Car audio vraagjes.

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-12 23:27
Ik heb vandaag een setje speakers voor m'n wagen gekocht. Meerbepaald de earthquake EQ693 (voor meer info zie hier : http://www.earthquakesound.com/prod05.htm , einde van de pagina) ter vervanging van m'n El-cheapo Sony X-plod luidsprekers (ook 6"-9" modellen).

Die speakers hangen gewoon rechtstreeks aan de autoradio die een tamme 25W RMS levert.

Als ik het vollume nu op ongeveer 75% zet begint er lelijke vervorming op te treden. Ik veronderstel dat dit de limiet van het ingebouwde versterkertje is? Kan iemand dit bevestigen?

M'n eigenlijke vraag is vrij eenvoudig, hoe kan ik het vollume nog wat opkrikken? Als ik naar de cd van M.Oizo luister (veel ultra-diepe bassen) is er namelijk al snel vervorming. Nu had ik graag met zekerheid geweten of mijn theorie (te zwakke versterker) correct is.

Zoja, welke versterker is dan aan te raden? De speakers verdragen tussen de 10 en de 150w RMS (volgens de producent althans)

Bovendien is m'n budget echt wel beperkt.

Wie weet raad? Welke versterkers zou mijn probleem oplossen?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

25 watt RMS is wat veel uit een autoradi (theoretisch maar 4x13 watt RMS maximaal), of bedoel je totaal?

Enfin, een 6" bij 9"-er, da's mooi. Zulke speakers gaan behoorlijk hard als je ze zo monteert, dat de kofferbak als klankkast gebruikt wordt (meestal de inbouwmethode bij dit soort speakers). Als je nog geen eigen hoedenplank gemaakt hebt, meteen doen. Een dikke MDF hoedenplank rammelt lang niet zo erg als een originele hoedenplank. Dit levert je al extra sjoege op.

De oplossing voor je probleem kan in twee richtingen liggen.
1. Je speakers zijn redelijk groot, maar 't blijft behelpen wat bas betreft. Rond de 100 Hz zullen ze nog wel lekker doorkomen, maar echte lowsweeps liggen meer rond de 60-30 Hz. Op dat soort frequenties voelt je membraam zich wat minder thuis. Zolang het geluid niet al te hard wordt gezet, kan je speaker het nog wel bijhouden, maar bij hard volume gaat het met die hele lage bassen mis. Een directe oplossing hiervoor is er niet, je kan je speakers niet 'veranderen'.

2. De interne versterker van een huidige autoradio staat garant voor een stevig stukje muziek. Echter, met een aparte versterker heb je veel meer speling in het vermogen richting je speakers. Over het algemeen is de voeding van een versterker beter in orde dan die van een autoradio, zowel intern, als de aansluiting daarvan. Voor een versterker koop je een lekkere dikke pluskabel (en dito minkabel), maar de high-power autoradio wordt maar al te vaak gewoon aan het bestaande minuscule fabrieksdraadje gehangen. Bij een stevige basslag redt het draadje het dan niet en gaat de voeding van de autoradio het moeilijk krijgen. Een aparte versterker vangt deze basklappen veel beter op. Een aparte versterker hoeft helemaal niet zo beestachtig sterk te zijn. Ik heb met 70 watt RMS een woofer aangestuurd, waarbij horen en zien je vergaat in de auto.

Overwegingen:
- ga eens na of je autoradio wel aan een lekkere dikke voedingskabel hangt. Er gaat toch vaak bijna 10 A doorheen;
- is je hoedenplank (indien gebruikt) stevig genoeg?
- wat is verbetering je waard qua doekoes?

Daarbij denk ik in ieder geval aan een aparte versterker. De gedachte van harder, hardst is nogal misgegrepen hierbij. Een versterker geeft je meer reserves, wat de kwaliteit van je muziek ten goede komt.

Optie 1:
Laten zoals het is.

Optie 2:
Verbeteringen aanbrengen zonder iets aan te kopen. Beetje noppenschuim onder je hoedenplank (indien gebruikt) en bedek blank metaal in je kofferbak er ook mee. Zorg voor een dikke voedingsdraad (ook de min!!) voor je autoradio. Zorg dat je hoedenplank stevig genoeg is. Een trillende hoedenplank leidt tot impulsverlies (de klap in je rug bij een basslag). Verstevigingsringen voor je deurspeakers monteren, zodat ze niet alleen maar in plastic hangen. Trek nieuwe dikke bedrading voor je speakers vanaf de autoradio.

