Toon posts:

Wat is interessant voor linux beginners/newbies

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Linux beginners/onbekenden,
Mij is gevraagd een thema-avond over linux te verzorgen. Zelf werk ik er al zo'n 6 jaar mee, dus na verloop van tijd vind ik dingen normaal die misschien voor beginners interessant zouden zijn, en andersom ook.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Wat zouden jullie graag behandelt willen hebben op zo'n avond? De richting waar ik heen wil is "linux als workstation/desktop" Enkele ideen die ik al heb zijn bijvoorbeeld een korte demonstratie van software zoals Staroffice, KDE, Gimp, Opera, Blender etc.

Verwijderd

HoiHoi!

Misschien een tip:
Een van de 1e dingen die mensen willen is internetten en mail lezen, ik zou daar wat over vertellen (hoe stel je bijv. netschaap in, hoe haal je je mail, etc.)
Sommige mensen beschouwen mij als vraagbaak, en het gaat meestal over internet, etc.
(daarna de proxy, DNS, etc. ;) )

Verwijderd

Ik zou idd persoonlijk eerst beginnen te vertellen over Internet, email en Staroffice, dat zijn toch de meeste applicaties die mensen zullen gaan gebruiken. Het nadeel is echter dat ik vrees dat je er niet vanuit kunt gaan dat mensen die net beginnen met linux geen verstand hebben van pc's en dan kun je het begin verhaal wel overslaan want dat werkt vrijwel gelijk als onder windows. :r Dan moet je natuurlijk wat dieper gaan, pas dan echter wel op dat je het niet te snel doet opdat men er dan na 5 min. helemaal geen zak meer van snapt. Persoonlijk kan ik er ook nooit over meelullen. Ik moet het voor me zien, dan weet ik het altijd, maar als ik soms zo mijn collega hoor (zie boven: e-force ) dan is dat echt zo'n persoon die alles bij naam kent. Bweuh, maar tja die leeft samen met zijn pc (en daarnaast zijn vriendin), ik niet. :) Ik woon nog niet samen met mijn vriendin dus heb ik mijn heil en rust daar nog niet hoeven te zoeken. :9

Verwijderd

StarOffice? AbiWord en Gnumeric! :7

Seriously, ik zou beginnen met het concept van Linux uit te leggen. Dus: open-source unix (simplistisch samengevat, voor ik daar weer opmerkingen over krijg :) ), open-source software, console, X, distro's, server OS, internet, etc.

Misschien dat je wat pluspunten van Linux kan laten vallen: freshmeat, apt-get, rpm, gratis, etc, etc... 't Moet natuurlijk geen verkooppraatje worden, maar goed.. ;)

Suc6.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Wat misschien voor linux beginners/n00bs ook leuk is, is de geschiedenis ervan, en de relatie met unix e.d. (natuurlijk een beetje beknopt, dat het geen verhaal van een half uur is :P)
Dat ze de gedachte en filosofie van linux (of linus :)) begrijpen, en dat ze dus duidelijk het verschil gaan zien tussen windows en linux. Ik ga er toch vanuit dat 99% van de linux n00bs uit de windows-wereld komt.

Wat ik ook graag wilde weten toen ik nog niets/weinig van linux wist is hoe het hele gebeuren in elkaar zit, dus het systeem van kernel, shell, X, lib's e.d., want dat is dus een totaal nieuw iets voor windows gebruikers, die zijn alleen windows gewend, en daar geld windows=windows=sim-pel :P

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 15:21 schreef Agijsbro het volgende:
StarOffice? AbiWord en Gnumeric! :7

Seriously, ik zou beginnen met het concept van Linux uit te leggen. Dus: open-source unix (simplistisch samengevat, voor ik daar weer opmerkingen over krijg :) ), open-source software, console, X, distro's, server OS, internet, etc.

