Toon posts:

AMD K6-II+ probleem met detecteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn amd k6-2+ 500@550 wordt gezien als een -mmx processor.
moederbord is een asus P5A-B (rev.1008)
Heb de vraag al eerder gesteld maar goed.. weet iemand waar dit aan kan liggen.

ps: het is een mobile versie

• DOCACE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11-2025

DOCACE

Whut's up

kloppen je multiplier instellingen wel, een p5a heeft namelijk meerdere soorten multiplier instellingen voor verschillende cpu's.

DOC.

DOC.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die kloppen:

eerst op 5.0x100 en nu 5.5x100 2.0 volt core

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
Laatste (beta) BIOS erin geflashed?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 13:49 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Laatste (beta) BIOS erin geflashed?
meende dat rev 1010 de nieuwste was, die heb ik er al op gehad maar ook weer er af gehaald omdat ik een keer een probleem kreeg met die versie.

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 13:42 schreef socket het volgende:
Mijn amd k6-2+ 500@550 wordt gezien als een -mmx processor.
moederbord is een asus P5A-B (rev.1008)
Gewoon een tip... ik heb ook een AMD K6-2/450 lopen in een van m'n systemen hier, en ik had die overclockt naar 500Mhz. Dat werkte perfect, geen crashes, geen problemen... alleen... na een tijdje kon ik niet meer schrijven aan 8x met m'n writer. Heel vreemd... ging eerst wel, en ineens niet meer. Nu en dan liep de buffer leeg, maar verder nog steeds geen probleem... dacht ik... ik zet 'm terug op 450Mhz. Writen gaat weer vanzelf op 8x, en het systeem is merkelijk *sneller* !!!

Misschien heeft jouw mmx-melding probleem ook te maken met het overclocken ? Mijn ervaring is, dat een K6-2 niet snel crasht je hem overclockt, maar dat hij gewoon trager begint te werken... en wie weet watr er voor de rest ook nog slechter werkt zonder dat je het merkt...

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heeft jouw mmx-melding probleem ook te maken met het overclocken ? Mijn ervaring is, dat een K6-2 niet snel crasht je hem overclockt, maar dat hij gewoon trager begint te werken... en wie weet watr er voor de rest ook nog slechter werkt zonder dat je het merkt...

Ik had het probleem ook al toen ik hem op 500 had lopen en nu ik hem overgeklokt heb zijn mijn prestaties wel omhoog gegaan.

• rkuijf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
Je moet even de laatste beta bios erin stoppen dan herkend ie wel dat het een k6+ proccie is.

Cheers,
Rene

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 13:50 schreef socket het volgende:

[..]

meende dat rev 1010 de nieuwste was, die heb ik er al op gehad maar ook weer er af gehaald omdat ik een keer een probleem kreeg met die versie.
Ik meen dat ik hier op een machine 1011 heb laatste beta van een duitse asus ftp.

Verwijderd

menschen... het gaat hier om een k6-2plus.
Die wordt vrij vaak niet helemaal goed gedetecteerd omdat het nu eenmaal een laptop processor is en dus niet bedoeld is voor normale desktop mobo's. Ik heb zelf ook een ASUS P5A met een k6-2+ 500 gehad en dat werkte wel gewoon goed, ookal stond er onzin in de bios bij welke processor het is. Je moet wel ff de nieuwste bios flashen, dit is inderdaad 1011 beta 4 die op de duitse ftp site van ASUS te vinden is. Die biedt namelijk ondersteuning voor data prefetch enzo waar de k6-2+ nog stukken sneller mee wordt.

Je kunt eventueel nog wel de pech hebben dat je moederbord revisie 1.05 is, die schijnt hardwarematig problemen te hebben met de k6-2+. Het revisienummer staat erges tussen de PCI sloten. Maar als je een revisie hebt die niet goed werkt met de k6-2+ of k6-3+ dan merk je dat snel genoeg, want dan gaat alles extreem langzaam...

Verder zijn de k6-2+ en de k6-3+ trouwes extreem goed over te klokken omdat ze in tegenstelling tot de k6-2 en de k6-3 op .18micron technologie zijn gemaakt. Zo haalde mijn k6-2+ 500 en m'n k6-3+ 450 allebei zonder problemen, op het standaard voltage makkelijk de 600Mhz. Hoger kwamen ze vrijwel niet, ookal was de temperatuur lang geen probleem (40 graden stressed) en kon het voltage nog veel hoger. Ik denk dat de architectuur van de core daar gewoon niet geschikt voor was want AMD is zelf ook nooit hoger gegaan dan 550Mhz met die core en na 600Mhz gaat het overklokken opeens extreem moeilijk terwijl het daarvoor simpel een kwestie van hogere multiplier instellen is....

Je kunt dit draadje nog eens bekijken over mijn ervaringen met de k6-2+ op de P5A. Volges mij staan daar ook nog wel linkjes in naar een aantal sites die helemaal dedicated zijn aan de k6-2+ en de k6-3+ en wat meer info over die foute revisie van de P5A. Er was nog zo'n topic met wat meer in-depth info over de k6-2+ en k6-3+ maar die is helaas verloren gegaan met BC3, daarom begint deze ook nogal abrupt ;)

Als je nog vragen hebt stel je ze maar :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46
Anders probeer is dat amd proggie die kijkt of je amd goed is :)

• rkuijf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
Ik heb hier drie p5a'tjes draaien met k6-III+ proccies en als je wil kan ik de exacte getallen (mobo versies enz) nog wel een keer opspeuren.

Algemeen geld dat voor de atx versie (p5a) de kans op succes met een versie 1.06 mobo klein is (maar niet nul want ik heb er een en die draait prima)

Cheers,
Rene

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik vandaag bios rev 1011 beta geflached en de cpu wordt nu goed gedetecteerd. en met sisoft sandra 2001pro zijn de scores ook beter.

Alleen nog steeds geen goeie overclock mogelijkheden.

100 x 5.5 550Mhz 2.0v = superstabiel :)
105 x 5.5 577Mhz 2.2v = starwars racer loopt vast :?
110 x 5.5 605Mhz 2.3v = halverwege bij het opstarten van win98se loopt hij vast.

Volgens mij is mijn mobo gewoon verrot, het is rev 1.03

Weet iemand wat het probleem is????? ik bedoel hij zou op 105Mhz bus toch stabiel moeten lopen

of ligt het toch aan mijn asus v3800 videokaart of mijn sb-live of mijn realtek netwerkkaart.

Verwijderd

Mijn mobo kon in elk geval al tot de 110 komen, hoger wilde m'n geheugen niet. Dat geheugen moest ik zowiezo al op cas3 zetten om hoger als 100Mhz te komen. En er loopt hier ook iemand rond die een P5A op 5x120 stabiel heeft lopen, dus het mobo lijkt me in elk geval het probleem niet.

En anders doe je toch gewoon 6x100?
De L2 cache is bij de k6-2+ toch 'on die' en draait op volle processorsnelheid mee. Daarmee is de grote bottleneck van het L2 cache dat bij een k6-2 op het mobo zit en op FSB snelheid werkt verdwenen. Daardoor is het ook lang niet meer zo supervoordelig om de FSB te verhogen met een k6-2+. Je kunt beter proberen gewoon zoveel mogelijk Mhz te bereiken, want dan werkt die L2 cache lekker snel en heb je zowiezo al de winst van lekker veel Mhz. Ik heb zelf ook uitgebreid getest wat het snelste was, en 6x100 was echt sneller als 6x110 en dat was niet alleen omdat ik op die FSB m'n geheugen op cas3 moest zetten om een stabiel systeem te houden.
Pagina: 1