netwerken koppelen zonder internet te delen

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 17:06

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
dag
ik zit met een probleem.
ik woon in enschede en heb daar kabel via de UT (universiteit twente).
het mooie van deze aansluiting is dat je maximaal 8 ip-adressen over 1 kabelmodem kan krijgen. je hebt wel een vast ip, maar dat wordt via dhcp aan het mac-adres van je ethernetkaart gekoppeld. dwz.: ik moet aangeven dat ik een dynamic ip heb.
ik heb 2 pc's op m'n netwerk hangen.
mijn buren hebben net zo'n netwerk, maar dan met 4 pc's. nou wil ik deze netwerken koppelen, maar dan zo, dat de buren niet via mijn kabelmodem kunnen internetten, en ik niet via die van hun. dat is dus probleem 1.
probleem 2 is dat geen van de computers een vast ip heeft.
er wordt geen gebruik gemaakt van servers; er hangt in beide huizen direct een hub aan de kabelmodem, en daar zitten dan ook de pc's weer op aangesloten.

wie kan mij helpen met dit probleem

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 16:46

Rtificial

as fake as can be

Even kijken hoe ik hier kort op kan reageren.
Om het snel te zeggen, Ja, het kan, in beide netwerken zal een machine als router(+proxy) gebruikt moeten worden. Beide netwerken kunnen dan een ander segment gebruiken, en wel met elkaar communiceren, maar alleen via hun eigen netwerk op internet kunnen. De routers routeren dus bijvoorbeeld als volgt:

netwerk 1: 192.168.1.0
netwerk 2: 192.168.2.0
router1: 1e interface: 192.168.1.x
2e interface: globaal ip adres
3e interface: 192.168.2.x
router2: 1e interface: 192.168.2.x
2e interface: globaal ip adres
router1: routeert 192.168.2.0 naar router2 via derde interface. routeert 0.0.0.0 naar 2e interface.
router2: routeert 192.168.1.0 naar router1 via 1e interface. routeert 0.0.0.0 naar 2e interface.

zoiets is het, als ik het snel zou moeten doen...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."