Misschien dat je wat pluspunten van Linux kan laten vallen: freshmeat, apt-get, rpm, gratis, etc, etc... 't Moet natuurlijk geen verkooppraatje worden, maar goed.. ;)

Suc6.
Yup! yer right!
Heb je niet al een beetje van een planning?
Als je die hier nou eens post, kijken we d'r ff naar met z'n alluh...Maar maak er idd geen verkooppraatje van , want dan zuig je net zo hard als M$...die vinden zichzelf :7 maar zijn eigenlijk best wel :r en daar worden wij weer |:( van enzo... ;)

(sterretjuh rooie text! verdikkie!) e-forze raadt 'gewoon voor de fun' aan van Linus zelf...
heb 'm zelf bijna uit...het zou m'n vriendje kunnen zijn ;)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 25 september 2001 15:24 schreef BezurK het volgende:
Wat misschien voor linux beginners/n00bs ook leuk is, is de geschiedenis ervan, en de relatie met unix e.d. (natuurlijk een beetje beknopt, dat het geen verhaal van een half uur is :P)
Dat ze de gedachte en filosofie van linux (of linus :)) begrijpen, en dat ze dus duidelijk het verschil gaan zien tussen windows en linux. Ik ga er toch vanuit dat 99% van de linux n00bs uit de windows-wereld komt.
goed idee ja
over bill gates en dos, linus die een OS schreef, iedereen die 't te gek vond, en ook misschien even laten zien dat een distro als mandrake echt makkelijk is.

veel succes ermee verder

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
De (logische) structuur van Linux lijkt mij wel een interessant onderwerp om aan te snijden, en hoe de kernel werkt (globaal dan) is ook wel behulpzaam, dat soort dingen leiden over het algemeen tot een beter inzicht in het hoe en wat van linux, en idd in het kort ff de meest gebruikte apps en hoe die te installen/gebruiken...

Misschien een korte geschiedenis uitleg als voorafje, dan de logische structuur, vervolgens een klein verhaal over hoe de kernel werkt, en dan de rest ,en een beetje de evolutie lijn van linux volgen...

• BezurK
Op dinsdag 25 september 2001 15:25 schreef e-forze het volgende:

[..]
(sterretjuh rooie text! verdikkie!) e-forze raadt 'gewoon voor de fun' aan van Linus zelf...
heb 'm zelf bijna uit...het zou m'n vriendje kunnen zijn ;)
Dat rooie sterretje is iets van irc :)
doe
code:
1
 /me <text>

:)

Verwijderd

Het lijk me het handigst om langs msvs unix (the old days 1980), open source, linux levensverhaal, langzaam op te bouwen naar de linux opbouw (desktop is niet besturings systeem ). Dus uitleggen dat kde, gnome etc niet linux zijn maar slechts x-desktops en dat er onder het echte besturings systeem woont (kernel). voorts kan je beginnen met de opbouw van linux vs windows ( ext2 vs fat en /home vs ..\mijn documenten en /usr/local vs ..\programfiles etc) en dan is het pas echt mogelijk om over linux apps te kunnen praten. Hierbij ga ik er wel vanuit dat de toehoorders linux newbies zijn maar geen digibeten en dus best weten hoe je netscape (is toch een icoon) kunt gebruiken

Verwijderd

Pff waarom moet ik steeds posten onder jou nick e-force ? Misschien verklaart dat hoe je aan zoveel postings komt. :Y) Maar euhm, bah bah bah, verkoop praatjes zoals MS, hoe durf je, straks krijgen we nog zoiets als LinuxXP met dezelfde onzin? Reclame op tv, verplichte key activation, etc etc. :r

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

VMWARE installeren en dan kan je weer gewoon windows 9x tot/met windows XP draaien. lekker makelijk.

http://www.hroling.nl

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ja pas op dat je niet in een windows <-> linux discussie beland.

Vertel een stukje geschiedenis, noem Unix, roep iets over de eigenschappen zoals multiuser end en laat vooral ook wat mooie voorbeelden zien.

