Gesharede computer als snelkoppeling....

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 10:09
hoi,

ik heb thuis een netwerkje met totaal 4 computers.
nu heb ik op alle computers iets geshared.
in computers dichtbij komen nu totaal 4 computers te voorschijn, inclusief die van mij.

nu wil ik het zo hebben dat ik in DEZE COMPUTER een snelkoppeling krijg naar elke computer. Het lukt me wel met een map in de betreffende computer, maar niet met de computer zelf.

ik draai win2k.

nu zou ik ook willen weten dat als ik een partitie share, hoe ik dan alleen de mappen laten zien die ik op die gesharede partitie heb geshared, oftewel, als ik mijn partitie share, kan ik mooi een snelkoppelingetje maken in DEZE COMPUTER, maarja, dan is ALLES geshared op die partitie. kan ik het zo maken dat ik slechts een paar mappen op die partitie kan sharen??

ik hoop dat iemand me kan helpen, in de search kon ik niet echt iets vinden.

THANX!

• Bartez
weet niemand hoe ik dit het beste op kan lossen?

Ik wil dus in DEZE COMPUTER virtuele schijven aanmaken van de andere computers in het netwerk.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schopperdeschop zeg, als je een vraag stelt om 1 uur 's nachts kan je bedenken dat mensen liggen te slapen en je dus niet meteen je antwoord op een goude dienblaadje krijgt geserveerd. Geduld is een gave zullen we maar denken?

Wat je wil is trouwens vrij eenvoudig: Ga naar de netwerkomgeving waar je een overzichtje hebt van de verschillende computers, klik met je rechtermuisknop op de computer en kies "create shortcut" (snelkoppeling maken), dat doe je voor alle vier de computers. Snelkoppeling op de gewenste plek zetten en klaar.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
snelkoppeling met als bestandsnaam
\\COMPUTERNAAM\GEDEELDE_MAP
of
\\COMPUTERNAAM\GEDEELDE_SCHIJF

de gedeelde_map , en gedeelde_schijf zjn de namen die jij tijdens het delen hebt toegekend.

Kijk ook eens op de commandprompt bij
net use /?

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

map \\computernaam\sharenaam
En als je alleen een paar mappen wilt zien, dan moet je die mappen die je wil mappen, sharen. |:(

• Bartez
ja, ok sorry voor de haast, maar dat is het hem nu juist.
hoe kan ik deze snelkoppelingen in DEZE COMPUTER zetten??
als ik hem daar naartoe sleep krijg ik alleen een verbod teken te zien
zou zoiets met TWEAKUI te doen zijn?

Verwijderd

Tools -> map network drive...
dan kun je ook een letter aan toekennen

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 15:57
En dan verbind je die driveletter aan een gesharede map, waar je zelf snelkoppelingen hebt gemaakt naar de andere gesharde mappen.
Klaar! :)

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• Roelant
  • Niet online
Op dinsdag 25 september 2001 11:21 schreef bvstrien het volgende:
ja, ok sorry voor de haast, maar dat is het hem nu juist.
Eh, ja :?
Ik heb haast, want ik heb haast :P
hoe kan ik deze snelkoppelingen in DEZE COMPUTER zetten??
als ik hem daar naartoe sleep krijg ik alleen een verbod teken te zien
zou zoiets met TWEAKUI te doen zijn?
Neuh, daar heb je tweakUI niet bij nodig, gewoon rechts klikken op je netwerkomgeving en "Map Network Drive", mooie letter selecteren waar je hem onder wilt kunnen bereiken, en de share invoegen.

Op die manier kun je overigens niet een hele computer toevoegen, wel kun je de (of alle) schijf (schijven) van die computer gewoon in zijn geheel sharen en die toevoegen.

• Bartez
jaaa, nu snap ik het, op de pc van mijn pa maak ik een nieuwe map aan, bijv "PC2" en in die map plaats ik alle snelkoppelingen van de gesharede mappen op die desbetreffende pc. en in DEZE compuer kan ik dan een snelkoppeling maken naar die PC2 map en zodoende kan ik dus op de pc van mijn pa komen zonder dat ALLE mappen geshared zijn, maar alleen diegene die van belang zijn. heb ik het zo goed?

en dan nog iets. als ik deze mappen share en als gebruiker alleen de pc van mijn pa, broertje en zusje instel, is deze dan voldoende beveiligd tegen hackers enzo? ik heb ook een firewall van norton draaien.

of moet ik nog ergens op letten om ongenodigde gasten buiten te houden?

in ieder geval bedankt voor de reacties zover.

Verwijderd

Nee, je snapt het niet. Als je het zo doet dan zie je in die map op jouw pc alleen maar snelkoppelingen. Die worden dan als lokaal bekeken, en werken dan ook niet. Misschien is het handig om eens wat te lezen...Dit is echt basic stuff.

• Bartez
damm, je hebt gelijk, als ik in die mappen ga kijken dan gaat hij inderdaad zoeken naar de betreffende mappen op de pc zelf.
kun je me vertellen waar ik zoiets kan vinden?
ik kan namelijk wel een virtuele drive maken van een partitie op de andere computer, maar dan wordt alles gezien als ik die partitie share, en dat moet juist niet, ik wil alleen maar de mappen zien op die partitie, die ik daadwerkelijk geshared heb.

hoe kan dat?

Verwijderd

Heb niet alles zitten lezen maar ik heb misschien nog wel een tip. Alle schijven hebben altijd een "administrative share". Zelfs als je geen enkele map deelt kun je altijd een schijf benaderen door \\computernaam\C$ of d$ in het pad te zetten. De server services moeten dan wel aanstaan op de andere pc en je moet eventueel "connect using a different user name" gebruiken met de (local) admin account van de andere pc.

greetz

• Bartez
ok, dat kan ook, maar wederom zie ik ALLE mappen staan, ik moet het juiost zo hebben dat als ik verbinding maak met die partitie, ik alleen DIE mappen zie die ik daadwerkelijk wil sharen. verder helemaal NIKS!

het lijkt me dat dit toch mogelijk moet zijn? of niet?

ik heb namelijk gelezen dat je ook je gehel partitie kan sharen om te lezen en dan de betreffende mappen waarin je mag schrijven kunt delen en volledig toegang geeft.

maarja, dan zie je toch nog alle mappen die ik eigenlijk niet wil zien.

hmmm, radeloos wordt je van zoiets?

heeft iemand geen goede tutorial betreffende het sharen en degelijke?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

de map in netwerkomgeving van andere pc, naar "Deze computer" slepen....vraagt i vanzelf om een drive letter enz

• Bartez
nee hoor, dat doet hij juist niet, was het maar waar, ik krijg dan een verbod icoontje te zien

Verwijderd

Je kunt in W98 onder het tapblad "beeld" > Mapopties > Beeld, de knop netwerkverbinding maken aanvinken. Hier kunt de een netwerkverbinding maken met een andere computer.
Weet niet of W2000 ook zoiets heeft.

• Bartez
weet echt niemand hoe je dit zo kan maken?

• No13
  • Laatst online: 21-08 11:14

No13

/me was here

maak een nieuwe map aan op die andere pc, share alle mappen die je nodig hebt, maak snelkoppelingen in die nieuwe map naar de andere mappen (niet lokale adressen maar bijv \\pc\map\ (dan zoekt hij niet lokaal maar opt netwerk))

vervolgens op je eigen pc die nieuwe map aan een drive letter koppelen

id?

• Bartez
ja, ik snap hem volgens mij.

het is eigenlijk hetzelfde zoals ik al had gezegt, alleen nu moet de snelkoppeling zo zijn dat ik echt specifiek de betreffende computer aanwijs en niet een universele link.

ik ga aan de slag

• Bartez
hmm, tja, heb ff zitten rotzooien hiermee, maar krijg het niet echt aan de praat. stel:

naam pc1= PC1
naam pc2= PC2

op pc1 staat een map op c: met de snelkoppelingen naar de gesharede mappen.

deze map heet netwerk.
met mappen: mp3/data/films/etc.

nu wil ik deze snelkoppelingen aanpassen, alleen waar moet ik dat precies doen, en wat moet ik daarin invullen?
moet dat in DOEL, of in BEGINNEN IN, of ergens anders?

moet ik dan invoeren: \\PC1\c:\netwerk\mp3
bijvoorbeeld?
of moet er nog een driveletter tussen waar deze map zich bevindt?

het is allemaal maar lastig.....

• Bartez
oja, moet die map NETWERK dan ook geshared zijn? ik denk van wel......

• Bartez
moet het zo?

iemand?

• No13
  • Laatst online: 21-08 11:14

No13

/me was here

als je op pc1 de map data shared kan je deze bereiken onder \\PC1\data\ dus daar moet de snelkoppeling ook naar toe, maar zorg idd wel dat alle mappen die je moet hebben geshared zijn

• Bartez
maar waar moet ik de snelkoppeling wijzigen?
in DOEL of BEGINNEN IN??

in eiegnschappen van een snelkoppeling?

• Bartez
ik bedoel, ik kan die gesharede map wel vinden en er een snelkoppelking naar maken, maar de snelkoppelingen die in die map staan, moet verwijzen naar een map op die computer. als ik er een gewone snelkoppeling van maak, gaat hij zoeken op dezelfde computer als waar de gebruiker op dat moment op zit, dus lokaal. Hoe en waar moet ik de snelkoppelingen in die gesharede map wijzigen, zodat hij NIET lokaal gaat zoeken, maar op de betreffende computer waarvan de map afkomstig is?

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

• Bartez
laat maar ff zitten zover, heb het gevonden! YIEHAA!

ALLEMAAL BEDANKT ZOVER!
Pagina: 1