Toon posts:

MySQL clustering & journalising

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand enig idee of er betrouwbare oplossingen zijn voor het clusteren van MySQL servers (zegmaar over een stuk of 5 servers) en of er een beetje bandbreedte viendelijke mogelijkheid is voor "remote journalising"?

Als je zulke dingen wilt, dan kom je al snel bij gasten zoals Oracle terecht. Maar toch zal er hier toch wel ooit iemand serieus over hebben nagedacht om dit te implementeren voor MySQL. Ik heb wel wat halfslachtige oplossingen kunnen vinden, maar de meesten vreten veel te veel resources en vergen een drastische aanpassing van de code die je database bestuurd.

Iemand toevallig ervaringen hiermee?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je moet loadbalancen kun je MySQL replication gebruiken. Er wordt dan één master server gebruikt voor het maken van veranderingen in de database en slave servers waar je select queries op los kunt laten. De performance van het geheel wordt dan beperkt door de snelheid waarmee de master server de inserts, updates en deletes kan verwerken, en de snelheid waarmee de slaves de master kunnen bijhouden.

Fail-safe replication waarbij de functie van de master server wordt overgenomen door een slave als de master is uitgevallen wordt pas in MySQL 4 verwacht.

Verwijderd

Moet het persé MySQL zijn?

Kijk anders eens naar alternatieven als Borland Interbase (mijn favo), Sybase, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Fail-safe replication waarbij de functie van de master server wordt overgenomen door een slave als de master is uitgevallen wordt pas in MySQL 4 verwacht.
Hmmm.. da's nog ff wachten dus. Want de primaire doelstelling van het cluster is i.d.d. dat het fail safe moet zijn, snelheid is ook wel belangrijk, maar van "secundair belang" zullen we maar zeggen.
Moet het persé MySQL zijn?
Bij voorkeur wel, da's het enige database pakket waarmee ik genoeg ervaring heb om er low-level applicaties mee te implementeren. Maargoed; in feite maakt het me niet zo veel uit welk database pakket het moet worden, als het maar aan de voorwaarden voldoet, en het mag ook best wel wat kosten ;).

Enkele voorwaarden zijn:
- SQL database (bij voorkeur zo compatible met SQL92 als mogelijk, MySQL zou voldoende compatible zijn).
- Fail-safe replication/clustering met redelijke schaalbaarheid
- Load balancing voor "select" queries
- Remote journalising (data mag absoluut niet verloren gaan!)
- Moet bij voorkeur draaien in een BSD omgeving

Oracle en SAP hebben pakketten die voldoen aan al deze voorwaarden... maarja, de aanschafkosten daarvan zouden minstens net zo groot zijn als het ontwikkelings budget van het volledige project ben ik bang...