Er zijn ongetwijfelt mensen die zich een mooie werkende desktop niet voor kunnen stellen. die een unix kennen als een terminal met alleen een $ ofzo :)

succes :)

(mag ik mijn manager erheen sturen? :P )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 25 september 2001 15:54 schreef Ganymedus het volgende:
...verplichte key activation...
Verplichte activation met Free (note the hoofdletter F: Free as in speach) software? Yeah right...

Misschien is het leuk om te laten zien dat je erg veel kunt instellen - en dan bedoel ik door (desnoods op dezelfde compu) 2 totaal verschillend ingerichte desktops te laten zien, bijvoorbeeld 1 kant-en-klare gelikte KDE of GNOME desktop, en 1tje die je zelf lekker geconfigd hebt en die afwijkt van het standaard balk-met-knop-linksonder, met bijv. Windowmaker, Enlightenment ofzo...

Verwijderd

wijs even op het feit dat het gratis is (licenties bij windows nieuwe bsa reclame beetje promotie mag wel)
Verder hangt het sterk van je doelgroep af:
Zijn het tweaker achtige mensen dan is historie ed interesant
Is het voor een groep huisvrouwen die meer met hun computer willen dan zijn dingen interesant als:
-gratis
-heel veel onder steuning (deja.com linux.org)
-lage systeem eisen (nieuwste software op een oud systeem)

Voor de huisvrouwen kun je bijvoorbeeld ter plekke een systeem installeren hangt van de tijd af
dus bijvoorbeeld inleidend praatje start installatie van mandrake (lijkt me een logische keus)
ga verder met je gebrabbel wacht tot de installatie klaar is
start x op en installeer staroffice
laat compibalteit zien
enz.
gebruik in ieder geval een biemer zodat mensen mee kunnen kijken en laat ze maar eens zien hoe "ingewikkeld het is"
ook kun je bestands beveiligign behandelen (tegen onkundige huisgenoten)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn planning tot nu toe:

[Geschiedenisles]
-Ontwikkeling van eerste Multics/Unix op pdp-7 (Bell Labs, 1965) tot Sys V en BSD.
-Idee van Linus Torvalds om unix variant voor PC te schrijven
-Open Source samenwerkingsverband
-Eerste ontwikkel pre-alpha 0.0.2 (heeft iemand die post nog??)
-Eerste echte beta, 0.10... 5 oktober 1991 (wordt een feestje over een weekje ofzo)
[/Geschiedenisles]

-Simpele uitleg over monolithische kernel vs. microkernel(afhankelijk van niveau publiek)
-Nog simpelere uitleg over multi-tasking
-NOG simpelere uitleg over multi-user
-foto van naakte vrouw om de aandacht erbij te houden
-uitleg over voordelen van schaalbaarheid (console vs. X)
-demonstratie van de kracht van de console

**PAUZE**

-Uitleg van GPL/Open Source, bestaan van GNU
-demo van verschil tussen bijv. windowmaker en Gnome/KDE
-demo van verschillende office software (ja, ook Abi en Gnumeric, maar ook KOffice en StarOffice)
-demo van blender en gimp
-demo's van netschaap en Opera (uiteraard op lokale webserver, dan pakken we dat meteen mee)
(-demo van gebruik HP X-terminal (en Wyse seriele term??))

-???

Ik ga uiteraard nog wel wat schuiven en omleggen, maar het lijkt me wel een goed idee om het programma na de pauze wat korter en lichter te houden.

