We see things as we are, not as they are
Veel succes met het rekenwerk
Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838
Dit heb ik ook zo gedaan. Maar dan ga je een grafiek tekenen oid en je vult x en y in, maar dan snap ik het niet meer.Op woensdag 26 september 2001 10:04 schreef Christus het volgende:
kan mbv de stelling van phytagoras (y+2)^2 + (x+3)^2 = 9^2. Daaruit x of y oplossen en invullen in de andere van de twee.
Veel succes met het rekenwerk
(koop het ergens)
Ik heb Derive5Op woensdag 26 september 2001 10:16 schreef Sabbi het volgende:
maple, altijd handig voor het oplossen van zware vergelijkingen...
(koop het ergens)
Kwil je wel helpen, snap de vraag alleen niet, omschrijf het eens wat duidelijker.Op woensdag 26 september 2001 10:01 schreef TutanRamon het volgende:
Ik heb een vraag over wiskunde waar ik niet uit kom.
Ik heb er effe een schetsje van gemaakt:
[afbeelding]
Het schuurtje (dat blauwe vak) is 3 m breed en 2 m hoog. De ladder is 9 meter en de muur is oneindig.
De vraag is: Wat is de maximale en de minimale hoogte dat de ladder kan bereiken. Ik kom er niet echt uit, wie kan mij helpen?
"wat is de minimale en de maximale hoogte dat de ladder kan bereiken, ten opzichte van wat? de muur?
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Ja, van de muur ja.Op woensdag 26 september 2001 10:22 schreef vacuumcleaner het volgende:
[..]
Kwil je wel helpen, snap de vraag alleen niet, omschrijf het eens wat duidelijker.
"wat is de minimale en de maximale hoogte dat de ladder kan bereiken, ten opzichte van wat? de muur?
En de schuur ervoor?Op woensdag 26 september 2001 10:23 schreef TutanRamon het volgende:
[..]
Ja, van de muur ja.
Dus een soort wipwap effext krijg je?
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Moet de ladder de muur blijven raken en op de grond blijven staan?Op woensdag 26 september 2001 10:28 schreef TutanRamon het volgende:
Nee, die staat er denk ik als obstakel.
Ik ga aan de slag, over 10 min klaarOp woensdag 26 september 2001 10:32 schreef TutanRamon het volgende:
Dit is de werkelijke opdracht:
[afbeelding]
Ha, alvast hartstikke bedankt!!!!!!Op woensdag 26 september 2001 10:34 schreef vacuumcleaner het volgende:
[..]
Ik ga aan de slag, over 10 min klaar
Ik krijg dan (met de hoek van de ladder tov grond als alpha):
sin alpha = 2/(9-X) en cos alpha = 3/X
Je zult die wel op kunnen lossen met een cosinusregel oid, maar die weet ik allemaal niet meer hoor
Fun while it lasted: World Community Grid!
je hebt te maken met 2 stukken ladder. onder en boven het schuurtje. je kunt van beiden met pyth de lengte berekenen. de lengte van de ladder wordt dus:
waarbij geld:
x1 = zijkant schuurtje - onderkant ladder = a
x2 = breedte schuurtje = 3m
y1 = hoogte schuurtje = 2m
y2 = hoogte muur = wat we willen weten = b
L1 = onderstuk ladder
L2 = bovenstuk ladder
L12= hele ladder = 9
(x1)^2 + (y1)^2 = (L1)^2
(x2)^2 + (y2)^2 = (L2)^2
en we weten:
L12 = L1 + L2
ok, vullen we in:
(a)^2 + (2)^2 = (L1)^2
(3)^2 + (b)^2 = (L2)^2
geeft: (met even de haakjes weg voor de duidelijkheid)
a^2 + 4 = L1^2
9 + b^2 = L2^2
en met L12 = L1 + L2 wordt dat:
9 - a^2 + 4 = 9 + b^2
vereenvoudigen:
4 - a^2 = b^2
we willen hieruit graag b weten, dus geeft dat (V is wortel):
b = V(4-a^2)
Ok dit is je formule.
De uiterste waarden van deze formule kun je nu mooi plotten met je grafische rekenmachine of derive.
