Surfnet vs ADSL

Pagina: 1
Acties:

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 16:21
goeiendag,

Ik heb nu adsl fast en dat bevalt erg goed.
Ik heb echter binnenkort de mogenlijkheid om hier op de flat een surfnet verbinding te krijgen voor 35 piek per maand (betaal nu 20 piek per maand).

Mijn vraag: zijn er hier mensen met ervaringen op surfnet, dat het snel is weet ik (meedrere mbit/s up en down) maar kan en mag ik een FTP of www server draaien, krijg ik een vast of dynamisch ip. Zijn er andere beperingen zoals een max hoeveelheid dataverkeer per maand.

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Daar valt zo helemaal NIETS over te zeggen, dat hangt helemaal af van WAAR je zit. Ik zou zeggen, noem eerst even stad en complex, misschien kunnen mensen je dan verder helpen ;)

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Wat voor verbinding krijg je met surfnet?
Surfnet is een erg snel netwerk, maar als je dan moet inbellen met je 14k4, kun je beter ADSL houden. Hier in Utrecht worden een aantal studentenflats aangesloten op 100Mbit via surfnet, en dan kun je je ADSL beter de deur uit doen. Tenzij je alleen wilt emailen enzo, maar dan had je ook geen ADSL gehad.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 16:21
Vanaf de universiteit ligt tot aan de 5 studentenflats (425 bewoners in totaal) een 1 Gbit/s glasvezellijn, vanaf de universiteit lopen twee 10 Gbit/s glasvezellijnen naar hempoint en Sara (internet exchanges amsterdam).

dat is dus 1 Gbit/s gedeeld door max 425 gebruikers = ongeveer 2,4 Mbit/s per persoon up- en downstream!!! En dat is in het meest ongunstige geval wanneer ierdeen mega aan het downloaden is op deze snelheid. Dit komt in de praktijk NOOIT voor.

Stel dat 20% van het aantal gebruikers dit tegelijkertijd wel doet, heb je dus een bandbreedte van ongeveer 12 Mbit/s per persoon up en down. Binnen de flats komt een 100 Mbit/s full duplex VLan. Nou daar doe ik het wel voor denk ik!! (hoop niet dat ik hier teveel mensen jaloers mee maak 8-) *D )

Maar dat is natuurlijk wel leuk zo'n lijn maar wat ik dus wil weten is of ik er ook mee kan doen en laten (tot op zekere hoogte natuurlijk) wat ik wil. Dus een FTPtje draaien voor bekenden, webservertje, mailservertje enz enz. Dingen die ik nu ook doe op mijn ADSL lijn.

Dus als iemand al op een dergelijke snelnet verbinding zit. laat even weten wat wel en niet kan en of ik een download limiet heb enz!!

Voor meer info over de verbinding waar ik het over heb zie: www.gigaport.nl en zoek naar "Fiber to the Dormitory"
en www.surfnet.nl

Dit is de pilot waar Tilburg (KUB) aan meedoet en waarover ik afgelopen zaterdag een brief over ontving van de woonstichting