Toon posts:

Gateway spontaan gewijzigd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een wel bijzonder merkwaardig iets meegemaakt. Ik krijg van een van onze medewerkers de melding dat internet niet werkt. Ik denk dat er een bepaalde instelling nog verouderd zou zijn (er is een paar maanden geleden een wijziging geweest wat gateway betreft wat maar enkele mensen betrof). Ik kijk eigenlijk amper naar het IP-nummer en zet het nieuwe adres neer.
Gelijk komt er iemand anders naar me toe met precies hetzelfde probleem: geen internet. Nu kijk ik wat beter naar de ingestelde gateway: die blijkt van het 192.x.x.254 ineens te staan op 12.x.x.253! Dat probleem blijkt ineens bij meer mensen te zijn van dezelfde afdeling. Ik heb op een andere afdeling precies zo'n zelfde machine staan en kijk daar naar de gateway: precies zoals het hoort te zijn.

Alle computers zijn van hetzelfde model, draaien allemaal Windows 98 SE, zitten op hetzelfde netwerk aangesloten (zelfde domein, zelfde subnet), draaien allemaal een recente virusscanner (definities van 18 september, de volgende update komt er dus wel alweer aan). Hoe is dit nu mogelijk, er zijn totaal geen veranderingen geweest op het netwerk, behalve dan een firmwareupdate van onze firewall (die trouwens alle instellingen netjes hetzelfde liet staan). We gebruiken statische IP's.

Heeft iemand wel eens eerder zoiets meegemaakt of ben ik nu getuige van de werking van een nog niet-ontdekt virus? Ik zou zo graag willen weten waardoor dit veroorzaakt is....

Verwijderd

wtf, je wil dus zeggen dat de gateway instellingen uit zichzelf veranderen ... ?
uhmmmm
is er nie gewoon een """"medewerker"""" die een mailtje rondstuurt en daarin een regsetting verandert ?

ik zou het daarin zoeken >:)

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Kijk eens naar de DHCP server.
edit:
Hmm, statische IPs, zal voortaan beter lezen

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

Topicstarter
Naar vreemde mailtjes heb ik ook al gekeken, maar die blijken er niet te zijn.
Wat misschien ook wel iets zou kunnen zijn: op elke computer die er last van heeft loopt de internetgeschiedenis niet verder terug dan gisteren (maandag). Natuurlijk is het mogelijk dat iemand dat heeft gewist, maar op ALLE computers? De meesten hadden trouwens alleen de geschiedenis van vandaag (leeg natuurlijk, er viel toch niet te surfen?)...