Voordat de volgende discussie een kans krijgt: ik gebruik caldera tijdens de demo omdat ik een dealtje heb dat ik dan 50 pakketjes mag uitdelen... scheelt toch al snel 50 x Fl.85,-

edit:

natuurlijk vergeet ik van alles ;-)

• BezurK
bedoel je misschien deze post?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
From: torvalds@klaava.helsinki.FI (Linus Benedict Torvalds)

Newsgroups: comp.os.minix

Subject: Free minix-like kernel sources for 386-AT

Date: 5 oct 91 05:41:06 GMT

Organistation: University of Helsinki

Do you pine for the nice days of minix-1.1, when men were men and 
wrote their own device drivers? Are you without a nice project and just dying to cut your 
teeth on a OS you can try to modify for your needs? Are you finding it frustrating when everything 
works on minix? No more all-nighters to get a nifty program working? Then this post 
might be just for you :-)

As I mentioned a month (?) ago, I working on a free version of a minix-lookalike for AT-386 computers. 
It has finally reached the stage where it even usable (though may not be depending on what you want), 
and I am willing to put out the sources for wider distribution. It is just version 
0.02 (+1 (very small) patch already),but I've succesfully run bash/gcc/gnu-make/gnu-sed/compress 
etc under it.
[..]

Linus

PS. to PHIL NELSON! I unable to get through to you, and keep
getting "forward error - strawberry unknown domain" or something.

Dit is niet de hele post, want die is nogal lang en ik heb geen zin om hem helemaal over te typen op de vroege ochtend :P
Als dit de post is die je bedoelt moet je dat maar ff aangeven dan doe ik dat alsnóg... (hij staat trouwens in LinuxMagazine(UK) en "just for the fun", het boek van linus).

Veel succes met je lezing alvast!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op woensdag 26 september 2001 02:09 schreef
Die is wel heel belangrijk als je de n00bs zo'n cursus gaat geven. >:)

Verwijderd

Die is wel heel belangrijk als je de n00bs zo'n cursus gaat geven.

Tuurlijk, als je dat niet kunt met Linux waarom zou je het dan gaan gebruiken?

Verder interessant programma, waneer ga je op tournee?

Verwijderd

Sorry, soundbastard...ik zal je moeten verbeteren:

Linus wilde geen unix variant schrijven, hij vond minix |:(
Hij wilde in het begin alleen maar verbeteringen doorvoeren aan het minix systeem (tot ergernis van Andrew Tannenbaum -de schrijver van minix, VU Amsterdam-, waar ie vette flames mee gehad heeft)
En dan nog es wat: zonder die sysadmin van de universiteit van Helsinki had linux nu freax geheten (thank u sysadmin!)
;)

Verwijderd

Als nitwit zijnde wat betreft Linux, kan ik misschien beter vertellen wat ik graag zou willen horen dan al die insiders...

Als bekende met Dos en Windows zou ik graag de verschillen in gebruik willen horen. Dus niet dat het gebruiksvriendelijker is, maar behandel wat gebruikersacties (ik snap nog steeds niet hoe je naar een floppy moet wegschrijven).
Jullie zeggen wel dat Linux stabiel draait, maar dan moet alles wel eerst geinstalleerd staan, en hoe installeer ik in 's hemelsnaam mijn hardware, die natuurlijk weer niet standaard ondersteund wordt...dat soort shit.
Ik ben er gewoon nooit aan begonnen, omdat ik niet 100% verstand van hardware heb (wel veel van software, maar niet linux dus).

Stuur mij ff een versie van je presentatie...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Interessant verhaal!
Wat is precies de doelstelling van je verhaal? Als de doelstelling is om meer mensen Linux als desktop te laten gebruiken dan zou ik zeker ook iets zeggen over het installeren van een Linuxdistro. Je stelt zelf dat je Caldera gaat gebruiken. Ik heb daar nog nooit mee gewerkt en weet dus niet hoe dit installatie progje werkt. Van Debian weet ik echter dat het niet echt newbie vriendelijk is. Mandrake daarentegen weer wel. Vandaar dat ik zeker zou stellen dat in een test (welke was het ook alweer?) bleek dat Mandrake installeren gebruiksvriendelijker is dan Win2000 installeren!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

begin sowieso met de installatie uit te leggen.

