Een opdrachtgever wil een onderzoekje laten meelopen met de website. Nu is de manier waarop dat het meest gebeurt (als je de site wegklikt, krijg je een popup met het onderzoek) natuurlijk uiterst irritant. Omdat ik toch vind dat de wil van de opdrachtgever wet is (ik kan hem vertellen wat ik weet en vind, maar ik denk dat designers hun mening te vaak opdringen, dat terzijde), wil ik het onderzoekje gewoon maken, maar dan op een zo on irritant mogelijke manier. Ik zat te denken aan een popup waarin wordt gevraagd of je mee wilt werken, en als je op ja kilkt, dat je dan het onderzoekje krijgt bij het verlaten van de site. Ik heb nog steeds een beetje mijn twijfels hierbij, dus heeft een van jullie nog een briljant
idee?
Of je nou een popUp toont bij het benaderen van de site of bij het verlaten, het verschil in 'irritantie' zie ik niet helemaal.
Misschien gewoon op de homepage
Als je opdrachtgever er voor wil betalen stel je gewoon een degelijk usability onderzoek op en gaat dat voorleggen aan een testpanel, hoe groter het budget hoe uitgebreider het onderzoek. (Denk bijvoorbeeld aan video monitoring enzo).
Misschien gewoon op de homepage
Als je opdrachtgever er voor wil betalen stel je gewoon een degelijk usability onderzoek op en gaat dat voorleggen aan een testpanel, hoe groter het budget hoe uitgebreider het onderzoek. (Denk bijvoorbeeld aan video monitoring enzo).
als het een lieve popup is dan mag het wle
, maar het blijft natuurlijk moeilijk irritant
. Ik zou gewoon een linkje op de frontpage zetten met daarachter het onderzoekje en bij te weinig respons kan je altijd overschakelen naar de popup
Het verschil in irritatie zit er misschien in dat je eerst de vraag krijgt OF je mee wilt doen, en daarna eventueel het onderzoek ipv meteen het onderzoek.
En een usability onderzoek, ja dat zou mooi zijn he
Nee, dat is iets wat ik zelf zou moeten opzetten, en dat wil ik best doen, maar dan moet ik wel een aantal varianten hebben, vandaar de vraag...
En een usability onderzoek, ja dat zou mooi zijn he
Deze zin snap ik niet helemaal, wat betreft het voorgaande, de irritatiegraad is volgens mij even hoog, maar goed dat is hier niet de discussie, misschien zou je de popUp 'liever' kunnen maken door de bezoeker te belonen voor het invullen van de enquete, met een muismat van het bedrijf ofzo...Op dinsdag 25 september 2001 09:40 schreef jrs het volgende:
Nee, dat is iets wat ik zelf zou moeten opzetten, en dat wil ik best doen, maar dan moet ik wel een aantal varianten hebben, vandaar de vraag...
Verwijderd
Misschien kan je op de site zelf een duidelijk verzoek en een link maken naar het interview toe.(misschien een apart vak op de mainpage) Zo is iig de irritatie graad weg maar of er dan veel mensen mee zullen doe da weet ik ni
[terzijde]
[/terzijde]
Zou dat misschien komen omdat wij betaald worden om er verstand van te hebben?ik kan hem vertellen wat ik weet en vind, maar ik denk dat designers hun mening te vaak opdringen, dat terzijde
[/terzijde]
Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook
Verwijderd
Idd, wie is hier nou de expert?
"wat ik weet en vind"
Dit laatste niet doen in de zin van: blauw? ja blauw leek me wel een kewl kleurtje weetjewel...
"wat ik weet en vind"
Dit laatste niet doen in de zin van: blauw? ja blauw leek me wel een kewl kleurtje weetjewel...
het probleem van een popup bij verlaten van de site, is dat de bezoeker dan juist gekozen heeft de site te verlaten, zo'n popup geeft inderdaad een irritant gevoel.
wat waarschijnlijk goed is om toestemming te vragen voor het onderzoek direct bij binnenkomst (simpelweg, ja ik wil meewerken; nee ik heb geen interesse)
als men nee kiest sluit het venster en blijven verder alle verdere popups weg (ook bij volgend bezoek {cookie})
vervolgens kun je misschien de optie bieden om mensen die wel mee willen werken, wanneer ze dat wensen te doen, direct (als ze al bekend zijn met de site, later, na een x aantal hits of na x tijd tenzij ze de site verlaten, of geheel aan het eind bij verlaten van de site)
zorg dat je popup heel snel laad, immers velen hebben ook een verdomd snelle reflex om popups te killen.
stel ook de vragenlijst duidelijk van te voren op en leg beperkingen op qua aantal vragen, bouw eventueel een routing in, dat mensen vragen kunnen beantwoorden over zaken warvan ze zelf kunnen aangeven er antword op te kunnen geven, een onderzoek waar je 50% van de vragen met 'geen mening' of 'weet niet' 'moet' beantwoorden is ook nogal nietszeggend.
meld eventueel van te voren het aantal vragen.
de opdrachtgever huurt je in voor je technische capaciteiten, niet hoe goed je daarover kan lullen, uiteindelijk moet je zijn wensen uitvoeren, niet je eigen.
en bovenal, na afloop van de opdracht heb je er als vormgever weinig meer mee van doen, het gevoel van hemzelf is belangrijker, begrijpt hij het, is hij er tevreden mee.
dan lever ik liever een wat mindere site op, waarmee de opdrachtgever verder kan en dik tevreden is, dan een prijs-winner die over een half jaartje met spinrag bedekt is.
wat waarschijnlijk goed is om toestemming te vragen voor het onderzoek direct bij binnenkomst (simpelweg, ja ik wil meewerken; nee ik heb geen interesse)
als men nee kiest sluit het venster en blijven verder alle verdere popups weg (ook bij volgend bezoek {cookie})
vervolgens kun je misschien de optie bieden om mensen die wel mee willen werken, wanneer ze dat wensen te doen, direct (als ze al bekend zijn met de site, later, na een x aantal hits of na x tijd tenzij ze de site verlaten, of geheel aan het eind bij verlaten van de site)
zorg dat je popup heel snel laad, immers velen hebben ook een verdomd snelle reflex om popups te killen.
stel ook de vragenlijst duidelijk van te voren op en leg beperkingen op qua aantal vragen, bouw eventueel een routing in, dat mensen vragen kunnen beantwoorden over zaken warvan ze zelf kunnen aangeven er antword op te kunnen geven, een onderzoek waar je 50% van de vragen met 'geen mening' of 'weet niet' 'moet' beantwoorden is ook nogal nietszeggend.
meld eventueel van te voren het aantal vragen.
ik vind het idee dat een vormgever wat restricties inbouwd ten aanzien van 'het beter weten dan de opdrachtgever' wel goed.ik kan hem vertellen wat ik weet en vind, maar ik denk dat designers hun mening te vaak opdringen, dat terzijde
--------------------------------------------------------------------------------
Zou dat misschien komen omdat wij betaald worden om er verstand van te hebben?
de opdrachtgever huurt je in voor je technische capaciteiten, niet hoe goed je daarover kan lullen, uiteindelijk moet je zijn wensen uitvoeren, niet je eigen.
en bovenal, na afloop van de opdracht heb je er als vormgever weinig meer mee van doen, het gevoel van hemzelf is belangrijker, begrijpt hij het, is hij er tevreden mee.
dan lever ik liever een wat mindere site op, waarmee de opdrachtgever verder kan en dik tevreden is, dan een prijs-winner die over een half jaartje met spinrag bedekt is.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Kijk dat is nu precies wat ik bedoel!!!!
Ook vind ik dat de opdrachtgever iets wil, en dat is wat je hem moet geven, niet iets wat jij wilt (en natuurlijk heb je ook een adviserende rol omdat je er natuurlijk meer vanaf weet, maar de opdrachtgever wil gewoon een duidelijk antwoord opzijn vraag, geen blablabla zozenzo)
En de oplossing RM-rf, zoiets had ik dus al gedacht, maar ik vroeg me dus eigenlijk af of er nog beter alternatieven waren..
En de oplossing RM-rf, zoiets had ik dus al gedacht, maar ik vroeg me dus eigenlijk af of er nog beter alternatieven waren..
Verwijderd
De beste manier IMHO om ietws dergelijks niet te opdringerig te doen zie je op www.webwereld.nl (mmv opinieland.nl).
Doe maar eens de poll op de frontpage!
Jij bent de expert. Jij hoort de klant te adviseren maar ook te overtuigen waarom hij iets wel of niet hoort te doen.Op dinsdag 25 september 2001 12:01 schreef jrs het volgende:
Kijk dat is nu precies wat ik bedoel!!!!Ook vind ik dat de opdrachtgever iets wil, en dat is wat je hem moet geven, niet iets wat jij wilt (en natuurlijk heb je ook een adviserende rol omdat je er natuurlijk meer vanaf weet, maar de opdrachtgever wil gewoon een duidelijk antwoord opzijn vraag, geen blablabla zozenzo)
Als je een beetje onderzoek gaat doen in psychologie, kom je er al snel achter dat een pop-up, zodra een klant je site verlaat, overkomt als een "achtervolging" wat slecht is voor de image van het bedrijf. Immers krijgt de bezoeker een gevoel van "stalking". Als hij al geneigd was om de link aan een vriend ofzo te geven zal hij dit niet meer doen. Waardoor je door de pop-up dus opeens minder bezoekers zal krijgen.
Klant is koning, Echter de taak van een adviseur is niet alleen adviseren maar ook duidelijk overbrengen waarom iets wel of niet gedaan moet worden. Jij moet de voordelen en nadelen opsommen van iets.
Ik ben persoonlijk meer geneigd om een enquette in te vullen als het een gedeelte van de site zelf is.
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
het zal vast al gezegd zijn maar waarom niet gewoon op de site zelf net als een poll bijv ?
[edit]of als link op de site als een menuknop (dus niet constant op de site maar alleen als je op dat menuitem klikt). krijg je wel midner reacties dan bij methode 1 (constant op de site) maargoed, is wel een mooiere oplossing zo
[edit]of als link op de site als een menuknop (dus niet constant op de site maar alleen als je op dat menuitem klikt). krijg je wel midner reacties dan bij methode 1 (constant op de site) maargoed, is wel een mooiere oplossing zo
Ja, maar dit is dus gewoon een poll, die hebben we al. Hetgeen waar ik het over heb is een echt onderzoekje..Op dinsdag 25 september 2001 12:16 schreef ELANAZ het volgende:
De beste manier IMHO om ietws dergelijks niet te opdringerig te doen zie je op www.webwereld.nl (mmv opinieland.nl).
En dusty, ik weet dat je een adviserende rol hebt en natuurlijk ben je de expert, maar wat ik bedoel is: je moet jezelf niet opdringen, als jij een biertje besteld wil je gewoon een biertje, geen heel gedoe over welk biertje het beste past bij dit en dat en blablabla. Maar als jij een biertje besteld met 99%alchol, dan wil je daar wel op gewezen worden..
De poll is maar bijzaak. Je kunt ook slechts EEN vraag uit de gehele enquette gebruiken als men het namelijk invult is er een grote kans dat ze de rest ook wel willen invullen. Zoals met alle creativiteit moet je altijd verder denken dan dat je alleen ziet.Op dinsdag 25 september 2001 12:35 schreef jrs het volgende:
Ja, maar dit is dus gewoon een poll, die hebben we al. Hetgeen waar ik het over heb is een echt onderzoekje..
Het valt mij steeds vaker op dat mensen hier niet echt abstract denken. Ze kijken alleen maar naar wat men ziet, niet naar wat het kan of de betekenis eronder.
En als de klant iets wilt wat 99% tegen de irritatie niveau zit ga jij daar niet op wijzen, natuurlijk omdat dat compleet anders is dan een biertje met 99% alcohol.En dusty, ik weet dat je een adviserende rol hebt en natuurlijk ben je de expert, maar wat ik bedoel is: je moet jezelf niet opdringen, als jij een biertje besteld wil je gewoon een biertje, geen heel gedoe over welk biertje het beste past bij dit en dat en blablabla. Maar als jij een biertje besteld met 99%alchol, dan wil je daar wel op gewezen worden..
Back In Black!
das idd een mooie oplossing, eerst 1 vraag en als de bezoeker daar aan mee wilt werken nog een aantal vragen er achteraan waarbij de bezoeker zelf kan beslissen of hij ook daar aan mee wilt werken.Op dinsdag 25 september 2001 12:16 schreef ELANAZ het volgende:
grootste nadeel daarvan is dat het meestal niet mooi "fit" bij de layout (bij webwereld toevallig wel (alles recht en strak enzo) maar vaak niet) maargoed, als je daar rekening mee houdt op het begin (zoals het hoort) dan moet dat niet zo'n probleem geven.
ohja, laat altijd zien hoeveel vragen de bezoeker nog te gaan heeft ("vraag 8/10" ofzo) zodat hij niet opgeeft omdat het hem te lang duurt, terwijl hij misschien nog maar 1 vraag moest beantwoorden. zoiezo moet het aantal vragen beperkt zijn vind ik.
ja, maar je kan dus bijv op de plaats van die poll iets in de trant zetten van "als u mee wilt werken met ons usability-onderzoek, klik dan hier" waarna de bezoeker wordt doorverwezen naar het "echte" onderzoek op een andere pagina. of alleen de eerste vraag van het onderzoek op de eerste pagina zetten en daarna de bezoeker doorsturen naar de rest (net als bij webwereld)Op dinsdag 25 september 2001 12:35 schreef jrs het volgende:
[..]
Ja, maar dit is dus gewoon een poll, die hebben we al. Hetgeen waar ik het over heb is een echt onderzoekje..
...
[edit]grrr, te laat
Verwijderd
Als webwereld nou een bobbelig en rond design had hadden ze het ook wel mooi gekregen hoorOp dinsdag 25 september 2001 12:44 schreef nelis het volgende:
grootste nadeel daarvan is dat het meestal niet mooi "fit" bij de layout (bij webwereld toevallig wel (alles recht en strak enzo) maar vaak niet)
Ja sorry hoor, een poll die geen poll blijkt te zijn vind ik minstens net zo erg (wel een leuk idee), en daarbij komt dat je de functie uit het oog verliest van wat ik wil en wat webwereld heeft.Op dinsdag 25 september 2001 12:44 schreef dusty het volgende:
[..]
De poll is maar bijzaak. Je kunt ook slechts EEN vraag uit de gehele enquette gebruiken als men het namelijk invult is er een grote kans dat ze de rest ook wel willen invullen. Zoals met alle creativiteit moet je altijd verder denken dan dat je alleen ziet.
Het valt mij steeds vaker op dat mensen hier niet echt abstract denken. Ze kijken alleen maar naar wat men ziet, niet naar wat het kan of de betekenis eronder.
[..]
En als de klant iets wilt wat 99% tegen de irritatie niveau zit ga jij daar niet op wijzen, natuurlijk omdat dat compleet anders is dan een biertje met 99% alcohol.
En natuurlijk wijs ik de klant op dat het niet gebruiksvriendelijk is, wat denk je dat ik nu aan het doen ben? (Oja een andere oplossing zoeken). en van dat biertje: ik merk dat designers vaak een soort van arrogantie over zich hebben, ze moeten zichzelf bewijzen met elk project, dus elk project moet vet gelikt gedisigned en alles bijelkaar zijn, terwijl de klant dat misschien helemaal niet wil.
nou, dat weet ik zo net nog niet. webwerelds layout is gewoon strak "recht-toe-recht-aan", opgedeeld in vierkante danwel rechthoekige vlakken. daar past een vraag of poll (logischerwijs recht/vierkant) goed tussen. bij een (hoe the f*ck noem je dat) "organische" (je weet wel, niet alles strak en recht enzo) layout past dat toch echt een stuk minder vind ik.......Op dinsdag 25 september 2001 12:48 schreef ELANAZ het volgende:
[..]
Als webwereld nou een bobbelig en rond design had hadden ze het ook wel mooi gekregen hoor
[edit]of lees ik de
Verwijderd
Nee, ik geloof dat je hem wel goed hebt gelezen...
Ik bedoel gewoon dat het je dan misschien wat meer tijd zal kosten en dat het allemaal wat langer moet laden ivm plaatjes, maar het kán wel, niet dan..?
Ik bedoel gewoon dat het je dan misschien wat meer tijd zal kosten en dat het allemaal wat langer moet laden ivm plaatjes, maar het kán wel, niet dan..?
Kwestie van de randjes van de table weghalen en een achtergrondje in de vorm van een organische blob gebruikenOp dinsdag 25 september 2001 12:53 schreef nelis het volgende:
bij een (hoe the f*ck noem je dat) "organische" (je weet wel, niet alles strak en recht enzo) layout past dat toch echt een stuk minder vind ik.......
[edit]of lees ik deweer eens fout?
Back In Black!
En nog steeds kijk je er niet abstract tegen aan. De poll was een voorbeeld. Het kan ook iets anders zijn, als je het een poll maakt (als ware een van de enquette vragen) kan je de resultaat van die vraag al aan de gebruiker laten zien, wat je daarna kan doen is vragen of hij nog meer vragen wilt beantwoorden. Laat je de keus volledig aan de gebruiker.Op dinsdag 25 september 2001 12:53 schreef jrs het volgende:
[..]
Ja sorry hoor, een poll die geen poll blijkt te zijn vind ik minstens net zo erg (wel een leuk idee), en daarbij komt dat je de functie uit het oog verliest van wat ik wil en wat webwereld heeft.
[..]
Dat is een bepaald soort designer, Je hebt ook designers die gaan kijken wat de doelgroep is, wat men wilt overbrengen met de site, wat die doelgroep fijn vindt, wat functioneel is. (met andere woorden de designer die wat meer ervaring in het bedrijfsleven heeft)ik merk dat designers vaak een soort van arrogantie over zich hebben, ze moeten zichzelf bewijzen met elk project, dus elk project moet vet gelikt gedisigned en alles bijelkaar zijn, terwijl de klant dat misschien helemaal niet wil.
Vaak gaat het functionele boven de design op het internet (althans bij mij) Dit gaat in principe ten koste van de design echter brengt de functionele wel met zich mee dat mensen langer blijven rondhangen, en dus meer van de site zien.
Een klant weet altijd "ongeveer" hoe hij het wilt, tenzij de klant zelf verstand van zake heeft, maar geen tijd en daarom uitbesteed, echter komt dit zelden voor.
Aan jou de taak een klant te overtuigen wat wel en niet kan. En soms worden dingen gevraagd die je niet kan garanderen. (Heb een keer een klant gehad die wou dat ik zorgde dat er elke dag minimaal xxx bezoekers op zijn site zouden komen.)Lukt het overtuigen niet heb je het in iedergeval op papier staan dat je het niet aanbeveelde. Als het dan niet goed gaat kan de klant nooit naar jou toekomen en zeggen dat het jouw fout is, immers had jij het afgeraden.
Back In Black!
Hoezo ik kijk er niet abstract tegen aan? De mogenlijkheden gieren door mijn hoofd, net zoals de nadelen, maar goed.Op dinsdag 25 september 2001 13:10 schreef dusty het volgende:
[..]
En nog steeds kijk je er niet abstract tegen aan. De poll was een voorbeeld. Het kan ook iets anders zijn, als je het een poll maakt (als ware een van de enquette vragen) kan je de resultaat van die vraag al aan de gebruiker laten zien, wat je daarna kan doen is vragen of hij nog meer vragen wilt beantwoorden. Laat je de keus volledig aan de gebruiker.
[..]
Dat is een bepaald soort designer, Je hebt ook designers die gaan kijken wat de doelgroep is, wat men wilt overbrengen met de site, wat die doelgroep fijn vindt, wat functioneel is. (met andere woorden de designer die wat meer ervaring in het bedrijfsleven heeft)
Wat betreft de designers denk ik toch dat we wel ongeveer op 1 lijn zitten, alleen vanuit een andere redenatie er tegenaan kijken, (of zeg ik nu iets heeel stoms?). Maar jij gerbuitk het woordt overtuigen, ik zou het op voorlichten houden..
Pagina: 1