Toon posts:

XML-String renderen als HTML

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je een XML bestand in IE laadt (en er hangt geen XLT aan), dan toont IE er een mooi kleurig boom-structuurtje.

Nu is het probleem, in mijn web-pagina heb ik die XML in een string, en wil die XML mooi tonen in een IFRAME. Hoe doe ik dat? Zelf een stylesheet schrijven zou toch niet hoeven... :z

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
In principe is het schrijven van een generieke stylesheet die een XML boom mooi weergeeft in HTML heel erg simpel.

Hier als voorbeeldje de identity template voor een XML document. Als je dit aanpast naar syntax kleuring oid heb je bereikt wat je wilt :) .
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<xsl:template match="*">
    <xsl:element name="{name(.)}">
        <xsl:for-each select="@*">
            <xsl:attribute name="{name(.)}">
                <xsl:value-of select="."/>
            </xsl:attribute>
        </xsl:for-each>
        <xsl:apply-templates/>
    </xsl:element>
</xsl:template>

Je zit dan gelijk niet meer met het probleem dat je niet kunt weten hoe andere browsers zoals Netscape of Mozilla hiermee omgaan.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad een voordeel.

Moet ik me toch maar met XSL bezighouden. Bedankt voor de introductie :)

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

ik zit me te orienteren op XML en Delphi en heb mastering delphi 6 aangeschaft en daar staat iets over XHTMl, is dat niet iets?

Cogito Ergo Credo

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
XHTML is buitengewoon interessant, maar biedt hier niet echt een oplossing. XHTML is een verXMLde HTML versie en is dus bedoeld als de opvolger van HTML. Het zit logischer en strikter in elkaar dan het oude HTML.

Het makkelijkste is in dit geval om XSL of CSS te gebruiken. Met XSL kan je de file transformeren naar (X)HTML zodat de browser hem kan weergeven, met CSS kan je de browser vertellen hoe een XML file weergegeven moet worden.

In principe is het probleem al opgelost als je in het voorbeeld hierboven even een paar < en > zet + wat syntax kleuring :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment