Toon posts:

Interface informatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een programma voor mijn stage opdracht een programma maken dat gebruikt gaat worden in een container kraan.

Er zijn daardoor een aantal beperkingen:

-geen normaal toetsenbord, maar alleen een numeriek
-geen muis
-kleine monitor (+- 12")
-lage resolutie 800 X 600

Dus het is niet mogelijk om een "normale" applicatie te ontwikkelen.

Ook moet je rekening houden dat het voor de kraanmachinist moeilijk te lezen is en dat je dus een groot lettertype moet gebruiken (en 800 X 600 dus je hebt niet echt veel ruimte)

Weet iemand waar ik informatie kan vinden voor het ontwikkelen van zo'n soort interface, waarbij je dus deze beperkingen hebt?

Verwijderd

je hebt het dus over het ontwikkelen van een USER-interface?
Misschien iets in de trand van de google-zoektermen: "user interface" "disabled people" ??? Genoeg linkjes te vinden...

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

lijkt mij dat er een microprocessor in dat ding zit en indien jij alleen iets van gewoon programmeren hebt gedaan lees (pascal,vb,c++) jouw dit neit gaat lukken volgens mij gezien je te maken hebt met asamble code en machine taal
en om een er geen ramp van te maken zou ik gewoon aan je opdracht gever zeggen dat het niet mogelijk is of je moet het willen natuurlijk

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op woensdag 26 september 2001 08:24 schreef rambo-2001 het volgende:
Of dat waar is of niet, het is zowiezo geen omgeving waar je fouten kan maken :) (zo lullig als die containers elke keer onder die kraan uit vallen)
Dus let er iig wel goed op, wat je doet.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik hoef helemaal niks met assemblycode te gaan doen. Het wordt een normale windows applicatie, ontwikkeld in delphi.

Dat is het probleem niet.

Mijn vraag is gewoon of er iemand is die een goede site weet over het ontwikkelen van zo'n soort interface.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

Stewie!

Keen must die!

Op veel programmere sites vind je hierover. Devshed oa. Kijk maar eens op het forum daar. Verder zal je vast en zeker een hoop vinden met google! :7

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Container kraan, powered by MS Windows & Delphi.

Waarom voel ik me nou niet prettig?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Waar gaat die toepassing zo'n kraanbediener eigenlijk bij helpen?!

|_____vakje______|

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 07:56 schreef tokkie het volgende:
...

-geen muis

...
Heb je wel eens geprobeerd om Windows zonder muis te runnen? Zelfs WinCE (of Windows for PocketPC) heeft een pointing device ('muis') nodig...

Volgens mij moet iemand nog eens goed naar de restricties en wensen kijken...

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX/AI
Op woensdag 26 september 2001 11:58 schreef Halfling het volgende:

[..]

Heb je wel eens geprobeerd om Windows zonder muis te runnen? Zelfs WinCE (of Windows for PocketPC) heeft een pointing device ('muis') nodig...

Volgens mij moet iemand nog eens goed naar de restricties en wensen kijken...
't is wel offtopic maar ik moet hier even op reageren :)
Je kan Windows best aardig met alleen toetsenbord besturen. Er zijn veel sneltoetsen en control, shift, alt en tab zijn heilige toetsen.
Maar gaat best hoor :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Ik weet dat je theoretisch componenten onder Windows kunt besturen met toetsen, maar wat ik bedoel is dat Windows normaal niet opstart als je geen muis hebt (het bekende "Windows has not detected a PS/2 mous...blaat blaat blaat" dialoogvenster.

Wanneer dat verschijnt kun je dus alleen een muis aansluiten om te kunnen werken met Windows, zelfs al heb je die misschien niet nodig (FYI: een muis is een "system requirment" van Windows).

Verwijderd

Topicstarter
Windows wordt gewoon opgestart en het programma zelf ook als er een muis op de computer is aangesloten. Vervolgens wordt de muis er afgehaald omdat het niet mogelijk is om een muis te gebruiken in de cabine (schudt behoorlijk).

Programma zal de kraanmachinist informatie verschaffen van welke container onder hem staat, waar die heen moet, enz..

Verwijderd

Mijn advies: gebruik linux (X) als OS en Kylix (Delphi for Linux) als programmeertaal :)

(zowiezo jummy, kylix)

Verwijderd

Hmm, volgens mij zou hardware en software die meer is toegespitst op de wereld van containerkranen beter zijn, maar goed.

Heb je er al aan gedacht om eens in Rotterdam te gaan kijken? Er zijn daar hele grote stukken in het havengebied waar werkelijk alles door computers wordt uitgevoerd. Er komt geen mens aan te pas wanneer containers van schepen worden geladen en naar hun opslagplaats worden vervoerd.

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

toetsen inlezen en iets uitsturen gaat normaal via electronica dus zul je schema's moeten kunnen lezen en die moet je ook hebben.
je zou een joystick gezien je windows draait kunnen gebruiken om x en y as in te lezen en vervolgens outputs aansturen

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit bij een bedrijf dat juist software maakt voor die kranen en daar voer ik mijn stageopdracht uit.

Dit bedrijf zit ook in Rotterdam en er komt wel degelijk een mens aan te pas bij het laden van een schip of truck.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:20

Crazy D

I think we should take a look.

Is een touchscreen misschien een oplossing?
Ik heb een mp3 player gebouwt die werkt met touchscreen (verder geen andere nivoer apparaten) en dat werkt erg handig.
Ik neem aan dat dat numerieke keyboard gewoon aangesloten wordt als normaal keyboard en dat windows het ook zo ziet, dus qua invoer zit dat wel goed.
Op NT ku je trouwens zonder problemen (foutmeldingen dus) zonder muis aangesloten opstarten, en er zal voor windows vast wel een manier zijn om dat te omzijlen.
Qua interface heb ik gee voorbeelden, hooguit hoe het niet moet :D (Interface Hall Of Shame) maar da's niet specifiek in jou richting....
Je zou sowieso qua bediening de buttons getalletjes voor de tekst geven, dus i.p.v. "Sluiten" "1 Sluiten", en in je form_keydown (of hoe dat in Delphi ook moge heten) daarop checken... (hoef je dus geen eens buttons te gebruiken, labeltje/plaatje zou genoeg moeten zijn).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje gezocht, maar ik kan niks vinden over de soort interfaces die ik nodig heb.

Alles wat ik heb gevonden gaat over de "normale" windows interface, dus:

-toolbar
-menu's
-checkboxen

enz..

Maar dat zijn dus allemaal control die ik niet kan gebruiken.

Weet iemand nog goede sites?
Pagina: 1