Optie 3:
2 kanaals-versterker kopen (200-250 piek), die een 2 Ohm lading aankan en tri-mode. Tegenwoordig kunnen ze dat allemaal wel, maar vragen is nooit weg. Ga ook voor een actief filter aan boord. Dat is altijd makkelijk in verband met toekomstige toepassingen.
- 6x9 aansturen met deze versterker. Garant voor een hoop herrie >:) . De stabiele basis van een versterker zal een heilzame invloed hebben op de prestaties van je speakers;
- Front en Rear (6x9) op deze versterker aansluiten is een mogelijkheid. Je fader (voor/achter) ben je dan wel kwijt, aangezien er 2 speakers op een aansluiting zitten;
- 6x9 aansluiten op de versterker en nog een free-air woofer(tje) aanschaffen. Die kosten niet meer dan 200 piek voor een aardige 10". Deze woofer moet ietsie harder spelen, dan je 6x9 (dus iets gevoeliger dan 91 dB). Deze woofer bouw je in een MDF hoedenplank (samen met je 6x9) en sluit je gebrugd over het linker- en rechter kanaal aan op de versterker, de zogenaamde tri-mode. Koop ook een frequentiefiltertje, die alleen maar bas onder de 80 Hz doorlaat. Dit filter zet je tussen de versterker en de woofer op de hoedenplank. Je 6x9 geven full range geluid en de woofer dan alleen maar tot 80 Hz. Als je woofer iets harder speelt, dan je 6x9, kan je de bass iets omlaag zetten, zodat de 6x9 wat ontlast worden en de woofer gelijkwaardig luid speelt als je 6x9. Bij goede keuzes van je materiaal geeft dit een prima resultaat. Ik heb er wel wat jaartjes mee rondgereden in ieder geval.

Optie 4:
Koop een 4 kanaals versterker van niet meer dan 4x50 watt RMS, waarbij vooral actieve filters aan boord moeten zitten (450-550 piek).
- sluit de 6x9 daarop aan en je frontspeakers. Je frontspeakers filter je high pass op 80 Hz, oftewel alles onder de 80 Hz gaat niet naar je front speakers. Deze worden ontlast van bas en gaan bij hoge volumes niet rammelen.
- Zelfde als tri-mode zoals boven beschreven, maar nu geeft je de woofer een aparte aansluiting, door 2 kanalen van de versterker apart te gebruiken voor de woofer. Doordat er al actieve filters aan boord van de versterker zitten, is een apart filter niet nodig. Lowpass instellen op 80 Hz. Op de andere 2 kanalen zet je de 6x9 en eventueel ook je front speakers er nog bij, die je dan overigens op 80 Hz high pass kan zetten voor betere belastbaarheid.

Hmm, toch wel wat opties geschetst. Persoonlijk denk ik, dat je niet om de aankoop van een versterker heenkunt, mocht je verder willen gaan qua bas. De aankoop van een woofer is daarbij eigenlijk ook must. Ze zijn er niet alleen voor boomen, maar gewoon voor het broodnodige level aan bas om bij een ritje op de snelweg daar nog boven te komen. Zelfs een 20 cm woofertje knalt daarbij al een stuk leuker, dan een 6x9 in zijn eentje.

Als het goedkoop en simpel moet blijven, spreekt mij het tri-mode verhaal het meeste aan. Je zal merken dat de basweergave behoorlijk vooruit gaat, mits goed ingebouwd.

• Orbit
Pfew, ben ik ff blij deze uitleg te horen, het is namelijk net wat ik in gedachte had (dat tri-mode gedoe).

Volgende week heb ik namelijk m'n "nieuwe" wagen, peugeot 205 GTI waar ik wel met iets meer preciezie wat audio ga inbouwen. De radio blijft hetzelfde omdat ik die gewoon erg handig vind (geen bullshit functies enzo ...) en pioneer heeft toch een vrij goede naam dacht ik.

Dan heb ik nu al weer een paar vragen

1. het slim van mij om m'n X-plod 6-9 tjes in te ruilen voor het topmodel van Earthquake?