En daarna leg je uit hoe het systeem in elkaar zit zoals uitleggen dat er geen c: maar\dev en dergelijke

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

* Uitleg over geschiedenis van alles, dus ook van Dos/Windows en hoe en wanneer Linus is begonnen. vertele ZEKER ook iets over GNU dat ergens begin jaren 80 begonnen is door RMS. Linux kernel + GNU systeem = GNU/Linux, het syteem wat U nu voor u ziet oid... en POSIX natuurlijk en de verschillende Linux distro's (25 minuten ofzo)
* Uitleg over de structuur van Linux: Multi-user, Multi-tasking, netwerktransparantie, lagenstructuur. Vertel dat Linux op verschillende manieren aan kan worden gestuurd, via console of via "X" en dat dat allemaal weer netwerktransparant is en dat er op X weer een desktop draait ("misschien heeft u wel eens gehoord van KDE of Gnome"). (25 minuten ofzo)
* Ga in op hoe het bestandssysteem werkt (heel belangrijk). Mounten ipv driveletters, allees staat in 1 tree de root. Uitleg over /bin /sbin /share /etc en al die directories, wat ze doen enzo... (10 minuten)

>> pauze <<

* "Nu we de basis weten, gaan we het grafische systeem eens verder uitdiepen". Behandel KDE en Gnome en de verschillen. vertel ook dat er vele Windowmanagers zijn en dat programma's zonder problemen overal in kunnen draaien, omdat WindowManagers veelal alleen maar wat randen enzo tekenen. (10 minuten)
* Behandel de Office suites (StarOffice/OpenOffice, KOffice, AbiWord), behandel Konqueror en KMail voor KDE en nautilus en evolution voor Gnome. Laat ook nog eventjes zien dat alles ook onder Enlightenment ofzo draait. laat het theme gebruik zien in KDE. (30 mins)
* Behandel de hardwareconfiguratie, hoe het werkt (modules en XFree drivers). Hoe je ze laad enzo... vertel daarna hoe dit allemaal veel makkelijker gaat met de proggieds van de distro en vertel dat iedere distro hier een eigen invulling aan geeft. (20 mins)

Misschien is het wel te lang, maar houd er rekening mee dat een verhaal houden van 2 uur ofzo erg moeilijk is, dat rkigj je nooit vol. Owja en houd een vragenronde. En gebruik geen Caldera. gebruik SuSE of Mandrake, of gebruik ze allebij. Of laat zien dat het ook op de die hard manier kan met Debian/Slackware en dat er dus veel variatie is en dat iedereen een distro moet nemen die bij hem past.

[deze advertentieruimte is te koop]

• BezurK
Op woensdag 26 september 2001 08:24 schreef e-forze het volgende:
Sorry, soundbastard...ik zal je moeten verbeteren:

Linus wilde geen unix variant schrijven, hij vond minix |:(
Hij wilde in het begin alleen maar verbeteringen doorvoeren aan het minix systeem (tot ergernis van Andrew Tannenbaum -de schrijver van minix, VU Amsterdam-, waar ie vette flames mee gehad heeft)
En dan nog es wat: zonder die sysadmin van de universiteit van Helsinki had linux nu freax geheten (thank u sysadmin!)
;)
Laat me raden, jij heb "just for the fun" van linus gelezen? :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op dinsdag 25 september 2001 19:22 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Misschien is het leuk om te laten zien dat je erg veel kunt instellen - en dan bedoel ik door (desnoods op dezelfde compu) 2 totaal verschillend ingerichte desktops te laten zien,
Desnoods?? Juist! Laat 2 X-servers lopen op tty7 & 8, en allt zien dat je met en toetscombi kuunt switchen van de ene compleet ingerichte desktop anar de andere (die er ook compleet anders uit ziet, zijn eigen programma's draait, etc). Stip het voordeel hiervan aan voor de 'huikamer-PC'.

Zoef

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 26 september 2001 12:51 schreef BezurK het volgende:

[..]

