ik ben net wat begonnen met object georiënteerd programmeren in php, en nu ben ik bezig een site te maken waarvoor ik de phplib gebruik, onder andere voor database access...
ook heb ik een navigatie structuur gemaakt die werkt met parents en children... en deze heb ik ook in een class gestopt..; dit werkt ok, maar nu zou ik phplib willen integreren in deze navigatie class (database access en misschien de template class...)
maar ik vind hierover geen informatie... en bij eerste vlugge proberen lukt het niet, maar dat kan best zijn omdat ik niet erg veel ervaring heb met oo programmeren... ik wil er best op zoeken, maar weet niet of het kan, en hoe ik het het best kan aanpakken...
concreet: is het mogelijk om in een class een andere class aan te roepen, of moet ik gaan proberen om deze navigatie class een subklasse te maken van die phplib classes???
voorbeeldje van hoe ik dit zou zien gebeuren::
zou ik in deze class nu bijvoorbeeld kunnen invoegen:
$db = new Phplib_DB;
$db->query($sql);
en hoe zou ik dan die phplib klasse moeten includen... gewoon de prepend.php van boven in de phpfile zetten, of moet dit dan in de constructor van mijn menu klasse, of...???
enige help zou super zijn... zoals gezegd: niemand moet voor mij de ganse boel schrijven, maar een opstapje zou leuk zijn...
bedankt...
ook heb ik een navigatie structuur gemaakt die werkt met parents en children... en deze heb ik ook in een class gestopt..; dit werkt ok, maar nu zou ik phplib willen integreren in deze navigatie class (database access en misschien de template class...)
maar ik vind hierover geen informatie... en bij eerste vlugge proberen lukt het niet, maar dat kan best zijn omdat ik niet erg veel ervaring heb met oo programmeren... ik wil er best op zoeken, maar weet niet of het kan, en hoe ik het het best kan aanpakken...
concreet: is het mogelijk om in een class een andere class aan te roepen, of moet ik gaan proberen om deze navigatie class een subklasse te maken van die phplib classes???
voorbeeldje van hoe ik dit zou zien gebeuren::
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| <? //database access en queries zijn functie in deze klasse, code heb ik hier nu enkel uitgehaald omdat het anders te lang wordt... class Menu { // constructor function Menu() { //initialisatie van enkele variabelen enzo... } function get_children($id) { $query = "SELECT id, link FROM $this->table WHERE parent = '$id'"; $result = $this->query($query); $count = 0; while ($row = mysql_fetch_array($result)) { $children[$count]["id"] = $row["id"]; $children[$count]["link"] = $row["link"]; $count++; } return $children; } // nog ganse boel meer functies // . // . // . // . } ?> |
zou ik in deze class nu bijvoorbeeld kunnen invoegen:
$db = new Phplib_DB;
$db->query($sql);
en hoe zou ik dan die phplib klasse moeten includen... gewoon de prepend.php van boven in de phpfile zetten, of moet dit dan in de constructor van mijn menu klasse, of...???
enige help zou super zijn... zoals gezegd: niemand moet voor mij de ganse boel schrijven, maar een opstapje zou leuk zijn...
bedankt...