apt

Pagina: 1
Acties:

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024
Als verstokt redhat gebruiker wilde ik graag wel eens
weten waarom iedereen nu altijd zo lyrisch is over debian.

Ik begin nu een beetje te snappen waarom. Het bijhouden/installeren van je system is ontzettend eenvoudig. Het enige nadeel is dat een aantal handige tools missen en dat dingen soms net op andere plaatsen staan.

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik met debian op de een of andere manier een 'rpm -Va' equivalent achtig iets kan uitvoeren (integriteits check van al je geinstalleerde pakketten). Ik heb namelijk debian geinstalleerd op een oud doosje met twee harde schijven, een brakke en een goede, en natuurlijk heb ik het per ongeluk het op de brakke geinstalleerd. Gister avond heb ik alles met een tar copy over gejast, maar ik wil graag even alles controleren / repareren (als dat in een keer kan).

Als ik dan toch aan het vragen ben kun je op de een of andere manier ook een dependancy lijst van een deb listen...

En kan ik met dselect al die groepen ook collapsen zodat ik wat eenvoudiger door die enorme lijst heen kan lopen (of kan ik beter iets anders gebruiken).

Bij voorbaat dank van een soon to be ex-RH-er

edm

Verwijderd

euhm...ik werk zelf met Storm linux 2000 (debian 2.2r2)
En ik geloof dat het iets van apt-get list was ofzo...
Maar ik raad je aan om toch nog ff de manual door te bladeren...
oh ja, welcome2club Debian! ;-) (you'll love it) *D

/me wordt te wild, moet rustig worden...ga een peukkie doen ;)

• edm
Niemand?

Kan dit dan niet met apt? Dat zou toch jammer zijn...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb zelf ook een keer zo'n probleem bij de hoorns gehad. Mijn secundaire HD gaf de pijp aan Maarten, waardoor mijn primaire schijf ook crashte. Het systeem liep, maar daar was ook eigenlijk alles mee gezegd. Veel fouten enzo. Uiteindelijk heb ik een Perl-scriptje gemaakt dat één voor één alle packages uit `dpkg --get-selections` ging `apt-get install --reinstall`-en. Duurde heel lang, maar heeft de problemen wel opgelost. Moet vast een betere manier zijn, maar ik heb hem niet gevonden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• edm
Thanx dat is al een start punt, bij Redhat kun je
mbv de rpm -Va checken waar iets niet klopt en die
dan fixen, maar goed alles fixen kan natuurlijk ook..

En weet je ook of er een prog is die ietsje gelikter
is dan dselect (of kan ik met dselect ook die subgroepen
op de een of andere manier dicht gooien)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

apt-get -f install

dit checkt en fixt alle depencies, en installeert indien nodig..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 26 september 2001 10:32 schreef edm het volgende:
Als ik dan toch aan het vragen ben kun je op de een of andere manier ook een dependancy lijst van een deb listen...
'apt-cache show packagename' geeft redelijk wat informatie over een package, waaronder de directe depends.
En kan ik met dselect al die groepen ook collapsen zodat ik wat eenvoudiger door die enorme lijst heen kan lopen (of kan ik beter iets anders gebruiken).
Je kunt met 'apt-cache search string', 'apt-cache show packagename', 'apt-get [install|remove|update|upgrade] [packagename]', 'dpkg -i file', en 'dpkg --purge packagename' al een redelijk eind komen vind ik. Ik gebruik dselect niet zo vaak meer (hij is wel fijn met wat uitgebreidere dependancy-problems).
Pagina: 1