Laat me raden, jij heb "just for the fun" van linus gelezen? :)
Deze feiten zijn algemeen bekend voor de Linux-diehard. Daar hebben wij dat boek niet voor nodig ;) :9

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Ik denk persoonlijk dat je eerst maar eens moet uitvinden wie je publiek is.
Je hebt m.i. mensen die Linux willen bestuderen en mensen die het daadwerkelijk willen gebruiken.
Is je publiek nogal studentikoos zou ik voor de historie variant kiezen, anders voor een wat meer praktische lezing. Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen gewoon geinteresseerd zijn in:
- hoe ze linux goed draaiend op hun systeem krijgen
- en of ze alle toepassingen die ze willen draaien ook op Linux kunnen draaien (bijv. Girotel of zo.)
(Oftewel of ze Windows er af kunnen schoppen! ;) )
Succes met je Lezing!

Verwijderd

Topicstarter
FF kort over dat linux van minix, klopt, ik weet dat ook, maar had het allemaal ff niet zo handig ingetyped.
[flamecatcher]
Bovendien "vind" ik minix ook een unix dinosaurus ;-)
[/flamecatcher]

Anyway, reacties gaan de goede kant op, 7 okt is de eerste, en daarna is nog niet duidelijk.

Wat ik iig ook nog toegevoegd heb is
-CUPS, omdat ik daar erg veel vragen over heb gehad tijdens cursussen (heb ik inmiddels 3 gegeven)
-Documentatie en packages vinden (eg freshmeat en linuxdoc)

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, kan iemand (Bezurk?) mij die post _met_ versie 0.0.2 sturen? heb dat zootje ooit per ongeluk weggegooid ;-(

deze dus...
code:
1
2
3
4
5
6
7
From: torvalds@klaava.helsinki.FI (Linus Benedict Torvalds)

Date: 5 oct 91 05:41:06 GMT
...

Mijn dank is groot

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07-2025
Toen ik met linux begon vond ik het ook heel interresant de opties die je heb voor het "samenwerken" met linux dus ik bedoel gewoon dualboot en dat je toch je schrijf van windows kan benaderen. En misschien iets van window's proggie's in linux draaien? (ja ik weet het maar het kan toch handig zijn!)

Gewoon duidelijk maken dat je niet op de ene of andere dag compleet moet overstappen maar dat je dat ook makkelijk gelijdelijk kan doen.

Greetings en veel suc6 ermee,

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07-2025
Owja,
Misschien is het ook wel handig om wat te vertellen van de bestands structuur.
Ik wist in het begin niet eens als ik een proggie moest compile waar ik hem heen moest gooien.

en belangrijke dir's zodat ze niet hun /etc eraf mikken :)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Rene's Unix regel 1: NOOIT ALS ROOT WERKEN. Wrijf het er maar goed in, want al die dstro's van tegenwoordig geven er geen bal meer om volgens mij...

[deze advertentieruimte is te koop]

• BezurK
Ok, hier is de volledige post
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
From: torvalds@klaava.Helsinki.FI (Linus Benedict Torvalds) 

Message-ID: <1991Oct5.054106.4647@klaava.Helsinki.FI> 

Date: 5 Oct 91 05:41:06 GMT 

Organization: University of Helsinki 

Do you pine for the nice days of minix-1.1, when men were men and wrote 
their own device drivers? Are you without a nice project and just dying 
to cut your teeth on a OS you can try to modify for your needs? Are you 
finding it frustrating when everything works on minix? No more all- 
nighters to get a nifty program working? Then this post might be just 
for you :-) 

As I mentioned a month(?) ago, I'm working on a free version of a 
minix-lookalike for AT-386 computers. It has finally reached the stage 
where it's even usable (though may not be depending on what you want), 
and I am willing to put out the sources for wider distribution. It is 
just version 0.02 (+1 (very small) patch already), but I've successfully 
run bash/gcc/gnu-make/gnu-sed/compress etc under it. 
Sources for this pet project of mine can be found at nic.funet.fi 
(128.214.6.100) in the directory /pub/OS/Linux. The directory also 
contains some README-file and a couple of binaries to work under linux 
(bash, update and gcc, what more can you ask for :-). Full kernel 
source is provided, as no minix code has been used. Library sources are 
only partially free, so that cannot be distributed currently. The 
system is able to compile "as-is" and has been known to work. Heh. 
Sources to the binaries (bash and gcc) can be found at the same place in 
/pub/gnu. 