2. Ik dacht dat een versterker VEEL duurder was dan wat jij me nu verteld. Welke modellen zijn bij uitstek geschikt voor zo'n tri-mode opstelling. En welke woofers zikjn daar mooi voor geschikt ? Vergeet niet dat het in maar een 205'je moet steken, alles klinkt daarin zoiezo al 5 keer zo hard ;-)

3. welke soort bekabeling gebruik ik het best?

EDIT:

Ik denk niet dat ik fatsoenlijke speakers kan inbouwen in de deuren van een 205, en al zeker niet van een GTI.

enneuh, is dit interesant? (is namelijk vlak in de buurt)

http://www.ibazar.be/voirobjet.cgi?codeobjet%3dLH013583LH904362

• Orbit
Niemand een id hierover? Vooral een beoordeling van het koopje is belangerijk, de veiling loopt namelijk nog maar tot morgen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:32
Magnat classic? Mwah, leuk spul voor het geld. Maar verwacht er geen wonderen van. Maar ik denk wel dat dit een redelijke versterker is voor de doelgroep waarin jij valt.

• Mex
  • Laatst online: 12-12 13:39

Mex

ff een vraagje tussendoor, is het mogelijk om een 4 kanaals versterker aan te sluiten op een radio met maar 2 uitgangen? Kan ik hier een 'splitter' opzetten waarna ik 4 'uitgangen' heb? Zo ja, wat verlies ik dan in m'n geluid..?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Magnat is een prima merk, maar de Classic serie is vaak wat beperkt, met name de actieve filters ontbreken vaak op deze amps.

1. Sony heeft een goede naam opgebouwd in de Car-Audio, maar vernaggelt dit zwaar met hun huidige X-plod serie. Deze speakergroep wordt behoorlijk afgezeken op prijs en met name kwaliteit. Grote boog omheen lopen dus, ruilen is dus bijna plicht.

2. Met een 2 kanaals ben je klaar. Je frontspeakers kunnen daar dan niet meer bij met een trimode opstelling. Als je 4 kanaals gaat, dan kan je meteen je woofer apart nemen en je 6x9's apart gooien. Dit is ideaal voor een 'hoger' plan, want je kan je 6x9's ontlasten met high pass en je woofer al de bas laten nemen. Dit scheelt enorm in de belastbaarheid van je systeem. Als je wel speakers voorin kan bouwen, maar geen 'fatsoenlijke' ben je vooral beter uit met een 4 kanaals, omdat je in het signaal voor je front en rear (6x9) de bas eruit kan filteren. Het is de keuze tussen al het werk van een versterker goed inbouwen met kabels en al of 200-300 meer lappen en meteen hetzelfde werk verrichten en dan meteen een 4 kanaals erin jassen. Check je budget en bepaal je keuze voor een 2 of 4 kanaals. Ik ben zelf met 2 begonnen zonder actieve filters, lager nog een 2 erbij met woofer filter aan boord, en later gewoon zoals ik in eerste instantie als el cheapo die ik ben had moeten doen, gewoon meteen een 4 kanaals aangeschaft, waarmee ik de rest van mijn leven zoet ben (JVC 4x75 RMS).

3. Bekabeling: Dikke plusdraad, neem gewoon 5 tot 5,5 meter. Mooie zekering(houder) erbij, die meteen na de accu binnen 20 cm moet komen. Ga hier niet op lopen bezuinigen cq. mee lopen klooien, je wil niet je wagen in de fik bij 120 Km/u op de snelweg!!! De zekering zeker niet zwaarder kiezen, dan de zekeringen in je versterker (opgeteld) zijn. Versterker ergens plaatsen, liefst niet op het chassis zelf schroeven. Min moet even dik zijn als de pluskabel en zo snel mogelijk aan het chassis gemonteerd dichtbij de versterker zelf. Zet deze min aan de helft (kant) van je accu, niet de andere kant. Signaalkabel in ieder geval dubbel afgeschermde tulpkabel nemen. Leg je voeding en signaalkabels apart van elkaar. De bekabeling voor de speakers liefts ook apart leggen. Als er gekruist moet worden, dan haaks over elkaar. Dit voorkomt het beste storingen. Een signaalkabel hoeft niet meer dan 50 piek te kosten, stroomdraad 2 tientjes en nog wat tientjes voor losse rommel, zekering en houder een geeltje.

