Toon posts:

rheostat een potmeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ff een noob vraagje :)
Is een rheostat nou gewoon eigenlijk een draaipotmeter?
Zo ja wat voor waardes heb ik dan nodig dus heoveel ohm en hoeveel Watt voor het aansturen van een 80 sunnon fan?

alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
niemand die dit weet ?

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:25

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

is in principe hetzelfde, maar meestal wat forser van uitvoering, draadgewonden.
De waarde hangt af van het stroomverbruik en opgenomen vermogen van je fan, en de minimale spanning waarop 'ie nog blijft draaien.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Topicstarter
k maar ik neem aan dat als ik naar de electro boer ga en ik zeg hebben jullie een rheostat dat ze niet weten wat dat is.
Dus is het gewoon een draadgewonde potmeeter?
en weet iemand misschien wat een sunnon 80 mm verbruikt?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
Op woensdag 26 september 2001 17:46 schreef Dwaashaas het volgende:
k maar ik neem aan dat als ik naar de electro boer ga en ik zeg hebben jullie een rheostat dat ze niet weten wat dat is.
Dus is het gewoon een draadgewonde potmeeter?
en weet iemand misschien wat een sunnon 80 mm verbruikt?
www.sunon.com.tw
Als je meer weet over die rheostats/potmetertjes moet je het ff zeggen, wil ik ook wel weten :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
k maar weet iemand niet ff de waarde want op die site kan ik het niet echt vinden en hoe zit dat met die rheostat?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt beter een LM350 baybus maken.. zie Tweakers.net.. klein beetje meer werk, maar wel beter (werkt met een spanningsregelaar).

Verwijderd

Topicstarter
nee das mij te ingewikkeld kan ik niet gewoon zo een nemen?

http://image01.conrad.nl/pix/444/GX/444766G2.JPG

dit is namelijk een draad potmeter

Verwijderd

Topicstarter
of heeft iemand anders nog een suggestie?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op woensdag 26 september 2001 19:11 schreef Dwaashaas het volgende:
nee das mij te ingewikkeld kan ik niet gewoon zo een nemen?

http://image01.conrad.nl/pix/444/GX/444766G2.JPG

dit is namelijk een draad potmeter
Zoeentje is wel goed, je moet alleen even kijken of ie de belasting van je fans wel aankan.

Verwijderd

Topicstarter
heb je in verschillende soorten en maten, maar wat gebruikt de doorsnee 80 mm fan?
dus hoeveel ohm en watt?
uit deze kan ik dus kiezen

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202035471001537539&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=93449&TK_PAR[MEDIUM]=

Verwijderd

Ik heb zelf ook een draaipotmetertje om m'n voorste casefan te regelen, van 0 tot 12V, was om te experimenteren, werkt zeer goed.
Kweet de waardes niet want heb gewoon het fannetje mee naar de elektroboer genomen en hem de bijpassende draaipotmeter laten zoeken.
Een model dat zwaarder dan nodig is kan volgens mij geen kwaad, dan zit je dus altijd goed.(correct me if i'm wrong)
Echter, als je een te licht model neemt brand ie door.
Ga naar de lokale elektroboer en kijk of hij/zij een bijpassende potmeter kan vinden.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Gewoon een draadgewonden potmeter, 10 Ohm nemen.

Die kan net genoeg hebben voor 1 fan.. En anders inderdaad een schakelingetje met een lm317 ofzo inelkaar solderen.. Da's nou ook nog niet echt zo moeilijk!

Verwijderd

Topicstarter
maar heb ik aan doe 4 Watt genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
ben net ff bij de grootste electro boer in dordt geweest maar daar hadden ze $%# niet een.
ze hadden er wel een, maar dan een van 10 bij 5 cm hmm beetje groot misschien.Toen vroegtie waar heb je het voor nodig ja voor me peecee, je moest die gast zien kijken! :)
Maar weet iemand misschien en online shop waar ik gewoon van die kleintjes kan halen en niet bij conrad, want daar moet je een minimaale besteding hebben van 30,- ofzo en ik heb er maar 1 nodig alvast bedankt.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op donderdag 27 september 2001 17:20 schreef Dwaashaas het volgende:
ok als je nou op je fan kijkt staat er op hoeveel watt hij verbruikt.
deel dit getal door 4 is de uitkomst hoger als 1 dan wel en anders niet.

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 17:20 schreef Dwaashaas het volgende:
wij kennen jouw fan niet, dus hoe zouden we dit moeten weten? Meestal staat er op de fan wel hoeveel ampere hij gebruikt, doe dit maal 12 en je hebt het wattage.

Als het er niet (meer) op staat zou ik het zelf der wel op gokken. Het mag wel een heel erg harde blazer met veel RPM zijn moet hij als 80mm meer dan 4 watt verbruiken.

Verwijderd

Topicstarter
k thnx maar weet iemand anders nog een online winkel waar ik van die draadgewonde potmeters kan kopen en niet bij de conrad?

Verwijderd

Topicstarter
niemand meer?
Pagina: 1