Toon posts:

Hoe efficient is include in ASP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal vragen:

1 Als ik bv 10 pagina's heb waarvan de eerste 10 regels allemaal het zelfde zijn(grafisch gedeelte) is een include dan efficient en aan te raden?

2 Als ik op bv 5 pagina's 3 regels code heb die op elke pagina 3 keer voorkomen, is het dan efficient? Oftwel wordt de siter er veel langzamer van. Ik vind de broncode er wel leesbaarder op worden.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Mijn ervaring is dat het redelijk efficient werkt, overigens kan je beter met een include werken, mocht je later toch nog performance problemen hebben dan kan je via een global find replace alsnog de boel erin zetten.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Werk met functies, subs, classes en includes. Dan houd je je code al redelijk overzichtelijk.

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 12:55 schreef sillev01 het volgende:
Een aantal vragen:

1 Als ik bv 10 pagina's heb waarvan de eerste 10 regels allemaal het zelfde zijn(grafisch gedeelte) is een include dan efficient en aan te raden?

2 Als ik op bv 5 pagina's 3 regels code heb die op elke pagina 3 keer voorkomen, is het dan efficient? Oftwel wordt de siter er veel langzamer van. Ik vind de broncode er wel leesbaarder op worden.
Includes zijn "bijna altijd" efficient. Vergelijk het met een externe stylesheet. Als je ergens de fontsize wil aanpassen dan hoef je dat nu maar in 1 bestand te doen ipv, de 1000+ bestanden waar je het evt. los in had gezet.

Ik maak er in ieder geval veelvuldig gebruik van, en het scheelt me vaak 100en%en in tijd, als het reclamebureau weer is met een wijziging komt.

Verwijderd

Hoe voorkomen jullie dubbele variabele declaraties?
Ik had daar een hoop problemen door, als je niet overal dezelfde incluesd gebruikt moet je de ene keer een variabele wel declareren en in combinatie met een andere include mag dat dan weer juist niet.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 13:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 25 september 2001 17:16 schreef otaku-san het volgende:
Ik had daar een hoop problemen door, als je niet overal dezelfde incluesd gebruikt moet je de ene keer een variabele wel declareren en in combinatie met een andere include mag dat dan weer juist niet.
Dat heeft alles met een goed ontwerp te maken.. Als je in een include variables gebruikt, declareer ze dan in die include.. Gebruik je variables in een include die worden gedeclareerd en geinitialiseerd in een andere include, geef dit dan duidelijk in de include aan en zorg dat ze in de juiste volgorde worden geinclude.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ASP kent niet eens includes. Wat je bedoelt is een Server Side Include en heeft niets met ASP, maar alles met de webserver te maken ;)

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op dinsdag 25 september 2001 17:16 schreef otaku-san het volgende:
gewoon door zo min mogelijk gebruik te maken van globale vars.

Today's subliminal thought is:

• Ashbjorn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04-2019

Ashbjorn

Who's your daddy! WHUZAAA

Gebruik altijd <% Option Explicit %> boven aan je pagina.

IMO zou een ASP pagina zo moeten worden opgebouwd:

---------------------------------------------
<%@ Language="vbScript" %>

<% Option Explicit %>

<!-- #Include File="clsDataBase.asp" -->

<!-- #Include File="clsFunction.asp" -->

<html code or whatever>

<% meer asp code or whatever %>
---------------------------------------------

Zorg ervoor dat er in je include files weinig losse code staat en gebruik veelvuldig functies en/of subs, liefst Public Functions en Public Subs op die manier definieer je altijd binnen in de functie en/of sub de variabelen en zal je echt never nooit die dubbele declaraties krijgen.
Mocht je dat wel hebben dan heb je ongetwijfeld een LOOP er in zitten, dwz je include dezelfde pagina 2 keer via via.

Ten tweede gebruik in godsnaam goeie definities voor je varaiabelen. Een ieder heeft natuurlijk zijn of haar eigen preferentie maar denk er in godsnaam om wat voor effect het heeft op je project.

een voorbeeld:

Dim Name <--- Als je dit doet ben je echt fout bezig.

Dim strName <-- Lijkt er al veel meer op.

Dim strUserName <-- Kijk dat bedoel ik nou!

Consequent ALTIJD elke variabele via Dim aanmaken (Option Explicit dwingt je dit te doen dus).
Zet ze netjes onder mekaar o.i.d. zodat je overzicht houd in je code.

Magoed ik zal niet al te veel hier op in gaan voordat ik me kwaad maak :-)

Atl.

Athlon 64 3500+ || MSI Neo2 Platinum || 1GB PC3200 Corsair XLPRO 2-2-2-5@1T || Hitachi SATA 250GB@7200 8MB || WD Raptor 73GB@10000 8MB || AOpen GF 6800 GT 256MB || SB Audigy2 Platinum || Logitech Laser G5 || 19" Iiyama HM903DT || 1280@100Hz

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 26 september 2001 02:11 schreef Annie het volgende:
gewoon door zo min mogelijk gebruik te maken van globale vars.
Min = niet :)

Ben pas een keer tegen een probleem aangelopen die alleen gedaan kon worden via een globale variabele. ( was met mijn eigen template-engine)

in 99.99% van alle gevallen kan je het oplossen zonder een globale variabele te gebruiken.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Nielsz
  • Niet online
Wat is in godsnaam mis met globale variabelen?
ik heb bv een var $recht. En die wil ik overal kunnen gebruiken. Dan ga ik toch niet heel moeilijk doen met blaat($string,$recht); als ik het ook ff simpel kan doen :?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 26 september 2001 12:02 schreef Nielsz het volgende:
Wat is in godsnaam mis met globale variabelen?
ik heb bv een var $recht. En die wil ik overal kunnen gebruiken. Dan ga ik toch niet heel moeilijk doen met blaat($string,$recht); als ik het ook ff simpel kan doen :?
|:(

Ga leren hoe je OO denkt! >:)

Back In Black!

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 26 september 2001 12:04 schreef dusty het volgende:

[..]

|:(

Ga leren hoe je OO denkt! >:)
Ja, alsof OO een wondermiddel is wat voor elke toepassing de beste oplossing biedt.
Als ik een connect.inc.php heb met een:
PHP:
1
2
3
4
<?
connect();
execute_query($query);
?>

heb, dan kan ik als ik de query op het beeld wil hebben net zo goed ff $show_query=TRUE; zetten.

Ipv
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
$db=new database();
$db->connect();
$db->SetShowQuery(TRUE);
$db->execute_query("select * from blaat");
?>

Is wel wat overkill denk ik.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 26 september 2001 12:09 schreef Nielsz het volgende:
Ja, alsof OO een wondermiddel is wat voor elke toepassing de beste oplossing biedt.
OO denken en OO programmeren zijn twee verschillende dingen.

Back In Black!

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 26 september 2001 12:21 schreef dusty het volgende:

[..]

OO denken en OO programmeren zijn twee verschillende dingen.
Ja, en het gaat hier over programmeren :P

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 26 september 2001 12:52 schreef Nielsz het volgende:
Ja, en het gaat hier over programmeren :P
En als je OO volledig begrijpt weet je ook waarom je geen globale variabelen hoort te hebben. Dit geldt dus ook als je niet OO programmeert.

Back In Black!

Pagina: 1