Succes!!
<g> mensen die al meteen maple willen gebruiken om een formule op te stellen.. gebruik je hoofd ff...
Localhost is where the heart is
Iets pittiger dan gedacht, tja, is ook 3 jaar geleden dat ik dit soort sommetjes kreeg
was er bijna, (zit hier op werk met pen en papier, verder nix
groetjes
heb niets anders dan het invoerscherm gebruikt.. zelfs niet de ingebouwde rekenmachine
ow enne Q33NY is nep hoor..

Dank jullie wel!!!!

En met name Silentstorm en Vacuumcleaner...Thnx guys.
graag gedaan hoor.. doe ik ook weer eens wat met mn rusty wiskunde skills..
Dit is de functie geplot in derive:
da's volgens sommige mensen het vluchtnummer van vliegtuig dat het WTC invloog. Als je dat in wingdings[1] neerzet zie je een vliegtuig dat 2 torens invliegt en vervolgens dood en verderf zaait.
Q33NY was alleen niet het vluchtnummer (weet zo ook ff niet wat het wel was..)
--> wat moet ik er dan neer zetten?
Iets leuks
[denk denk]
ehm a (das x) is de ruimte tussen schuurtje en ladder dat er moet zijn om een geldige oplossing te vinden voor de hoogte op de muur b (das y). De grafiek die hier staat klopt daar inderdaad niet mee. Na even denken kwam ik tot deze conclusie: hierbij moet ook nog gelden dat de hoek die de ladder maakt bij beide punten gelijk moet zijn (anders zit je met een kapotte ladder..). Wat je nu hebt is dus nog niet genoeg. we moeten nu de hoek tussen ladder en grond en ladder met schuurtje er ook nog in betrekken.
Nou zou je dat op het eerste gezicht doen met de cos regel, maar om het iets makkelijker te maken: de hoek hoeft alleen gelijk te zijn en is daarbij afhankelijk van de verhouding tussen (x1 en y1) en (x2 en y2). dit moeten we nu implementeren in de formule. (ik sla nu ff aan het rekenen..)
Nou dat stop je dus in de vergelijking van Pythagoras, en klaar is kees. (twee vergelijkingen en twee onbekenden)Op woensdag 26 september 2001 12:04 schreef SilentStorm het volgende:
ow eeh heel simpel:
x1/y1 = x2/y2
x2=3 en y1=2 dus (met meteen weer ff a en b)
---
a/2 = 3/b is dus een voorwaarde voor je formule.
---
ben ik alleen ff kwijt hoe je dat er nou in stopt...
de oplossing is ongeveer 8.06 meter maximaal en 3.10 meter minimale hoogte (die de ladder kan bereiken)
Maar ik dacht eigenlijk dat dit geen huiswerkforum was, maar goed ik kon wel even wat afleiding gebruiken.
Engineering
Verwijderd
x:3 = 2:y oftewel y=6/x (gelijkvormige driehoeken)
Vergelijkingen samenvoegen, uitschrijven en vermeningvuldigen met x^2:
x^4+4x^3-68x^2+36x+36=0
Maple 7 installeren
x=1.101152320
x=6.067791116
ff 2 bij optellen en voila:
minimaal: 3.10
maximaal: 8.07
Het moet trouwens ook makkelijker kunnen
Dus, geen normale middelbare schoolstof.
(x-2)/3 = x/y, verder is x^2+y^2=9^2, als je x als hoogte neemt, en y als breedte.
Een eenvoudige Solve in Mathematica levert een 4 gruwelijk grote uitkomsten op (lang leve symbolische uitdrukkingen...)
Een NSolve levert op:
x=-8.7, x=8.1, x=3.1, x=1.5
aangezien je alleen positieve oplossingen wil, zijn de oplossingen dus maximaal 8.1, en minimaal 3.1, aangezien de hoogte wel meer dan 2 meter moet zijn natuurlijk.
Flink gemene opgave trouwens...
Ik ben ook weer vreselijk traag
maar ja, het was een leuke afwisseling van Quantummechanica opgaves maken...
Verandert z'n sig te weinig.