Op dinsdag 25 september 2001 14:25 schreef 1Nismo1 het volgende:
met oudere schijven kon je met low level format vroeger ook je clustergrootte opnieuw instellen. om je hard disk net ff die paar mbtjes groter te maken.
ik weet niet of het nog steeds mogelijk is met de nieuwere schijven: is ook niet echt meer nodig ze zijn al groot genoeg naar mijn mening

.
Tegenwoordig stel je de clustergrootte in bij het partitioneren (niet bij fdisk trouwes, want die kan dat niet maar het is wel mogelijk met bijvoorbeeld Partition Magic). En low level format is nog steeds mogelijk bij nieuwe schijven, maar daarbij kun je de clustergrootte niet instellen.
wat er wel gebeurd bij een low level format is dat alle bad clusters ook weer `vrijkomen`.
yep, echt
alles wordt verwijderd, zelfs die markeringen

low level format wordt door de meeste biossen niet meer standaard ondersteund. alleen de wat oudere misschien nog.
je moet ff zoeken naar een tooltje voor jouw schijf op de website van de fabrikant als je het van plan bent..
Precies, maar zelfs als je bios het nog ondersteunt
moet je wel het tooltje van de fabrikant gebruiken en niet je bios. Als je bios het ondersteunt is dat echt voor de superoude schijven die te kampen hadden met problemen bij het krimpen & uitzetten bij temperatuurveranderingen zodat met een low level format de tracks weer op de goede plaats moesten worden gezet. Tegenwoordig is dit niet meer nodig en een low level format is eigenlijk zowiezo overbodig geworden... Ik heb het 1x gebruikt om een bijzonder hardnekkige dynamic drive overlay te verwijderen, maar ik zou het niet nog een keer doen als ik voor de keuze stond. Het duurt echt geweldig lang op een 45GB 7200RPM schijf... hij stond iets van 3 dagen te ratelen