[Access 2.0]

Pagina: 1
Acties:

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Topicstarter
Ik heb een access database waarin ik (eigenlijk mijn collega's) het een en ander registreren.

Deze database bevat tabellen, query's formulieren en overzichten.

Het probleem: ik gebruik een formulier om gegevens van een "item" in te voeren / wijzigen. Als dit item al bestaat krijg ik de bestaande gegevens te zien (doordat het formulier aan een query gekoppeld is die mij een ID vraagt). Bestaat deze ID niet, dan krijg ik een formulier met lege velden zodat ik een nieuw item kan aanmaken. Aan dit item is al informatie gekoppeld voordat het item aangemaakt is (vraag mij niet waarom, het database ontwerp kon beter, maar de beperking zit 'm in Access 2.0 :( ).

Als ik dit item dan aangemaakt heb wordt die overige info nog niet weergegen. Dit gebeurd pas als ik het scherm verlaat en weer opnieuw open (het betreffende item opvragend).

Om een lang verhaal kort te maken: ik wil dat alle data van een item (weergegeven in verschillende veldjes) opnieuw wordt opgehaald, zonder het invoerscherm eerst te moeten verlaten.

Ik al verschillende pogingen gedaan: query's in de "onfocus" van de editveldjes, vb-scriptjes, etc. maar geen van de oplossingen werkten en ik heb zo het gevoel dat de oplossing heel eenvoudig is. Helaas is de VB in Access 2.0 nog niet zo geweldig gedocumenteerd en uitgewerkt :(

Bij voorbaat dank voor de reactie.

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:06
Er zijn twee dingen die je kunt doen:

Handmatig op shift-F9 drukken, dan voert die een requery uit op je formulier of

Bij het veld waar je de gegevens invoert een gebeurtenis afterupdate/na bijwerken aanmaken met de volgende code:
code:
1
forms![Formulier naam].requery

Ik weet niet of Access 2 al Me ondersteund anders kun je volgende gebruiken:
code:
1
me.requery

Succes

• JamesTiberius
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03-2006

JamesTiberius

Feel the magic

Topicstarter
... dat heeft mij heel wat meer inzicht gegeven in hoe access werkt, toch handig zo'n help als je eenmaal een keyword hebt om mee te starten. Dank je !

Helaas heeft de requery voor mij niet geholpen omdat hij dan opnieuw vraagt om de primairy keys (is niet handig om deze telkens opnieuw te moeten invoeren), en volgens mij is het niet mogelijk argumenten mee te sturen voor een query met een requery (aangezien die twee keys al op het scherm staan, en ik ze dus ook kan opvragen). Of wel ? :)

I laugh in the face of danger ... ... then I hide and wait until it goes away -

• mauriceb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:06
Hieruit leid ik af dat in query naar een x aantal variabelen vraagt.

Dit kun je omzeilen door een formulier te maken met onafhankelijke velden, die je gebruikt in je query:

In je query zet je dan het volgende neer bij de criteria:
code:
1
Forms![Criteria form]![Criteria veld]

Je kunt hiervoor ook de functie opbouwen gebruiken.

Succes