ALERT! WARNING! NOTE! These sources still need minix-386 to be compiled 
(and gcc-1.40, possibly 1.37.1, haven't tested), and you need minix to 
set it up if you want to run it, so it is not yet a standalone system 
for those of you without minix. I'm working on it. You also need to be 
something of a hacker to set it up (?), so for those hoping for an 
alternative to minix-386, please ignore me. It is currently meant for 
hackers interested in operating systems and 386's with access to minix. 
The system needs an AT-compatible harddisk (IDE is fine) and EGA/VGA. If 
you are still interested, please ftp the README/RELNOTES, and/or mail me 
for additional info. 
I can (well, almost) hear you asking yourselves "why?". Hurd will be 
out in a year (or two, or next month, who knows), and I've already got 
minix. This is a program for hackers by a hacker. I've enjouyed doing 
it, and somebody might enjoy looking at it and even modifying it for 
their own needs. It is still small enough to understand, use and 
modify, and I'm looking forward to any comments you might have. 
I'm also interested in hearing from anybody who has written any of the 
utilities/library functions for minix. If your efforts are freely 
distributable (under copyright or even public domain), I'd like to hear 
from you, so I can add them to the system. I'm using Earl Chews estdio 
right now (thanks for a nice and working system Earl), and similar works 
will be very wellcome. Your (C)'s will of course be left intact. Drop me 
a line if you are willing to let me use your code. 

Linus 

PS. to PHIL NELSON! I'm unable to get through to you, and keep getting 
"forward error - strawberry unknown domain" or something.

Alsjeblieft, en de sourcecode is hier te vinden...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op donderdag 27 september 2001 11:55 schreef Groot-Moefti het volgende:
Rene's Unix regel 1: NOOIT ALS ROOT WERKEN. Wrijf het er maar goed in, want al die dstro's van tegenwoordig geven er geen bal meer om volgens mij...
Beetje overdreven. Soms moet je gewoon als root werken (of met su, dat doe ik altijd). Mandrake gebruik ik nu als desktop en die maakt je nog steeds heel duidelijk dat je niet standaard als root moet inloggen. Bij het inlog scherm staan icoontjes voor iedere gebruiker. Root heeft daar geen icoontje en log je dus ook minder snel mee in, zeker newbies kiezen standaard voor een icoontje en hebben dan gewoon een user account.

Verwijderd

Ik denk dat het interessant is om vooral over de sterke punten van Linux te vertellen.
Als je constant pakketen enzo laat zien in vergelijking met Windows pakketen dan lijkt het net alsof Windows een soort van heilig iets is waar elk besturingssysteem naar toe moet werken ofzo.
Ben zelf nog newbie, maar ik vindt het juist leuk om iemand te horen over sterke punten van Linux dan dat die persoon mijn gaat uitleggen hoe fantastisch AbiWord is ofzo. :)

Verwijderd

mmm ik kwalificeer vast nog wel als newB :)
maar wat meschien leuk is om te zien in linux wat je niet hebt in windows zijn de setup en instellingen enzo.
b.v. de server stond uit toen ik mijn pc opstarte dan moet je natuurlijk weer heel de pc opstarten zodat het netwerk runt. :) of ff een terminaltje openen en su -c dhcpcd draaien :)
zeg maar laten zien dat je neit voor elke scheet je pc hoeft te rebooten.
en ook meschien ff leuk om te laten zien dat er ook gewoon games zijn voor linux. b.v. in de linux format van 3 maanden geleden zat creaturs3 Docking station (werkte niet bij mij :( maar ala meschien dat andere mensen hem wel werkend krijgen)
Pagina: 1