Mengpaneel met stroeve draaiknopjes

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Sinds een week heb ik een behringer dx500 mengpaneel. Erg fijn apparaat.
Nu heb ik op 1 kanaal dat de treble en gain draaiknopjes iets stroever draaien. Je hoort ook een klein beetje geluid bij het draaien ervan, bij de andere knopjes niet.
Verder werkt het wel en is het niet echt vervelend. Terugsturen doe ik dus liever niet (dat kost veel geld en tijd)

Nu mijn vragen:
is het slecht voor die knopjes om ze gewoon door te gebruiken?
Is het misschien makkelijk op te lossen? Met een spray/smeermiddeltje bv? Wat kan ik proberen?

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op woensdag 26 september 2001 13:17 schreef StanTheMan het volgende:
Sinds een week heb ik een behringer dx500 mengpaneel. Erg fijn apparaat.
Nu heb ik op 1 kanaal dat de treble en gain draaiknopjes iets stroever draaien. Je hoort ook een klein beetje geluid bij het draaien ervan, bij de andere knopjes niet.
Verder werkt het wel en is het niet echt vervelend. Terugsturen doe ik dus liever niet (dat kost veel geld en tijd)

Nu mijn vragen:
is het slecht voor die knopjes om ze gewoon door te gebruiken?
Is het misschien makkelijk op te lossen? Met een spray/smeermiddeltje bv? Wat kan ik proberen?
Staan behringer's om bekend. Das de prijs die je betaald voor een goedkope mixer. Ik heb de EURORACK MX2004A (20 kanaals versie) met dezelfde problemen - plus een potmeter die andersom werkt |:(

Desalniettemin zijn het prima apparaten, weinig ruis, en een stuk goedkoper dan mackies.

Ik zou niet met spray's aan de gang gaan trouwens, maar dat moet je zelf weten.

Groetjes.

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Hoor je het geluid direct of hoor je het in het signaal?
Beide gevallen kunnen op zich geen kwaad.
In het eerste geval, kijk of het knopje over het paneel schuift. Is dit het geval, probeer dan het knopje wat hoger op het asje te zetten. Het kan ook zijn dat er een goedkope potmeter in zit. Die zou je eventueel kunnen vervangen door een andere.

Een potmeter die andersom werkt.....
Gewoon de buitenste twee aansluitingen verwisselen (als je dat nog niet gedaan hebt).

An 11 is a 10 that swallows

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 14:35

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Als je met contactspray aan de gang gaat verdwijnt je probleem meestal wel .. maar da's dan toch maar tijdelijk. En je hebt nu een grotere kans dat je potmeter sneller vuil wordt en dus weer gaat kraken.
Kortom .. lekker laten zitten en niet gaan sprayen als je het probleem niet echt irritant vindt :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Conyactspray Gold proberen. Dat werkt veel beter dan gewone contactspray.

Is werl duur (iets van 35 piek per busje) maar het werkt echt goed. :)

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Euhm het knopje heel ietsje omhoog trekken zodat ie niet meer tegen de behuizing aan schuurd mischien een idee? Of gewoon veel gebruiken -> Dan slijt het wel. >:)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Gebruik zelf nog regelmatig mijn EURORACK MX1604A (Blauwe versie, letterlijke MACKIE kloon). Mijn fadertjes en knopjes lopen, na ruim twee jaar, nog steeds gesmeerd. Mede hierom sta ik dus een beetje versteld dat Behringer een DJ product verkoopt dat na één week al slijtagekenmerken begint te vertonen, juist daar DJ-gear over het algemeen aan veel hogere fabricage eisen moet voldoen vanwege de hoge "wear & tear".

Ik denk dat je het beste met je DX 500 terug kan gaan naar je dealer. Eén week is écht te snel voor dergelijke problemen (of je moet hem in de zandbak en/of in bad hebben geruikt).

Zoals mijn voorganger ben ik geen voorstander van sprays. Deze laten namelijk een filmpje achter dat, op zijn beurt, ook weer slijt waardoor je probleem na verloop van tijd alleen maar verergert. Ik heb wat knoppen betreft (dus geen faders) redelijk goede ervaringen met een middel dat normaal gesproken als soldeergeleider gebruikt wordt maar ik zou me hier, als ik jou was, niet direct op storten voordat je een professioneel advies hebt ingewonnen

Al met al ben ik van mening dat een dergelijk defect onder de verantwoordelijkheid van de importeur/fabrikant valt. Dus terug naar de winkel met die hap!

(8>

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
het is volgens mij inderdaad zo dat het knopje een klein beetje over het metaal schuurt. als ik eraan trek en draai hoor ik het niet meer.

Denk dat ik het even zo laat, bij het gain knopje is het al wat minder. Anders bel ik de winkel wel.

bedankt voor de adviezen in ieder geval

Verwijderd

Frontplaat verkeerd bevestigd? Zodat hij "schuin" (schuiner, eigenlijk) staat, waardoor de knopjes van een bepaald kanaal aanlopen. Is het het buitenste kanaal?

Of een kromme frontplaat, kan ook.

Of knopjes die te laag op de as zitten. Of een print die te laag vast zit / krom is.
Pagina: 1