Een 4 kanaals kan probleemloos op een autoradio met 2 uitgangen aangesloten worden. De betere versterkers kennen ook een instelling, waarbij met een tulpaansluiting meteen alle twee de versterkerdelen gevoed worden. Met een splittertje valt het ontbreken hiervan op te vangen. Nadeel is, dat je versterker per deel een minder 'hard' signaal krijgt. De spanning op het signaal wordt per versterkerdeel de helft minder, zodat het ruislevel hoger wordt in het signaal. Mijn (al antieke) Sony MD autoradio (2e serie) geeft 2 volt op beide signalen (voor/achter), wat een redelijk goed signaal is. Dit houdt het ruislevel aardig binnen de perken. Echte toppers leveren 4 volt per signaal. Het splitten zorgt er dus voor, dat de versterker 'harder moet werken'. Uit een zachter signaal moet ie toch het broodnodige lawaai halen. Dit brengt dus meer ruis met zich mee.

Persoonlijk spreken de versterkers van Kenwood mij zeer aan, vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Ze klinken ongemeen zuiver, ietwat kil, maar retestrak en zijn beslist niet duur. Rockford Fosgate is nog een stapje verder, maar ook duurder. JBL is wat amerikaans met wat dikkere bassen. Je kan ook voor een goedkoper merk gaan, net wat je wil. Denk daarbij aan Longmill of (wijlen) Witec. Dit zijn merken, die budget zijn, maar wel gerenommeerde ontwerpen hebben. MOSFET componenten en gewoon de gebruikelijke shit (2 Ohm load, prima voedingsdelen etc.) Je zou ook eens kunnen kijken bij ACR in Tilburg voor Axton. Dat is ook onverslaanbare kwaliteit voor de prijs, heerlijk. Ik heb trouwens nog steeds een Axton 16 cm composetje blazen van 250 pieken, die in de auto & hifi bij veel grotere jongens geplaatst werd destijds. Deze reputatie hebben ze nog steeds met hun huidige producten, een regelrechte aanrader, dit merk, ook qua versterkers.

Een woofer is snel gehaald. Kenwood heeft onder andere goedkope free-air woofers, maar er zijn talloze merken met free-air woofers in het programma. Koop lieft wel een woofer, die specifiek free-air is. Een woofer is namelijk een optelsom van compromissen, daarom is de juiste keuze zeer belangrijk. Moet het budget, dan kom de McFarlow of de Marquant (kijkshop) woofer in zicht. Vanwege hun universele toepassing, doen die het bij alle toepassingen heel aardig voor een boterzacht prijsje. Unlike versterkers kan je een woofertje van de Kijkshop wel eens proberen, als het echt el cheapo moet. Zelf nog steeds een McFarlow 12" in gebruik in moeders wagen. De spreekspoel rammelt wat, het geluid is ietwat rommelig, maar hard gaat ie, en dat al 2 jaren lang (wat nogal lang is voor een free-air woofer).

Overigens heb ik nog een gratis 15" Witec woofer in de aanbieding (omgeving Amsterdam). 70 liter gesloten en je bent de man. Geinteresseerden kunnen 'm op komen halen..

Verwijderd

Infinity 4 ever, echt super merk.
Behalve de sub's die zuigen, heb er gewoon 1 van Alpine.
Verder wel 3 versterkers van Infinity.

• stylezzz
Op woensdag 26 september 2001 23:46 schreef Wekkel het volgende:
Je zou ook eens kunnen kijken bij ACR in Tilburg voor Axton.
Huh, kom jij daar wel eens?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heel af en toe, ja...

Infinity is leuk, maar het gaat hier over betaalbare spullen. Infinity is toch wel iets anders, dan betaalbare spullen..

• stylezzz
Grappig, het is namelijk mijn hoofdleverancier van car-audio. Wat voor auto rij je?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

de auto van mijn moeder, Nissan Micra 1.3 1994 :P

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Enfin, een 6" bij 9"-er, da's mooi. Zulke speakers gaan behoorlijk hard als je ze zo monteert, dat de kofferbak als klankkast gebruikt wordt (meestal de inbouwmethode bij dit soort speakers). Als je nog geen eigen hoedenplank gemaakt hebt, meteen doen. Een dikke MDF hoedenplank rammelt lang niet zo erg als een originele hoedenplank. Dit levert je al extra sjoege op.
De kofferbak als klankkast gebruiken... klinkt goed >:) Ik heb zelf ook 2 speakers van 6" bij 9" van pioneer :)

Maar wat is nu verstandig? Ik ben namelijk zelf ook bezig met een hoedenplank maar moet ik nu er een soort bekisting om de speakers heenbouwen (zodat je ze van de achterkant afdekt) of juist niet :?

