4 ohm of 8 ohm

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:35
Ik wil twee stel voorluidsprekers aansluiten op mijn receiver(STR-DB940) op A/B functie.Mijn versterker staat nu op 8 ohm,maar als ik twee stel voorluidsprekers neem moet hij op 4 ohm,volgens de gebruiksaanwijzing.Is dat zo?Merk ik er iets van als je hem op 8 ohm laat staan?Wat voor functie heeft 4 ohm en 8 ohm.Merk ik dit verschil ook in 5.1 of DTS.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• loquitos
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

Ohm is de eenheid van weerstand.
R=U / I
R=Weerstand (resistance)
U=Spanning (in volt)
I=Stroom (current) in Ampere.

De weerstand van de speaker is belangrijk voor de uitgangs impedantie van een versterker. Als je 2 speakers van 4Ohm aan elkaar sluit (serie) dan heb je dus 4+4=8 ohm weerstand.
Dus bij een lagere weerstand heb je een grotere vermogen.

my 2ct..

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Dan mag ie gewoon op 8 Ohm blijven staan, als het tenminste allebei 8 Ohm speakers zijn en je ze niet tegelijk gebruikt.

Wat het doet? Het zal wel iets zijn dat ie het signaal iets verzwakt voordat het in de eindversterker gaat ofzo. Anders weet ik het ook niet. Het is in ieder geval zo dat bij 4 Ohm speakers er een twee keer zo grote stroom gaat lopen bij dezelfde spanning. En dan moet de versterker wat "harder werken".

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Als je die schakelaar omzet dan zorgt de versterker er in iedergeval voor det de wattage niet verandert dus binnen in zal er wel wat worden gedaan met de voltage ofzo

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

[zeikmode] volgens mij bestaat het woord "wattage" niet en noemen we dat vermogen toch ? [/zeikmode]

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Voltage bestaat Plantage bestaat ook waarom zou wattage niet bestaan.
Volgens word bestaat ie lekker wel :P

En er bestaat wel meer niet en dus :)

• Jag

Jag

Op maandag 24 september 2001 23:29 schreef Baklap het volgende:
[zeikmode] volgens mij bestaat het woord "wattage" niet en noemen we dat vermogen toch ? [/zeikmode]
Ach ja, ik zeg ook altijd vermogen, maar wattage is geloof ik wel een goed woord hoor.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
hmm ja dit vroeg m'n moeder me een tijdje geleden ook

heb even een natuurkundig correct antwoord gegeven, dat eigenlijk nergens op sloeg bedacht ik later... maja

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• pvr
Op maandag 24 september 2001 23:21 schreef Jag het volgende:
Dan mag ie gewoon op 8 Ohm blijven staan, als het tenminste allebei 8 Ohm speakers zijn en je ze niet tegelijk gebruikt.

Wat het doet? Het zal wel iets zijn dat ie het signaal iets verzwakt voordat het in de eindversterker gaat ofzo. Anders weet ik het ook niet. Het is in ieder geval zo dat bij 4 Ohm speakers er een twee keer zo grote stroom gaat lopen bij dezelfde spanning. En dan moet de versterker wat "harder werken".
In A/B modus staan alle vier de speakers(B&W dm303)aan,in de handleiding van B&W staat NOMINAL 8 ohms IMPEDANCE (minimum 4.3 ohms.Volgens mij is het dan beter om 4ohm te gebruiken,of heeft iemand een anderen suggestie?

