is dit ATA33 of ATA66 HD? en waar draait hij nu op

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een Western Digital 10gb harddisk, 5400 rpm (http://www.westerndigital.com/products/non-current/drives/specs/wd100aas.html)

Maar ik vraag me af of hij wel op de optimale snelheid op mn a7v (met ata100) bordje werkt.. hoe weet ik wat mn harddisk aankan, volgens mij is het ATA66? en draait ie nu als ata66 of als ata33 op mn moederbord? ik heb geloof ik gewoon een standaard kabeltje ertusse zitten, maar ik las ergens iets over 80 aderig of is dat alleen voor ata100 en heb ik dit niet nodig voor mijn harddisk?... heeft iemand een idee?
En zou het verschil van ATA33 naar ATA66 met deze harddisk merkbaar zijn?

Verwijderd

Je moet in je BIOS, UDMA aanzetten voor het kanaal waar jouw HD op staat. Zoals ik weet zijn er geen UDMA 100 5400rpm schijven dus t is een ATA 33 of 66. Maar bij het opstarten zie je in je BIOS welke UDMA modus het is... dan weet je gelijk of t ATA 33 of 66 is.

en 80 aderige kable gebruiken... ja volgens mij is dat geen probleem. Maar het zla niks uithalen in performance toename.
en voor je HD maakt het niet uit. hij loopt echt niet slechter op jouw udma100 mobo, het wil alleen zeggen dat jouw ATA kanalen een max doorvoersnelheid van 100MB/sec aankunnen. Jouw MOBO kan ook schijven met PIO modus ondersteunen, dus dat is allemaal geen probleem.

Meeste CD rom spelers zijn ook ATA 33

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 21:35
Met een gewone kabel draait ie altijd op ata33. Als ie wel op ata66 kan dan geeft je bios als het goed is een melding dat je er een andere kabel tussen moet doen. Geeft ie die melding niet dan denk ik dat het een ata33 hdd is.
Je kunt trouwens in dat bios info scherm, dat komt na de POST, zien of je hdd op ata33, ata66, of ata100 draait

• robbertb
  • Niet online
In een PDF file lees ik dit:
Included on the Data Lifeguard Tools disk is Data Lifeguard Ultra
ATA/66 Management. This utility software was designed to enable
or disable the Ultra ATA/66 capability on Western Digital hard
drives that support Ultra ATA/66.

En op de website van WDC zie ik dit staan (over mijn 10gb 5400 rpms):
Transfer Rate (Buffer to Host):
66.6 MB/s (Mode 4 Ultra ATA)
33.3 MB/s (Mode 2 Ultra ATA)
16.6 MB/s (Mode 4 PIO)
16.6 MB/s (Mode 2 multi-word DMA)

Betekend dit dat ie ook op ata66 kan?? of begrijp ik het verkeerd?

Enneh als ik em dan toch op ata66 kan zette, moet ik die kabel dan in de ATA100 aansluiting van mn A7V stoppe of in de andere ?

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 25 september 2001 15:07 schreef -KOD- het volgende:
Je moet in je BIOS, UDMA aanzetten voor het kanaal waar jouw HD op staat. Zoals ik weet zijn er geen UDMA 100 5400rpm schijven dus t is een ATA 33 of 66.
Hmm ik ging er ook niet vanuit dat hij ATA100 is, dat had ik ook wel door :)

Trouwens:
Features like ATA/100, 5400RPM spindle speed and up to 100 MB/s data transfer rate, make WD Caviar 5400 RPM drives the best combination of performance and value for entry-level to mainstream PCs.
(van http://www.westerndigital.com/products/drives/caviar5400.html gehaald) dus ze zijn er wel :)

Verwijderd

Dat betekend dat jij gewoon die 80- aderige kabel moet gebruiken. Zet in je BIOS UDMA mode aan (staat vaak standaard uit. LBA mode aan) en dan Heb je MAx performance . en ja Dan is t dus gewoon een ATA 66 Disk

• robbertb
  • Niet online
Ik ben nu niet thuis, maar staat me idd iets bij van LBA, wat voor snelheid is dit dan? ATA33 ?? en op welke controller moet ik em aansluite, ik heb 2 ATA 100 aansluitingen op mn asus A7V en 2 anderen (zijn dit ata33 of ata66 aansluitingen?)

Verwijderd

ehhh er zijn wel gewoon ata 100 5400 rpm schijven hoor jongens dus dat is geen uitleg

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Dat heb je goed gezien

Maar om UDMA-66 te kunnen gebruiken hangt af van 3 dingen
1: Kan je harde schijf het aan (ja dus)
2: Kan je moederbord het aan ?
3: Gebruik je de 80polige ipv 40polige kabel ?

Grtz!

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 25 september 2001 15:30 schreef plankie het volgende:
Dat heb je goed gezien

Maar om UDMA-66 te kunnen gebruiken hangt af van 3 dingen
1: Kan je harde schijf het aan (ja dus)
2: Kan je moederbord het aan ?
3: Gebruik je de 80polige ipv 40polige kabel ?

Grtz!
2: ja (a7v mainbord kan ook ata100 aan, dus ata66 vast ook)
IDE Kanäle
2 x Ultra DMA-66/33 EIDE Kanäle mit Unterstützung für bis zu 4 ATAPI Geräte
2 x Ultra DMA-100 EIDE Kanäle mit Unterstützung für bis zu 4 ATAPI Geräte
(volgens www.asus.com)
3: dat weet ik dus niet zeker, dacht het niet, hoe kan ik zien of ie 80 polig is? volgens mij zien de 40 en 80 polige kabels er weinig verschillend uit.

Verwijderd

Naja de 80 polige kabels zitten standaar bij een UDMA 100 MOBO!

En LBA houdt in: Large BLock Adressing, zorgt voor een betere doorvoer snelheid, hoe het precies werkt durf ik niet te zeggen... maar het scheelt zeker in performance

• robbertb
  • Niet online
Op dinsdag 25 september 2001 15:36 schreef -KOD- het volgende:

En LBA houdt in: Large BLock Adressing, zorgt voor een betere doorvoer snelheid, hoe het precies werkt durf ik niet te zeggen... maar het scheelt zeker in performance
je bedoelt het scheelt van LBA naar ata66 behoorlijk?

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Op dinsdag 25 september 2001 15:32 schreef robbertb het volgende:
... hoe kan ik zien of ie 80 polig is? volgens mij zien de 40 en 80 polige kabels er weinig verschillend uit.
Die ATA66/100 kabels zijn iets fijner in hun 'draadjes'-structuur en hebben bij mijn weten (bijna?) altijd blauwe connectors eraan.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Dat LBA heeft niets te maken met de ATA modus...

ATA modus wil alleen zeggen hoe snel data van en naar jouw HD buffer kan worden verstuurd.

LBA heeft te maken met de indeling van de data op je platter. deze wordt in een bepaalde blokgroote ingedeeld op je HD, maar zoals ik al zeg ik weet hier het fijne niet van. Hoe groter deze blokken hoe sneller de data doorvoer is.
Pagina: 1