Ik heb nu een 60 GB 60GXP IBM in mijn pc hangen, maar het wordt daar wel erg warm! Heeft hij soms een fan nodig ofzo?
Verwijderd
Zolang hij niet gesandwitched zit tussen andere dingen wordt hij bij mij maar handwarm. Zorg wel voor een beetje goede ventilatie in de kast...
Verwijderd
Raadt IBM het aan? Nee toch? Nog nooit zien staan, geen briefje gehad bij mij IBM schijfjes dat dat nodig was,... ik heb er nu ook 2 (75 en 60GXP) die volgens HDDtemp hooguit 40 graden worden zonder koeling. Heb er al 2 van de 2 terug moeten sturen, IBM's zijn wat betrouwbaarheid betreft een ramp. Ook al koel je ze tot temperaturen onder de 0...ze vallen evengoed bij bosjes, dat kun je ook steeds lezen, verhalen van mennekes die ze oh zo goed gekoeld hadden, oh zo veel fannetjes der tegenaan laten blazen, en toch nog kaduuk...
Ligt ook niet aan de temp als je het mij vraagt (in ieder gval wat betreft 95% of misschien wel 100% vd gevallen) maar gewoon aan de schijf zelf, de opbouw, aan IBM die nog steeds niet in staat blijken een betrouwbare HD in mekaar te zetten die op 7200rpm draait.
Ligt ook niet aan de temp als je het mij vraagt (in ieder gval wat betreft 95% of misschien wel 100% vd gevallen) maar gewoon aan de schijf zelf, de opbouw, aan IBM die nog steeds niet in staat blijken een betrouwbare HD in mekaar te zetten die op 7200rpm draait.
nergens gelezen ik heb de 40Gb lekker cool niet heet...
heb ook al eens me kast toen die aan stond uit me klauwen laten vallen...doet het nog perfect...zonder enige schade...zelf windows bleef het doen
of heb gewoon geluk
heb ook al eens me kast toen die aan stond uit me klauwen laten vallen...doet het nog perfect...zonder enige schade...zelf windows bleef het doen
Ik zou het je wel aanraden... ik heb het zelf ook, ivm de kans op het falen van de 60GXP's anders nogal groot is...
Verwijderd
Nogal zinloze opmerking dit, toch? Post dan nix.Op dinsdag 25 september 2001 22:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
achja, sommige hebben vette klachten met IBM, sommige niet
Dit is met (bijna) ALLE producten op de hele wereld zo.
Het gaat hier denk ik meer om ervaringen met dit specifieke product? Feiten enzo? Misschien percentages? Maar niet alleen "ja sommige wel en sommige niet". Ik denk dat een heleboel jongetjes hier eens moeten leren iets te ONDERBOUWEN ipv een zinloos zinnetje te reply-en waar niemand iets aan heeft.
Nou goed, goed... wat jij wilt... volgens mij was het namelijk zo dat door de warmte de IBM's het nogal eens opgaven, percentages heb ik niet precies, maar in http://www.tweakers.net/nieuws/17923?highlight=60gxp stond dat 65 tot 70% van de drives falen! Dit is natuurlijk veel te veel, maar ik neem liever geen risico's en koel me HD'tje gewoon met een CM CD4002.
Verwijderd
Tja het is natuurlijk de vraag of dat het risico van het falen van je schijfje verkleint! Maar inderdaad zal dat het falen van je schijfje door oververhitting wel verkleinen! 
Al denk ik niet dat het daardoor komt, dan zou de "hitte" toch echt ondragelijk moeten worden voor die schijf, en dat zou op zichzelf al een complete constructiefout zijn van IBM... of een idioot slechte luchtafvoer in je kast.
Die dingen worden gemaakt en getest zou je toch denken, om het in normale omstandigheden wel op zijn minst een paar jaar uit te houden!
Nogmaals heb nog nooit van IBM gehoord of gelezen dat je een cooler MOET hebben icm met zo'n (onbetrouwbaar) schijfje van ze omdat anders de kans groot wordt dat ze gaan falen!
Wie wel??
Al denk ik niet dat het daardoor komt, dan zou de "hitte" toch echt ondragelijk moeten worden voor die schijf, en dat zou op zichzelf al een complete constructiefout zijn van IBM... of een idioot slechte luchtafvoer in je kast.
Die dingen worden gemaakt en getest zou je toch denken, om het in normale omstandigheden wel op zijn minst een paar jaar uit te houden!
Nogmaals heb nog nooit van IBM gehoord of gelezen dat je een cooler MOET hebben icm met zo'n (onbetrouwbaar) schijfje van ze omdat anders de kans groot wordt dat ze gaan falen!
Nou, ik waag het er even op zonder kewler.. Ook omdat mijn Silverado kooler de 2 cooler powerdingen van mijn mobo in gebruik heeft.
Ik heb zelf goeie ervaringen met mijn 45 GB 75GXP drive.. denk dat het met deze ook wel los zal lopen.
In ieder geval bedankt voor de tips!
Ik heb zelf goeie ervaringen met mijn 45 GB 75GXP drive.. denk dat het met deze ook wel los zal lopen.
In ieder geval bedankt voor de tips!
Verwijderd
Als ie boven een aantal cm vrij hangt is het niet nodig. De mijne wordt nog geen 40 graden. Misschien haalt ie de 35 nog niet eens.
Ik heb hem in een koelermaster ding en hij wordt 30 graden.
(de fan van de koelermaster wel op 7 volt ipv 12 volt draaien)
(de fan van de koelermaster wel op 7 volt ipv 12 volt draaien)
Als het een enkel exemplaar betreft, is koeling niet zo belangrijk, Als je 'm op de juiste manier hebt ingebouwd. Dwz. dat de aangrenzende drive vakjes leeg zijn dus ... Drives worden dus over het algemeen bij goede opstelling niet te warm. Anders wordt het als je meerdere schijven hebt.
Dan moet zorgen dat je ze niet direct boven op elkaar plaatst, maar steed 1 vak ertussen laten voor de ventilatie. Vaak zitten er in de voorkant van de kast (het metaal) plaatjes die je er uit kunt breken, om zodoende ruimte te maken voor extra drives. Haal die plaatjes los bij de drivebays, dan kan er iig makkelijker lucht langs de drives loopt.
Er zijn ook speciale drive coolers, maar die worden meestal alleen gebruikt bij >=10k/rpm scsi schijven...
Dan moet zorgen dat je ze niet direct boven op elkaar plaatst, maar steed 1 vak ertussen laten voor de ventilatie. Vaak zitten er in de voorkant van de kast (het metaal) plaatjes die je er uit kunt breken, om zodoende ruimte te maken voor extra drives. Haal die plaatjes los bij de drivebays, dan kan er iig makkelijker lucht langs de drives loopt.
Er zijn ook speciale drive coolers, maar die worden meestal alleen gebruikt bij >=10k/rpm scsi schijven...
Pagina: 1