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-08 21:18

Metten

ik hou het graag simpel

Als je twee sets luidsprekers parallel aansluit (A/B dus) en die tegelijk wilt gebruiken moet je er inprincipe wel voor zorgen dat het beide minimaal 8 ohm speakers zijn. De weerstand vermindert dan namelijk tot 4 Ohm, dus als je 4 ohm speakers parallel zou aansluiten zou het 2 Ohm worden en dat vinden de meeste versterkers niet zo heel erg leuk (alleen heel erg dure mark levinsons enzo kunnen daar wel mee om, sommige doen zelfs 1 ohm en leveren daarbij een gigantisch vermogen af)

Verwijderd

Jouw speakres zijn gewoon als 8 Ohm te beschouwen. In de praktijk hangt de impendantie af van zaken als frequentie etc, waardoor ditsoort sprecs gemiddelden zijn. Ze zijn bij B&W zo aardig geweest om ook de laagste waarde erbij te zetten (4.3 Ohm dus), maar gemiddeld zullen ze rond de 8 Ohm zitten, geen probleem dus.

Als je twee dezelfde speakers paralel schakelt (aan hetzelfde kanaal), dan halveert de uitgangsimpendantie van de versterker, omdat er twee keer zoveel stroom gaat lopen. In plaats van 8 Ohm, zal je versterker dus 4 Ohm "zien".
In principe moet je dan dat knopje omzetten, volgens de handleiding. Wat het doet weet ik niet, maar je zou het natuurlijk gewoon kunnen negeren. Ik zou gewoon de stand die het beste klinkt kiezen.

• pvr
Op dinsdag 25 september 2001 13:03 schreef ^JaapvR^ het volgende:
Jouw speakres zijn gewoon als 8 Ohm te beschouwen. In de praktijk hangt de impendantie af van zaken als frequentie etc, waardoor ditsoort sprecs gemiddelden zijn. Ze zijn bij B&W zo aardig geweest om ook de laagste waarde erbij te zetten (4.3 Ohm dus), maar gemiddeld zullen ze rond de 8 Ohm zitten, geen probleem dus.

Als je twee dezelfde speakers paralel schakelt (aan hetzelfde kanaal), dan halveert de uitgangsimpendantie van de versterker, omdat er twee keer zoveel stroom gaat lopen. In plaats van 8 Ohm, zal je versterker dus 4 Ohm "zien".
In principe moet je dan dat knopje omzetten, volgens de handleiding. Wat het doet weet ik niet, maar je zou het natuurlijk gewoon kunnen negeren. Ik zou gewoon de stand die het beste klinkt kiezen.
Bedankt voor je reactie Jaap.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 14:23

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Mooi apparaat, heb er sinds gisteren ook een. :)
Zoals al eerder in de thread opgemerkt schakel je in de stand A+B twee paren frontspeakers parallel, waardoor je impendantie halveert (en je geluidssterkte toeneemt) t.o.v. je center- en achterspeakers. Op de stand 4 ohm zou dit gecompenseerd moeten worden.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie Jaap.
*bloos*

:P

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 21:05

Oceria

I've been in between....

PVR,
Die A en B schakelaars vormen een soort van "multiroom" systeem. Het is de bedoeling dat je op beide uitgangen een setje speakers zet, met minimaal 4 ohm per luidspreker (maar dat is gelul, zoals hierboven al is uitgelegd) en elk setje dan in een andere kamer zet. Zo kun je in twee verschillende ruimtes luisteren naar muziek, terwijl je maar één set hoeft te kopen.
Het enige probleem is dat het systeem gebaseerd is op een splitter NA de eindversterker. Er zijn dus geen aparte versterkers voor set A en B. Het gevolg is dat je niet beide setjes tegelijkertijd kunt gebruiken en dat je evenmin kunt gaan bi-wiren.
Waarschijnlijk wil je met vier speakers tegelijk gaan spelen en dat raad ik je af, tenzij je speakers gebruikt die een extreem hoog rendement behalen (denk aan 92 dB/W/m).

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Jag

Jag

Ik denk trouwens dat ik weet hoe die schakelaar werkt. Waarschijnlijk vermindert hij in de 4 Ohm stand de voedingsspanning van de opamps, zo kan de amp minder vermogen leveren (je zou de voedingsspanning met factor 1/2*2^0.5 moeten vermenigvuldigen).
Pagina: 1