• Orbit
Mja, ik denk dat ik morgen die 2ehands Magnat maar ga halen, heeft nog garantie enzo, is best handig.

Volgende week kan ik dan beginnen met monteren. (Als ik m'n 205'je heb)

Oh ja, hoe dik moet die MDF plaat zijn waarmee ik de hoedeplank ga vervangen?

Verwijderd

Ik heb zelf een 22 mm MDF plat gebruikt. Ten eerste is die lekker stevig en hij is lekker zwaar, waardoor hij goed blijft liggen. Een vriend van me heeft een 18 mm plaat gebruikt en daar iets te veel speakers in gehangen. Als je dan een beetje hard over verkeersdrempels rijdt, begint je plaat langzaam door te buigen.

Achter je speakers gewoon niets doen. Als je ze in een box gaat bouwen, ben je je bagageruitme als klankkast kwijt.

En mijn advies er nog bij: Let heel goed op bij het kopen van stof om de plank te bekleden. Ik heb nu 3 van die planken gemaakt met 3 verschillende bekledingen (helaas de vorige twee auto's zijn niet meer)en heb gemerkt, dat de stof toch geluid blokeert (het was acoustische stof). Sommige in meerdere en sommige in mindere mate, maar let daar dus goed op! Voor het geluid is het het mooiste om niets over de speakers heen te doen, maar aangezien ik in Utrecht woon, wil ik graag dat er niets van mijn speakers te zien is.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon fleece (hoe schrijf je dat eigenlijk :? gebruiken).

Dat geneuzel over verschil horen met bekleding erover, wen er maar gewoon aan..

• Orbit
Ik neem net het boekje bij de hand van m'n autoradio en dat verteld mij dat hij 4* 22.2 watt RMS afgeeft

Nu kan ik vrij goedkoop een 4*40RMS op de kop tikken, maar is dat verschil niet miniem tussen 40 en 22.5 wat? Ik ga er nauwelijks 20 Watt op vooruit.

Later kan ik dan wel een sub toevoegen (nu ff niet, beperkte financien)

HEt gaat trouwens over een caliber 4 kanaals uit de 'performance' reeks.

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 01:54 schreef Orbit het volgende:
Ik neem net het boekje bij de hand van m'n autoradio en dat verteld mij dat hij 4* 22.2 watt RMS afgeeft

Nu kan ik vrij goedkoop een 4*40RMS op de kop tikken, maar is dat verschil niet miniem tussen 40 en 22.5 wat? Ik ga er nauwelijks 20 Watt op vooruit.

Later kan ik dan wel een sub toevoegen (nu ff niet, beperkte financien)

HEt gaat trouwens over een caliber 4 kanaals uit de 'performance' reeks.
Caliber vind ik zelf een goed merk. Het verschil is er sowieso al omdat de caliber opgebouwd is uit betere componenten. Dus als de versterker nog helemaal in orde is dan zou ik hem kopen. En geloof me 4x40 w rms uit een goede versterker is echt voldoende.

Ik zou wel ff dikke voedingkabels kopen voor de versterker.
Bij de autohifi zaak hebben ze wel van die setjes. Gebruik ook ff dikka rca kabels. Die dunne zijn te storings gevoelig.

Mijn voedingkabel heeft een diam van 1cm.

Verder leg de voedingkabel en de rca kabel wel ff appart. dus de voeding via de bestuurderskant en de rca kabel via de passagierskant. Anders kun je dynamoruis krijgen

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

4x 22 Watt RMS uit een autoradio, geloof je het zelf?

Het verschil met een ECHTE 4x40 Watt RMS versterker is levensgroot, deze heeft veel meer reserve.

Ik zou 'm alleen kopen, als er instelbare actieve high pass en low pass filters in zitten.

• Orbit
Op zaterdag 29 september 2001 13:38 schreef Wekkel het volgende:
4x 22 Watt RMS uit een autoradio, geloof je het zelf?

Het verschil met een ECHTE 4x40 Watt RMS versterker is levensgroot, deze heeft veel meer reserve.

