486DX in coma na doublespace decomp

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47
Nou, zoals de titel al verraad: Na het decomprimeren van m'n gedoublespacede 120mb HD is m'n 486 in een coma geraakt. :(

Het hele verhaal: beginsituatie: 486DX, 8mb ram, win'95 120mb HD, met doublespace, dus een mb of 200. Ik kreeg er laatst een hdtje bij van 80mb dus die er bij in gezet. Toen de primaire hd(120mb) maar gedecompressed, want die extra ruimte was nie meer nodig en het systeem wordt er alleen maar traag van.

Na decompressie alles nog okay. Toen pc gereboot. Tijdens opstarten Win'95: PARITY ERROR ???? in van die dikke ega letters. Dus ik weer rebooten, start in dos. Alles okay. In windows weer het zelfde. Dus in de bios "check for parity errors" uitgezet. Systeem start gewoon, ook windows zeurt niet.

Volgende dag: Ik zet de pc weer aan, raar geluidje uit de hd, hdled blijft aan, geen beeld, geen bios... NIX dus. :(

Wat kan ik doen/wat heb ik verprutst? HEEEEEEELLLLP!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

lijkt me stug dat dit IETS met doublespace te maken heeft. dit lijkt meer op een cpu/bios/memory/mobo problemo :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TMV
Op woensdag 26 september 2001 11:00 schreef limoentje het volgende:
lijkt me stug dat dit IETS met doublespace te maken heeft. dit lijkt meer op een cpu/bios/memory/mobo problemo :)
Dat leek mij dus ook stug, maar tis wel toevallig. Nou ja, ik ga vanmiddag maar eens alles loshalen, eerst eens ff kijken oftie wil booten zonder hd's.

Maar verder niemand?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

HD rot na het decompressen... Kan gebeuren hoor, als ie dat hele ding gaat lezen / schrijven is de kans reeel dat een hele ouwe HD het uiteindelijk begeeft...

de betaler vervuilt

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
in de vuilnisbak gooien en voor 5 gulden een andere 486 kopen ?!?!?!?

• TMV
Nou, nadat ik mijn 486 eens een tijdje in de hoek heb gesmeten ben ik er toch maar weer eens mee aan het klooien geslagen. De hd is getest en functioneerd, de controller idem dito. Na vrolijk windows 95 osr2 te hebben geïnstalled en dat een tijdje draaiende te hebben gehouwen komen de gewraakte BSOD's weer in beeld met dit keer de melding "Memory Parity Error".

Ik weet dus nu dat het probleem in het geheugen te zoeken is... Maar is dit echt een hardwareprobleem (dat een of andere SIMM gaar is ofzo) of is dit te verhelpen via BIOS e.d.?

Heeft hier iemand ervaring mee?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wowh, nog simmetjes van één embee! Tjsa, ff ergens een nieuwe ruilen ofzo tegen je nieuwe 1 euro munt?

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

KAP NOU

Het blijft een serieuze vraag. Ik denk idd dat je hdd weg kan flikkern en anders kan het best zijn dat als je nog eentje van 200 mb erbij zet daar win95 op laat draaien en dan die andere "kapotte" erbij zet dat er dan nog een kleine mogelijkheid is. dan snel je gegevens eraf halen uiteraard.

I got a problem-solver and its name is revolver

• TMV
Systeem draait wel, 1,6 gig WD Caviar d'r in, 8 mb intern(ja, 8 32pins simms) en natuurlijk win95osr2.. Maargoed, dat neemt niet weg dattie nog steeds af en toe een bsod geeft met "Memory Parity Error".. :( Het lijkt er op dattie het meer gaat doen als het systeem opgewarmd is.

enneh, die HD die erin zat doet het nog WEL...

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Controleer eens of het geheugen wel goed in de sloten zit. Dit wil ook nog wel eens voor problemen zorgen.

Wanbeleid is ook beleid.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Klinkt haast als rot geheugen..
Voor zover ik weet kan het niks met de hdd te maken hebben..
Verder inderdaad gewoon eens goed schoonmaken, stof uit de sloten halen, zorgen dat de pinnetjes van de simms goed contact maken etc.

BTW.. Ik dacht dat parity op de 486's al niet meer nodig was met 72 pins simms, tenzij je een of andere merkmachine hebt..

• TMV
Ik zal de zooi wel eens allemaal goed aandrukken, en dan memtest zijn werk eens laten doen.. tenx!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Moet wel een memory probleem zijn.

Gister zelf nog een HD van 639mb van mijn 486DX4 gedecompressed, wel met zweet in mijn handjes na het lezen van dit topic daarvoor. Geluk is alles goed gegaan :7

ff een mem test draaien of starten met 1 reepje per keer lijkt me de oplossing.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
ff al je geheugen en kaarten eruit, opnieuw erin en het kan best opgelost zijn, als dat niet zo is, is idd je geheugen verrot, ik vermoedt trouwens dat je ergens ECC zooi aan hep staan, dat duidt namelijk op die parity sh*t

If it ain't broke, fix it till it is...

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Ligt inderdaad aan het geheugen en niet aan de HDD. Maar moest je 30 pins chips niet 2 aan twee testen :?

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 12:53 schreef majic het volgende:
in de vuilnisbak gooien en voor 5 gulden een andere 486 kopen ?!?!?!?
Helemaal mee eens
Pagina: 1