Toon posts:

Vraag over samplen stuk van dvd, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een hardhouseproductie, nou weet ik precies welk stukje audio ik van een DVD wil samplen om het te completeren. De DVD kan ik in de lokale videotheken niet huren, ze hebben hem niet.

Mag ik hier op een van de forums een hulp-request plaatsen en welke is hier dan het meest geschikt voor?

Verwijderd

Heb je een geschreven toelating van de copyrighthouder op die DVD?
Als dit niet zo is, is dit illegaal
Niets uit deze uitgave mag vermenigvuldigd worden ...

Verwijderd

Topicstarter
jep I know, mocht het ooit een commercieel succes gaan worden dan zal ik natuurlijk een toestemming vragen van de desbetreffende filmmaatschappij.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Op dinsdag 25 september 2001 18:37 schreef I-eye het volgende:
jep I know, mocht het ooit een commercieel succes gaan worden dan zal ik natuurlijk een toestemming vragen van de desbetreffende filmmaatschappij.
Dan is het te laat...

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

Niets uit deze uitgave mag vermenigvuldigd worden ...
maar je trekt het er toch af???? :P

kidding

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 20:50 schreef MikeN het volgende:

[..]

Dan is het te laat...
Met commercieel succes bedoel ik dat het uitgebracht wordt door een platenmaatschappij....

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Een sample mag toch gewoon rechtenvrij tot een bepaalde tijdsduur (30 sec. ofsow) ?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 00:43 schreef brammus het volgende:
Een sample mag toch gewoon rechtenvrij tot een bepaalde tijdsduur (30 sec. ofsow) ?
Hier het antwoord van de Buma:
Mag ik samples gebruiken?

Wie samples in zijn muziek wil gebruiken, moet altijd toestemming vragen aan de componist/tekstdichter (of aan de uitgever die bij het werk betrokken is). En aan de eigenaar van de opnames. De mastertape is nl. vaak eigendom van een platenmaatschappij. Of je nu een sample van 1 of van 30 seconden gebruikt, toestemming van de rechthebbenden is altijd nodig. Houd ook rekening met de persoonlijkheidsrechten van de auteurs en de naburige rechten van de uitvoerende kunstenaars (veelal vertegenwoordigd door SENA)
Maar eh.... mag ik hier nou om vragen? (modjes please respond....)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, ik denk dat je eerst om toestemming moet vragen aan de releaser van de muziek. Misschien kunnen zij je er ook aan helpen ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 11:23 schreef GaMeOvEr het volgende:
Mja, ik denk dat je eerst om toestemming moet vragen aan de releaser van de muziek. Misschien kunnen zij je er ook aan helpen ?
Het gaat om een stulk tekst dat uitgesproken wordt door de Badguy van de film.

Je hoort zoiets vaak genoeg in nummers, neem bijvoorbeeld de welbekende sample uit Pulp Fiction, is zelfs gebruikt door ik meen Eels.
Everybody be cool this is a robbery! Any of you fuckin' pricks move and I'll execute every one of you motherfuckers!
Het lijkt me dat je altijd eerst een track afmaakt voordat he daadwerkelijk om toestemming gaat vragen.

Mag ik een oproep plaatsten of iemand me aan de sample kan helpen?

• JvS
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

We kunnen dat volgens mij tot 30sec toestaan. Het probleem is alleen: in welk forum ga je dat doen? In [forum=9] in ieder geval niet. Dat is een Techforum, voor vragen en discussies.

Verder krijgen we het probleem, dat als we dit toestaan dat mensen daar rechten aan gaan ontlenen en ook naar "samples" gaan vragen. Maar dan iets langere ("jamaar hij mocht het ook").

Samples posten is wmb prima, tot de grens die gesteld is (30 sec, of duidelijk mindere kwaliteit) maar erom vragen geeft weer prob's, vrees ik... We moeten denk ik even intern overleggen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Ik wacht met smart af en ga op zoek naar een videotheek enigzins in de buurt die hem wel heeft....

• Dutchman!
  • Laatst online: 10:19
Op donderdag 27 september 2001 11:42 schreef JvS het volgende:
We kunnen dat volgens mij tot 30sec toestaan.
nee dus.
Of je nu een sample van 1 of van 30 seconden gebruikt, toestemming van de rechthebbenden is altijd nodig.

