 : Initio INI-9X00U/UW  SCSI device driver; Revision: 1.03g
Vendor: PLEXTOR   Model: CD-ROM PX-40TS    Rev: 1.03
Type:   CD-ROM    ANSI SCSI revision: 02
Vendor: PLEXTOR   Model: CD-R   PX-W4220T  Rev: 1.04
Type:   CD-ROM   ANSI SCSI revision: 02

Verwijderd

Probeer ze eens te mounten als /dev/sr0 en /dev/sr1.
Is hetzelfde.

Mandrake gebruikt in 8.1 devfs, weet je zeker dat je die daemon hebt draaien?
Die zou geloof ik de symlinks in /dev aan moeten maken naar /dev/ide/blah/blah

• x-wolf
Juist bedankt!!!
Toch vaag want in Harddrake staat duidelijk dat Mandrake ze scd0 en scd1 noemt!
Nu dan nog eens kijken wat er fout gaat in Koncd. Die noemt nl. mijn writer sr3 ipv sr1. Vaag dus. Moet je voor writen je cdroms mounten of hoeft dat niet?

Verwijderd

Lees de cd brander howto op www.linuxdoc.org

Voor mounten mount je hem als /dev/srx of /dev/scdx.
Hij gebruikt dan de modules scsi_mod en sr_mod.
Voor branden spreek je hem aan als generic scsi device op /dev/sgx, mbv de sg module en scsi_mod. Hiervoor hoef je niks te mounten, het gaat meer op een lower level, als het formatteren van en scsi-schijf.