Inloggen in Linux als root via een script

Pagina: 1
Acties:

• costanza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01-2023
(jarig!)
Ik heb een vraag over scripts in Linux:

Voor het maken van een backup van intranet (wat op de linux-server staat), heb ik een script gemaakt wat contact maakt met onze Novell-server, om vervolgens de gemaakte back-up te kopiëren naar deze server. Voor bepaalde andere handelingen in het script heb ik root-rechten nodig, waardoor ik in het script moet inloggen als root. Deze rechten heb ik niet als het script wordt uitgevoerd, omdat dit automatisch gebeurd. Wie kan mij vertelllen hoe ik dit in een script realiseer.

Alvast bedankt!!! 8-)

Costanza

http://www.palmclub.nl

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 09:51 schreef costanza het volgende:
Deze rechten heb ik niet als het script wordt uitgevoerd, omdat dit automatisch gebeurd. Wie kan mij vertelllen hoe ik dit in een script realiseer.
Ervanuitgaande dat je rootaccess hebt....
code:
1
su -c "commando1; commando2; commando3;"

Eventueel kun je ook naar sudo kijken of desnoods het script chmod +s zetten (SUID) :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ervanuitgaande dat je rootaccess hebt....
code:
1
su -c "commando1; commando2; commando3;"

Eventueel kun je ook naar sudo kijken of desnoods het script chmod +s zetten (SUID) :)
scripts +s zetten werkt niet. Op geen enkele wat recentere UNIX versie.

Verwijderd

Kun je in je script niet een Novell drive mounten en dan je data dumpen. Na afloop weer unmounten en klaar is kees. Op deze wijze kun je het eea via cron laten starten.

• costanza
(jarig!)
Zo heb ik het ook gedaan, maar er blijkt een probleem te zijn met rechten. Daarom wou ik in het script eerst inloggen als root en vervolgens mounten en de backup kopieren en unmounten, en tenslotte weer uitloggen als root. Want wanneer het script wordt uitgevoerd ben ik niet ingelogd.

8-)

Verwijderd

SAY WHAT?!?
Als je nou eerst es een user aanmaakt (bijv bekkup)
En die geef je rechten om dat scriptje uit te voeren?
kweenie in wat voor netwerk je zit (potentieel gevaar), maar ik zou zo'n script niet draaien als root...

• costanza
(jarig!)
Oke, en hoe wou je dan ervoor zorgen dat deze user inlogd in dit script. Het eerder genoemde voorbeeld heb ik geprobeerd, en het werkt zolang ik het script onder root opstart. Als ik hem automatisch laat opstarten zonder dat ik ben ingelogd. Dan werkt het script maar gedeeltelijk. Sommige files van intranet neemt hij niet mee!! Ik snap niet waarom. Waarschijnlijk omdat ik niet overal rechten heb.

:?

• Silent891
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-04 17:12
Waarschijnlijk ligt het aan de rechtenstructuur van de bestanden, dat bvb sommige bestanden door iedereen gelezen mag worden, en andere bestanden weer niet.

Dingen moet je regelen

Verwijderd

Dat is ook nog eens zo, ja...
Je moet niet alleen rechten hebben voor het runnen van het script, maar ook nog eens voor de dir waar je de back-up opslaat...hmm...
Maar als je het voor elkaar krijgt om het script automatisch te laten runnen...
post 'm es? (wordt wat makkelijker als je het ziet he?)

• costanza
(jarig!)
Hmmmm.... klein probleempje!

kheb per ongeluk iets gewijzigd met de rechten. Ging niet helemaal goed geloof ik!
Het commando wat ik gaf als root:
chmod -R 466 /
Toen kon ik helemaal niks meer uitvoeren |:(
Dat wordt opnieuw installeren I guess...

8-)

Verwijderd

probeer es chmod -R 777
Wil je dat wel nooit meer doen? ;)
Daar wordt ik heel emotioneel van :'(

• Silent891
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-04 17:12
Als je het commando: chmod -R 466 / kan je helemaal niks meer uitvoeren. Dus dat wordt echt een nieuwe installatie :o

Dingen moet je regelen

• costanza
(jarig!)
Stom hé!!!!!

Ik loop stage bij het bedrijf, en moest nog een onderwerp voor mijn verslag: "Installatie en configuratie onder Linux"

Er was nog geen goede documentatie hierover... Straks dus wel als het goed is

8-)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Leuke variant op de "rm -rf /" :D. Sorry, hier mag je eigenlijk niet om lachen. WHAHAHAHAHA. Zelfs ik als linuxn00b doe dit niet... :P

You can't have everything. Where would you put it?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
lol >:)

Rookworst zonder R is ook worst.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik heb het laatste gedaan, was met een andere dir bezig, en op de 1 of andere manier is er bij mij 'chown o-xwr /' op het scherm gekomen (dmv pijltje omhoog en pijltje naar beneden) En nu kan ik ook niet zoveel meer, maar ja dan maar opnieuw installeren, is toch een werkstation.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nee joh, gewoon ff een bootdisc erin, HD mounten en de /bin /usr/bin /usr/local/bin /sbin /usr/sbin en /usr/local/sbin +x chmodden.. Dan ben je alweer een stukkie verder.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

OKe dank je wel, zal het proberen van middag te doen,
wat heb ik eingelijk gedaan?

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 01:34 schreef RickJansen het volgende:
Nee joh, gewoon ff een bootdisc erin, HD mounten en de /bin /usr/bin /usr/local/bin /sbin /usr/sbin en /usr/local/sbin +x chmodden.. Dan ben je alweer een stukkie verder.
Ja tuurlijk... of meteen maar chmod -R 777 /, dan werkt iig alles... NIET doen dus dit. In linux zijn er nogal wat bestanden die speciale permissies hebben dus dit is geen oplossing tenzij je alles wil verneuken. Bovendien zijn programma's die setuid root draaien zo onbruikbaar. Wel een oplossing:

find / -type d -exec chmod 755 '{}' ';'
chmod 1777 /tmp /var/tmp /usr/tmp /usr/local/tmp /var/lock
chmod 750 /boot /sbin /usr/sbin /usr/local/sbin
chmod 700 /root

Dan ben je wat betreft directory permissies al weer een eindje verder. Vervolgens:

chmod 755 -R /bin /usr/bin /usr/local/bin /usr/X11R6/bin
chmod 750 -R /sbin /usr/sbin /usr/local/sbin
chmod 644 /var/log/*

En nog ff

rm -rf /tmp/*

Om je tmp weer op te schonen. Enige wat overblijft zijn de suid root programmaatjes waar ik het al eerder over had.

chmod 4755 /bin/*mount /bin/su /bin/ping /usr/bin/pt_chown

Ik denk dat je nu iig weer kan inloggen. Voor de rest in veel directories de permissies weer terug op 644 zetten. Veel suc6 ermee!
Pagina: 1