We spend our years as a tale that is told

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-12 17:26
Zei traag een tijdje terug niet dat ie z'n knightrider icon mocht gebruiken omdat het niet eens 30secs was ofzo? :?

erst JVS' reply lezen dan reply'en pooh

Verwijderd

Tja M! Das pech hebben ;)

Die sample van Pulp fiction is trouwens van Fun loving criminals (voor de duidelijkheid). :)

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 16:21 schreef azazel het volgende:
Tja M! Das pech hebben ;)

Die sample van Pulp fiction is trouwens van Fun loving criminals (voor de duidelijkheid). :)
:?

Is gewoon uit de film toch?

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-12 17:26
Op donderdag 27 september 2001 11:42 schreef JvS het volgende:
We kunnen dat volgens mij tot 30sec toestaan. Het probleem is alleen: in welk forum ga je dat doen? In [forum=9] in ieder geval niet. Dat is een Techforum, voor vragen en discussies.
IS ditr weer niet iets typisch waar SG voor geschikt is?
't Is serieus, en 't hoort nergens anders thuis.

Wordt het teveel een "wie heeft dit sample"-gedoe dan maak je een een speciaal topic voor zoals dat "welk nummer is dit"-topic he.

't Hoeft niet altijd moeilijk te zijn hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 16:21 schreef azazel het volgende:
R. je hebt gelijk! It's "Scoobie Snacks"

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 september 2001 16:22 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Klopt maar de Fun Lovin' Criminals hebben daar een sample uit gebruikt, net als diverse "gabber-producenten"...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Alsie al ergens zou horen, is dat natuurlijk NSTM...

;)

Aannames zijn fataal.

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 08:37

Dries Arnolds

*bling bling*

Hey HlpDsK, Heb jij voor je icon wel toestemming gevraagd dan? :)

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 16:22 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ja klopt maar ik doelde alleen op Eels. :Y)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, schiet niet genoeg op, ik start even een draadje in CF :)

Verwijderd

Topicstarter
thanks. ben zeer beniewd!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 28 september 2001 17:46 schreef JvS het volgende:
Ok, schiet niet genoeg op, ik start even een draadje in CF :)
Ik vroeg me af of er al duidelijkheid is? :? ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op dinsdag 02 oktober 2001 12:01 schreef I-eye het volgende:

[..]

Ik vroeg me af of er al duidelijkheid is? :? ;)
Volgens mij is JvS vergeten hier naar te kijken/CQ het draadje te starten. Ik zal hem ff op dit topic wijzen. :)

Aannames zijn fataal.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 02 oktober 2001 17:08 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Volgens mij is JvS vergeten hier naar te kijken/CQ het draadje te starten. Ik zal hem ff op dit topic wijzen. :)
:o Grote schande mijnerzijds. Ik zat op me werk dat te posten toen ik weer keihard terug naar me plek gestuurd werd :o. Nu ff opnieuw doen :).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 02 oktober 2001 18:28 schreef JvS het volgende:

[..]

:o Grote schande mijnerzijds. Ik zat op me werk dat te posten toen ik weer keihard terug naar me plek gestuurd werd :o. Nu ff opnieuw doen :).
Ok uitkomst over het antwoord op de eerste vraag van I-eye:

Nee, een topic openen om naar samples te vragen mag niet. Dat komt ongeveer overeen met het vragen naar plaatjes in w&g, daar is het forum niet voor bedoeld.

Een diepere beweegreden is omdat het vragen naar samples erg in de buurt komt van een mo3-request (ook al is het maar xx seconden die je wil hebben). En omdat, als je muziek wil maken, je maar gewoon officielen moet kopen.

Over het plaatsen van samples audio (in "wat is dit voor nummer" topics of video (in "encode ik deze divx goed" oid): Daar zijn we nog even over in discussie. Even uitzoeken wat de wettelijke regels zijn enzo :)

To be continued dan maar? ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 02 oktober 2001 18:28 schreef JvS het volgende:

[..]

Ok uitkomst over het antwoord op de eerste vraag van I-eye:

Nee, een topic openen om naar samples te vragen mag niet in de techfora.

Een diepere beweegreden is omdat het vragen naar samples erg in de buurt komt van een mp3-request (ook al is het maar xx seconden die je wil hebben). En omdat, als je muziek wil maken, je maar gewoon officielen moet kopen.

Over het plaatsen van samples audio (in "wat is dit voor nummer" topics of video (in "encode ik deze divx goed" oid): Daar zijn we nog even over in discussie. Even uitzoeken wat de wettelijke regels zijn enzo :)

To be continued dan maar? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt voor de duidelijke motivatie en uitleg!

Jammer maar begrijpelijk. ;)
Pagina: 1