Toon posts:

Copyright op foto's op website?

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het met de copyright als ik een plaatje van een site afhaal?
Mag ik zomaar een foto van een website afhalen?

Wie geeft me antwoord.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
Als je een plaatje van een GROTE (lees: bedrijf) site afhaald, bijvoorbeeld van CNN of Microsoft, dan staat er meestal copyright op de plaatjes. Van andere sites (waar DUS geen copyright bij staat) zijn de plaatjes als het ware gratis. *D

(Al hoe wel het knap lullig is om een plaatje van iemand anders te gebruiken voor een eigen site)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Meestal staat het copyright er wel bij vermeld, zo niet en je hebt het echt nodig, mail dan de webmaster ff.

Je mag hem meestal wel voor persoonlijk gebruik ervan af halen. Als je het ergens wilt publiceren heb je toestemming nodig van degene met de rechten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik zien dat er op het plaatje copyright zit?

Verwijderd

Bij grote bedrijven is dit meestal het geval, anders is hte op de website te vinden. Als je het erg hard nodig hebt, maar je weet het niet zeker en wilt niemand naaien, mail webmaster.

Verwijderd

Op foto (en ander) materiaal rust altijd copyright van de _maker_ van de foto of afbeelding. Het kan knap lullig zijn als je er achteraf gedonder mee krijgt. Toestemming van de webmaster heeft dus nul,nul waarde (als hij/zij niet zelf de maker is dan)
Staan er (herkenbare) mensen op de foto dan hebben zij in principe ook een stem : portretrecht. Over het algemeen wordt er niet moeilijk gedaan als je er b.v. "foto G. Raaf" bijzet. Als het een bijzonder foto is (nieuws!) ligt het weer anders, een (uniek, populair, gewild) plaatje op de voorpagina van een regionale krant levert de fotograaf met gemak 1000 à 1500 gulden op, eenmalige plaatsing dus. Hoe het gaat met een site, waarop de foto in principe 24/7 te zien is weet ik niet.

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Nog even een toevoeging op het verhaal van TRON: Of een site wel of niet een zinnetje over copyright plaatst doet niet ter zake. Volgens de Nederlandse en volgens mij ook internationale wet op de auteursrechten zijn foto's altijd beschermd, en rust het copyright bij de auteur. Het verhaal van Snars hierboven klopt dus helemaal. Wanneer je de foto van zijn vriendin uit z'n icon regt om op je eigen website te plaatsen moet je daarvoor toestemming hebben.

Vandaag geen signature

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 17:07

Ad Hox

N/A

Even nog een reply op dit topic:

Ik heb allemaal hardware ingevoerd op mijn website, met alle specificatie's zodat men makkelijk alles overzichtelijk heeft. Ik wil er ook plaatjes bij, mag ik dan plaatjes van de AOpen pagina halen, neerplaatsen en eronder zetten: Deze afbeelding komt van AOpen?

Bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ad Hox op 17-07-2003 00:27 ]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Ad Hox schreef op 17 July 2003 @ 00:27:
Ik wil er ook plaatjes bij, mag ik dan plaatjes van de AOpen pagina halen, neerplaatsen en eronder zetten: Deze afbeelding komt van AOpen?
Er staat toch gewoon op de AOpen website of dat mag |:(

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
jochemd schreef op 17 July 2003 @ 02:44:
[...]
Er staat toch gewoon op de AOpen website of dat mag |:(
Rustig aan, die |:( is echt nergens voor nodig :)
Ad Hox schreef op 17 July 2003 @ 00:27:
Even nog een reply op dit topic:

Ik heb allemaal hardware ingevoerd op mijn website, met alle specificatie's zodat men makkelijk alles overzichtelijk heeft. Ik wil er ook plaatjes bij, mag ik dan plaatjes van de AOpen pagina halen, neerplaatsen en eronder zetten: Deze afbeelding komt van AOpen?

Bedankt.
Dat staat normaal wel op de site van aopen. Ik weet niet hoe groot jou site is, maar over het algemeen is het niet zo'n probleem als je ze gebruikt. Mits je ze natuurlijk wel op je eigen host plaatst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.