[CM] Verwijderen ISA sloten

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gisteravond heb ik voor een vriend een quick&easy casemod PC in elkaar geflanst (dremelwerk is om te ;( - geen pics wegens digitale camera dood :( ) van een mobo met onboard VGA&SND in een Philips CD-Speler kast. Mobo is fullATX size maar met AT voedingaansluiting (nogal non-standaard Acer OEM geval- klaarblijkelijk uit een IBM te zien aan de BIOS splash screen).

Nu heb ik de drives er no probs in kunnen vrotten, maar de PSU ging gewoon niet (een AOpen sliline mini-AT voeding). Momenteel ligt die er dus bovenop met de voedingskabels door een gat naast de floppy. :r lelijk dus.

Grap is dat de voeding bijna erin past, maar door de ISA sloten (4 stuks, geen van allen gebruikt- PCI overigens ook niet) het net te hoog is. Dus zit ik te denken- ISA sloten eraf solderen. 2 dingen die ik niet zeker weet:

1) kan de sys theoretisch dan nog werken of heb ik een of andere soort terminator voor de bus nodig
2) ben ik zelf in staat het te doen zonder de mobo naar Valhalla te helpen.

Punt 2 ga ik op een 386 mobo oefenen, maar hoe zit het met punt 1? Iemand ervaring?

Oslik blyat! Oslik!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Voor zover ik weet zit daar geen termination op.. Dus in principe kun je ze er gewoon afhalen..

Maar het lijkt me wel een redelijk link karwijtje.. Werk in ieder geval met een goede soldeerbout, en een tinzuiger, of wat soldeerlitze..

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 09:26

E-Vix

Nu met sneeuw!

voor zover ik weet kan het zonder proberen... alleen solderen is zo goed als onmogelijk (tenzij je goede apparatuur hebt). Je kan beter je dremel pakken, en hem er af slijpen. Gaat een stuk sneller, en is net zo 'gevaarlijk' als solderen.
Succes! :)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Termination moet echt niet hoor...
Kijk, die ISA socket is eigenlijk gewoon een "verlenging" van de draadjes op het mobo. Als er geen kaart in zit maken ze toch ook geen contact ;)

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 09:58

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik moet erbij aansluiten. Neem beter een dremel, je kan toch ook de voeding iets aanpassen of niet?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
volgens mij zit er ook geen terminator ofzo op.
Eigenlijk ben ik het met de bovenstaande replys eens.
ga niet solderen want dat is zo ongeveer onmogelijk om +- 60 pinnetjes tegelijk te "smelten"

als je gaat slijpen kijk dan uit dat hij niet te warm wordt dat de pootjes aan elkaar smelten ofzo.
en kijk uit dat er geen stukjes ijzer ofzo wegschieten op andere gedeeltes van het mobo.

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Met dremel erafslijpen... eek- maar wel cool >:)

Ben trouwens beetje te enthousiast geweest- ik kijk net en er zitten een aantal vrij hoge condensatoren tussen slot 3 en 4. Dus kan ik hooguit een paar mm winnen. Die dingen zitten goed vast en kunnen niet verbogen worden. Maximale winst 3mm, minimum wat ik nodig heb is 9mm.

Shit, moet iets anders verzinnen- ik ga nu ff naar de 2ehands winkel kijken of ze een plattere voeding hebben (zit er niet in- deze is maar een cm of 7).

Oslik blyat! Oslik!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 16:45
Je kan die condensator toch los solderen en dan een gelijke condensator met langere pootjes terug solderen en plat op het mobo leggen? Of de condensator op de andere kant van het mobo solderen.
Of een gat in de behuizing van de voeding maken, die dingen zijn toch voornamelijk leeg.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet zo'n tinzuiger kopen (voor een paar knaken bij iedere zichzelf respecterende electronica/doehetzelfshop te krijgen). Het gaat dan als volgt in z'n werk: je verhit een pootje met een soldeerbout totdat het tin goed vloeibaar is, dan zet je de tinzuiger erop en je suckt zo in 1 keer alle tin weg. Dat doe je bij alle pootjes en dan komt het hele slot vanzelf los. Werkt prima, ik heb zo een keer bij een iets te ambitieus mp3-decoderproject een hele PLCC-socket (heel-veel-pins) gedesoldeerd. Geen centje pijn, je moet er alleen even handig mee worden en natuurlijk zorgen dat je mobo niet extreem heet wordt. Nog sjieker is overigen een desoldeerbout (je raadt het al, een soldeerbout gecombineerd met een tinsucker). Eraf slijpen kan natuurlijk ook, maar echt elegant is het niet. Een tweaker moet soms geduld hebben :)

I reject your reality, and substitute my own.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gat in de voeding... zou kunnen. Nu heb ik wel een dringender probleem- blijkbaar heb ik m'n 64MB DIMM geroosterd :( (met een 128 uit een ander sys gaat het prima). Deze mod gaat in de ijskast totdat ik weer een DIMM over heb.

* dion_b vraagt zich af aan wie hij ook al weer die 32MB DIMM geleend had.

Oslik blyat! Oslik!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Met soldeerlitze kan je veel netter en veiliger alle pootjes los zuigen dan met een tinzuiger, dan valt die ISA er zo uit. Gebruik ik vaker bij lijntrafo's in TV en IC's. Dremel lijkt mij veel lomper en linker, litze=ideaal :) !

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 26 september 2001 15:53 schreef TheLemon het volgende:
Met soldeerlitze kan je veel netter en veiliger alle pootjes los zuigen dan met een tinzuiger, dan valt die ISA er zo uit. Gebruik ik vaker bij lijntrafo's in TV en IC's. Dremel lijkt mij veel lomper en linker, litze=ideaal :) !
Met tinzuiger kan het ook heel goed.. (nog beter is de combinatie van tinzuiger en litze.. Tinzuiger voor het grovere werk, litze voor het fijne..) En verder helpt het als je de pootjes waarvan de tin weggehaald is een beetje loswrikt voordat je het slot eruit probeert te halen.. Scheelt wat printspoortjes aan de bovenkant die losgetrokken worden!

Condensatoren kun je gewoon lossolderen en een beetje verlengen.

Verwijderd

kben toch een beetje verbaast over dat lossolderen das mij nl niet gelukt toen ik een keer een onderdeeltje van een oud mobo probeerde te slopen. Ik kreeg gewoon nix gesmolten :( . Maarja zal wel aan de soldeerbout liggen alhoewel die toch beswel warm wordt (zelf gevoeld :( ) ;) . Dus ik denk dat losdremelen toch het handigst is tenzij je een echt hete soldeerbout/station hebt (alhoewel je dat nu waarschijnlijk niet meer gaat doen). Suc6 ermee en ik wil alst ff kan foto's!!!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op woensdag 26 september 2001 15:30 schreef dion_b het volgende:
Gat in de voeding... zou kunnen. Nu heb ik wel een dringender probleem- blijkbaar heb ik m'n 64MB DIMM geroosterd :( (met een 128 uit een ander sys gaat het prima). Deze mod gaat in de ijskast totdat ik weer een DIMM over heb.

* dion_b vraagt zich af aan wie hij ook al weer die 32MB DIMM geleend had.
Eehm... koop gewoon een nieuwe DIMM van 128 MB voor 5 tientjes :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 13:56
Op woensdag 26 september 2001 17:31 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Eehm... koop gewoon een nieuwe DIMM van 128 MB voor 5 tientjes :?
5 tientjes :? 2 1/2 bij MyCom dit weekend. Heb ik alleen geen tijd voor- mag degene voor wie ik het bouw lekker doen.

De voeding ga ik trouwens extern laten, maar aan de zijkant bevestigen en zwartspuiten. Niet ideaal, maar beter voor de in-kast airflow (dmv 2 60mm fans)

edit:

Even voor de duidelijkheid: dion_b heeft dit bericht gepost onder mijn nick :)
Pagina: 1