Ik zou 'm alleen kopen, als er instelbare actieve high pass en low pass filters in zitten.
Ik lees enkel wat er in het boekje staat en dat is 45 Watt/22.5 RMS

Anyway, die caliber is dus een aanrader, ook is die 40 RMS ruim voldoende? Oh ja, hij heeft filters en trimode ondersteuning.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

40 RMS is voldoende om je volume te dempen na 10 minuten volgas pompen...

• Orbit
Op zaterdag 29 september 2001 19:35 schreef Wekkel het volgende:
40 RMS is voldoende om je volume te dempen na 10 minuten volgas pompen...
das heel mooi, vooral omdat ik die versterker op de kop kan tikken voor 2000 BEF. Wel 2.5 jaar oud, maar dat zou op zich geen probleem mogen zijn, of wel?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Nope.

Voor 110 piek kan je je geen buil vallen.

• Orbit
Ok, die caliber is sinds enkele uurtjes mijn eigendom en volgens mij heb ik een koopje gedaan, hij ziet er namelijk uit alsof hij net uit de doos komt + ik heb er een 5 meter lange stroomdraad bij gekregen (net geen volle cm doorsnede) inc. zekering.

Nu zit ik wel met wat vragen aangezien ik geen handleiding heb van het apparaat.

(Sorry, ik ben een totale nitwit als het op ICE aankomt)

De ene zijde bevat 2 maal de volgende aansluitingen/knoppen.

RCA jacks L & R
Level 2V-0.2V (draaiknop)
lp-hp-off (3 standen schakelaar)
Frequency 40Hz-400Hz (draaiknop)

Ik denk wel dat ik die begrijp. ttz

input.
inputlevel.
Filtersetting (boven onder/niks)
frequentie voor de filter.

Maar bij de andere zijde heb ik meer vragen.

+12V is natuurlijk de draad rechtstreeks van je + pool op je baterij.
GND is de massa (dus vastmaken aan het chassis)
REM ?????????? I dont have a fucking ID. I need help on this one.

De rest spreekt ook nogal voor zichzelf.

+ - + - + - + - voor de 4 luidsprekeraansluitingen. Waarvan er 2 "gebridged" moeten worden. hoe gaat dat juist in z'n werk? Gewoon de + en de - van 2 aansluitingen combineren? Of moeten de tussenliggende + en - met elkaar verbonden worden (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)???

En dan spui ik nu nog de resten van m'n vragen:

Mag ik de versterker bevestigen op de plank waar de 2 6"-9" ers in komen te zitten? Dit dacht ik te doen ivm het snel kunnen verwijderen van de ICE als ik de koffer volledig wil benutten.

Hoe krijg ik de 12V van aan de baterij tot de kofferruimte? (in een Pug 205 Gti)

Hoe maak ik de GND vast?

Welk soort kabels moet ik kopen voor de speakers?

Zijn Velocity deftige subwoofers (kan weer koopje doen ;-) )?

Wie heeft nog tips voor mij?

• Orbit
*snif* waar zijn de ICE freaks?

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Die REM is je remote.
Dit is om de versterker in te kunnen schakelen als je je radio aanzet.
Aan je radio zit hiervoor een kabel.
Deze moet je verbinden met die REM aansluiting.

Who is John Galt?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Op maandag 01 oktober 2001 01:53 schreef Orbit het volgende:
De ene zijde bevat 2 maal de volgende aansluitingen/knoppen.

RCA jacks L & R

hier gaan je signaalkabels in. De meeste autoradio's van enig gewicht hebben pre-out(s) in de vorm van een tulpuitgang. Je moet minimaal een signaalkable (met dus een paar) naar de versterker leggen, maar als je meer preouts hebt (bijvoorbeeld voor/achter) dan zou ik gewoon twee signaalkabels leggen. Kosten ongeveer 50 piek per kabel voor dubbel afgeschermd.

Level 2V-0.2V (draaiknop)
Hopelijk geeft je autoradio geen 4 volt per kanaal af, dan moet je wat gaan verzwakken door het signaal uit je radio te splitten naar de twee ingangen (l+r) op je versterker.

lp-hp-off (3 standen schakelaar)
Een kanaalpaar op highpass 80hz en het andere kanaalpaar op lowpass 80 Hz. Rara waarop sluit je de sub aan >:)

Frequency 40Hz-400Hz (draaiknop)

Ik denk wel dat ik die begrijp. ttz
bij deze

Maar bij de andere zijde heb ik meer vragen.

