Toon posts:

vb, hexadecimaal converteren na bineair

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
heo kan ik een hexadecimaal getal converteren na een bineair getal??

of van decimaal na bineair??

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Als je weet wat hexadecimaal en binair inhoudt kan je dat zelf wel verzinnen.
Als je dat NIET weet is het erg gemakkelijk op internet te vinden.
Hint: gebruik de spelling "binair", dan vind je meer (of binary)

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Verwijderd

In 1e instantie had ik zoiets van dit moet wel 'n huiswerk opdracht zijn, maar then again d'r zal toch geen school zo stupide zijn om vb les te geven?! :? Anyway wat voor idee'en heb je er zelf over? waar loop je op vast? wat heb je al? wat zie je niet zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Nou Yarvieh,
het is wel voor school, ben bezig met een project, om een interface aan te sturen met Vb 6.0. Deze werkt alleen met hexadecimale getallen.

ik snap het converteren wel, maar niet hoe ik het moet invoeren bij VB 6.0.

het lukt me wel om Hexadecimaal omte zetten na decimaal.
maar ja.. dan nog die ene stap.

Verwijderd

ehh uit losse pols..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Dim X As Long
Dim i As Byte
Dim lngGetal As Long
Dim strResult As String
strResult = ""
lngGetal = &H1234FF0F
X = 1
For i = 1 To 32
   If (lngGetal And 1) = 1 Then
    strResult = "1" & strResult
   Else
    strResult = "0" & strResult
   End If
   lngGetal = lngGetal \ 2
Next
msgbox strResult

Uiteraard niet getest,en de andere kant op mag je zelf verzinnen :Y)

Verwijderd

had je niet zo iets als: bin$(dec-getal)
zelfde van dec naar HEX, of van dec naar OCTAAL.
(resp HEX$() OCT$() )

Werkte iig in PowerBasic.... dus zou het in VisualBasic ook moeten werken.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 21:55

Gerco

Professional Newbie

Op dinsdag 25 september 2001 17:43 schreef Yarvieh het volgende:
In 1e instantie had ik zoiets van dit moet wel 'n huiswerk opdracht zijn, maar then again d'r zal toch geen school zo stupide zijn om vb les te geven?! :? Anyway wat voor idee'en heb je er zelf over? waar loop je op vast? wat heb je al? wat zie je niet zitten?
Ik geloof dat ik weleens een VB IDE heb gezien op de TU Delft, er staat daar ook vb5 op de computers geinstalled.

Ik schrok me kapot toen ik het zag, maar kon gerust ademhalen toen ik hoorde dat het mensen van een andere faculteit waren (niet Technische Informatica), L&R geloof ik.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Sorry hoor,

maar buiten het feit dat dit offtopic is,
is die stelling ABSOLUTE BULLSHIT. |:(

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Op dinsdag 25 september 2001 18:30 schreef underdog78 het volgende:
Sorry hoor,

maar buiten het feit dat dit offtopic is,
is die stelling ABSOLUTE BULLSHIT. |:(
erm... welke stelling heb je het over? :?

Verwijderd

3x raden wie er met 't verkeerde been uit bed is gestapt vandaag jongens :7

Verwijderd

Als je mij bedoelt met dat verkeerde been, valt het wel mee...
However mijn linkerbeen is killing me :'(

Maargoed, ik doelde op de stelling dat VB niets zou zijn.
Waarom moet Basic (VB in dit geval) toch altijd als walgelijk uitgescholden worden?
Met de moderne versies van VB kun je hele leuke dingen maken.... (VB1,2,3,4 heb ik het niet over, met die MEGA VBRUN).
En begin niet over die pak runtime libs, want als je bij Delphi of godweetwat wat 'geks' gebruikt, zit je ook met runtime libs te kijken, net zo hard als bij VB.

Maar verder ga ik deze (oneindige en onzinnige) discussie niet aan, want het is offtopic.

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 18:28 schreef Gerco het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik weleens een VB IDE heb gezien op de TU Delft, er staat daar ook vb5 op de computers geinstalled.

Ik schrok me kapot toen ik het zag, maar kon gerust ademhalen toen ik hoorde dat het mensen van een andere faculteit waren (niet Technische Informatica), L&R geloof ik.
Ga jij je studie eerst maar afmaken, want je hebt nog veel te leren. Het boeit nl. geen ene rotmoer welke taal /tool je je programma's in maakt. Dat heet nl. implementeren, itt programmeren wat je doet zonder te kijken naar een taal/tool.

Om terug te komen op het topic: huiswerk is iets wat je niet krijgt om je ouders een reden te geven je naar boven te schoppen omdat je het nog niet af hebt (generaliserend), maar om je iets te leren. Snap je het niet, dan heb je wellicht nog niet goed de benodigde kennis opgedaan. Vraag anders een docent, overleg met medeleerlingen (erg belangrijk), maar vraag niet direct op een of ander forum. Heeft nl. geen zin. Je krijgt een oplossing, maar je doet geen kennis op. Die docent is niet geinteresseerd in jouw oplossing, wel in het feit of je iets hebt opgestoken van hetgeen je is opgedragen.

Of dat nu een algoritme implementeren is in een denkbeeldige taal of in C++ of in VB boeit niet. Ik raad je dus aan om de MSDN te pakken en te zoeken. Ten eerste leer je dan zoeken in die 1.3GB aan info (erg belangrijk, want dat kost wel tijd maar betaalt zich altijd terug) en ten tweede doe je het dan wel helemaal zelf, dus steek je er wat van op.

Colleges programmeren in taal A zijn niet bedoeld om je taal A te leren maar om je programmeren te leren. De taal A is dan puur een tool om te toetsen of je begrijpt wat wordt onderwezen.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 21:55

Gerco

Professional Newbie

Aan de 2 flamers hierboven:

Als jullie even opzoeken in welke draadjes ik meestal post en WAT ik daar post praten we verder.

Dat VB niets of minderwaardig is heb ik namelijk nog NOOIT gezegd. Ik zeg altijd: The right tool for the right job. Als dat VB is, dan is dat VB, is dat iets anders, dan is dat iets anders. Simpel toch?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Nou weer allemaal even rustig adem halen, aangezien ik nog geen enkele 'echte' flame gezien heb hier :)
Op dinsdag 25 september 2001 18:51 schreef Otis het volgende:
Ga jij je studie eerst maar afmaken, want je hebt nog veel te leren. Het boeit nl. geen ene rotmoer welke taal /tool je je programma's in maakt. Dat heet nl. implementeren, itt programmeren wat je doet zonder te kijken naar een taal/tool.
Das imho niet helemaal waar. In theorie natuurlijk wel, maar in de praktijk zijn er allerlei randvoorwaarden aan het 'te ontwerpen systeem' die een bepaalde taal kunnen verplichten (een of andere pda-taaltje, een of ander embedded taaltje etc, of juist een taal kunnen ontzeggen (probeer voor de gein es VB op linux, delphi kan nu net een beetje (nahja, vrij volledig geloof ik?))

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Overigens sluit ik dit topic omdat het vrij sterk offtopic aan het gaan is.

Lees het 'en nu weer ontopic:' deel van Otis' post even door.

Dat is namelijk een uitgebreide verhaling van een van de redenen voor het slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.