+12V is natuurlijk de draad rechtstreeks van je + pool op
je batterij.
vergeet de zekering die je al noemde alsjeblieft niet. Binnen 20-30 cm na de accu leggen en pas monteren, als je de versterker helemaal geinstalleerd hebt en klaar bent voor een testrun

GND is de massa (dus vastmaken aan het chassis)
Zo dicht mogelijk bij de versterker op het chassis vastmaken aan de kant waar ook de accu ligt
REM ?????????? I dont have a fucking ID. I need help on this one.
Van remote: is meestal een blauw draadje bij de radio. Er staat altijd stroom op de versterker, maar hij staat niet altijd aan (get this?). Op het moment, dat je autoradio aangaat, stuurt ie over het blauwe draadje een 12v signaal naar de REM van je versterker. De versterker zet zichzelf dan aan, zodat ie gaat werken. Als je radio uitstaat, zit je versterker dan geen stroom te happen, zodat je je kar mag aanduwen na een paar uurtjes..

De rest spreekt ook nogal voor zichzelf.

+ - + - + - + - voor de 4 luidsprekeraansluitingen. Waarvan er 2 "gebridged" moeten worden. hoe gaat dat juist in z'n werk?
meestel staat dit wel op de versterker aangegeven en zijn het de twee buitenste aansluitingen. Even proberen anders, want 't gaat niet in een keer stuk bij dit verkeerd aansluiten

Gewoon de + en de - van 2 aansluitingen combineren? Of moeten de tussenliggende + en - met elkaar verbonden worden (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)???
Nee nee, de aansluiting van één plus en één min is voldoende. De versterker 'weet' zelf, wanneer er gebrugd gewerkt wordt. Sommige versterkers hebben daar een apart knopje voor, maar aangezien je die niet genoemd heb, ga ik van de 'zelfdenkende' versterker uit.

En dan spui ik nu nog de resten van m'n vragen:

Mag ik de versterker bevestigen op de plank waar de 2 6"-9" ers in komen te zitten? Dit dacht ik te doen ivm het snel kunnen verwijderen van de ICE als ik de koffer volledig wil benutten.
Zou ik niet doen. Ten eerste houdt je versterker niet zo van de trillingen, die het bord maakt bij basklappen. Verder is het niet aan te raden stekkers te maken tussen je voedingskabelellende. Apart van het verlies aan contact daarmee (grote dikke kabels met een brakke tussenverbinding, weg effect) zit je ook met een losse 12v draad in je bakkie, als alles los ligt. Denk ook aan een hoedenplank, die naar voren komt zeilen bij een eventuele crash. Met hout en speakers al een onding en soort van zwaard, met een zware versterker eronder nog gevaarlijker bij een botsing.

Hoe krijg ik de 12V van aan de baterij tot de kofferruimte? (in een Pug 205 Gti)
De stroomdraad die je hebt door de auto heen leggen. Beetje frunniken aan je bekleding en dashboard. Meestal zit in het schutbord wel een ongebruikt rubber, anders ga je langs bestaande bekabeling. Een Pug 205 is verder nog niet van de huidige generatie met onmogelijke ingangen en openingen :P . Check de stroomdraad wel even op beschadigingen, voordat je 'm gebruikt.

Hoe maak ik de GND vast?
Koop een vergulden ringaansluiting en knijp 'm vast op je massakabel. Vervolgens een bout in de buurt zoeken, metaal blank schuren na verwijdering van die bout en vervolgens de ring met massakabel bevestigen onder deze bout.

Welk soort kabels moet ik kopen voor de speakers?
Huis-tuin-keukendraad, zolang het maar dik genoeg is.

Zijn Velocity deftige subwoofers (kan weer koopje doen ;-) )?Velocity is van Blaupunkt, is weinig mis mee. Tweedehands woofers is echter even oppassen. Je moet ze zeker even horen voordat je ze koopt. Als ze rammelen, weet je hoe laat het is. Verder zijn subwoofers meestal specifiek gebonden aan een bepaalde toepassing (gesloten kist, bas reflex, bandpass, free-air). Daarbij afgaan op mondelinge verhalen vereist wat vertrouwen. Beter is technische details vragen en checken met een deskundige/fabrikant/dealer voor de werkelijke toepassingsmogelijkheden.

Wie heeft nog tips voor mij?
zie boven
Pagina: 1