Waarom is Intel eigenlijk van de Slot1 methode afgestapt? Kostenbeparing??, eigenlijk raar want je zou zeggen dat een slot processor alleen maar voordelen biedt, Idiot proof Montage, zeer robuust(je kan ermee gooien zonder dat ie stuk gaat, bovendien veilig voor statische elektriciteit!),eigen altijd goede koeling , geen garantie problemen bij defect,kortom alles in eigen hand en voor iedereen duidelijkheid.
En amd dan van zijn slot-a af da's dan ook zoiets. *werkt hier nogsteeds prima 700@800@37graad full load (kutcasing komt er nie af).Op maandag 24 september 2001 22:37 schreef eelcoz het volgende:
Waarom is Intel eigenlijk van de Slot1 methode afgestapt? Kostenbeparing??, eigenlijk raar want je zou zeggen dat een slot processor alleen maar voordelen biedt, Idiot proof Montage, zeer robuust(je kan ermee gooien zonder dat ie stuk gaat, bovendien veilig voor statische elektriciteit!),eigen altijd goede koeling , geen garantie problemen bij defect,kortom alles in eigen hand en voor iedereen duidelijkheid.
<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)
1- prijs- kost gewoon stukken meer dan socket model
2- stabiliteit- door de mounting heb je langere lijnen tussen CPU en Northbridge, niet optimaal (verhindert hogere snelheden)
3- formaat- kast moet groter zijn, minder flexibel ontwerp
en zo zijn er nog een paar te verzinnen. Slot was anno 1997 een uitkomst, maar alleen omdat cache toen zo duur was om te integreren. 0.25 micron heeft dat opgelost (om nog te zwijgen van 0.18 en 0.13)
2- stabiliteit- door de mounting heb je langere lijnen tussen CPU en Northbridge, niet optimaal (verhindert hogere snelheden)
3- formaat- kast moet groter zijn, minder flexibel ontwerp
en zo zijn er nog een paar te verzinnen. Slot was anno 1997 een uitkomst, maar alleen omdat cache toen zo duur was om te integreren. 0.25 micron heeft dat opgelost (om nog te zwijgen van 0.18 en 0.13)
Oslik blyat! Oslik!
Kostenbesparing, koeling was een issue (vooral met de Slot A Athlons).
Intel ging op een gegeven moment al SECCII doen (dus Slot zonder casing aan de kant van de CPU.
Dan ben je het beschermende element al helemaal kwijt.
Volgens mij gebruikten ze slot ook alleen maar omdat ze anders die cache chippies nergens kwijt konden.
Owja en de verbindingslijnen tussen CPU en de rest worden ook langer, maar ik weet niet of dat echt een probleem is.
Intel ging op een gegeven moment al SECCII doen (dus Slot zonder casing aan de kant van de CPU.
Dan ben je het beschermende element al helemaal kwijt.
Volgens mij gebruikten ze slot ook alleen maar omdat ze anders die cache chippies nergens kwijt konden.
Owja en de verbindingslijnen tussen CPU en de rest worden ook langer, maar ik weet niet of dat echt een probleem is.
Intel had meer plannen met de slot CPU's...maar door het succes van Super Socket 7 zijn ze terug gegaan naar de slotjes, maar dan wel met meer pinnen (S370 was opvolger van Slot1).
Overigens, als je een boxed Intel CPU koopt, krijg je er een klasse koelertje bij hoor! Ik heb zelf een boxed P3-1000. Zit een grote zilverkleurige heatsink op, met een kwaliteitsfan die niet veel geluid maakt. (kan een Orb niet tegen op)
Overigens, als je een boxed Intel CPU koopt, krijg je er een klasse koelertje bij hoor! Ik heb zelf een boxed P3-1000. Zit een grote zilverkleurige heatsink op, met een kwaliteitsfan die niet veel geluid maakt. (kan een Orb niet tegen op)
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD
Die heb ik ookOverigens, als je een boxed Intel CPU koopt, krijg je er een klasse koelertje bij hoor! Ik heb zelf een boxed P3-1000. Zit een grote zilverkleurige heatsink op, met een kwaliteitsfan die niet veel geluid maakt. (kan een Orb niet tegen op)
Zo'n slotproc krijg je nooit in een 1U of soms zelfs 2U servercase..
Dat scheelt Intel of AMD dan toch weer een deel van de markt.
Dat scheelt Intel of AMD dan toch weer een deel van de markt.
Verwijderd
Nou, ik heb een celeron met een convertor in een slot 1 gehad. Als er iets verrot was, dan was dat het wel. Het zou aan de convertor kunnen liggen, maar dit was alles behalve stabiel. Als je een keer goed hard op de grond stampte, had je kans dat je computer uitviel omdat de processor losschoot. Na wat rommelen aan de convertor deed ie het weer...
Dit kan best aan de convertor of aan het slot hebben gelegen (beetje uitgesleten ofzow), maar bij mij viel Slot 1 niet goed. Wel een hele verbetering dat ik weer springen sinds ik Socket A heb
.
Een Slot is qua koeling wel dik in het voordeel t.o.v. een socket. Je kunt meerdere fans naast elkaar op een slotprocessor zetten, en eventueel ook nog aan 2 kanten!. Verder zijn de voordelen van socketprocessor wel zo'n beetje genoemd.
Dit kan best aan de convertor of aan het slot hebben gelegen (beetje uitgesleten ofzow), maar bij mij viel Slot 1 niet goed. Wel een hele verbetering dat ik weer springen sinds ik Socket A heb
Een Slot is qua koeling wel dik in het voordeel t.o.v. een socket. Je kunt meerdere fans naast elkaar op een slotprocessor zetten, en eventueel ook nog aan 2 kanten!. Verder zijn de voordelen van socketprocessor wel zo'n beetje genoemd.
Dat denk ik ook dan, mijn ouwe p3-450 zat zo vast dat ik deze, pas na een aantal keren de sportschool bezocht te hebben, kon verwijderen...Als je een keer goed hard op de grond stampte, had je kans dat je computer uitviel omdat de processor losschoot. Na wat rommelen aan de convertor deed ie het weer...
Dit kan best aan de convertor of aan het slot hebben gelegen
Slot 1 had ook nog het voordeel van de flexibiliteit. Veel mensen hebben hun oude BX slot 1 plank nog kunnen blijven gebruiken omdat ze m.b.v. een slotkey de Coppermine PIII en het moederbord op elkaar aan konden passen. Met een socket moederbord was dat nooit gelukt. Zie nu met de P4. Daar stapt men over op een nieuw socket en mensen met een oud bord kunnen een nieuw kopen. Had je daar ook een soort slot gehad, dan was het een kwestie van een nieuwe slotkey adaptor geweest.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Onzin.. Je had vroeger ook al de socket370 voor ppga processors.. Daar paste ook geen FCPGA processor in.. (JA, passen wel, maar werken niet!).Op dinsdag 25 september 2001 10:17 schreef EXX het volgende:
Slot 1 had ook nog het voordeel van de flexibiliteit. Veel mensen hebben hun oude BX slot 1 plank nog kunnen blijven gebruiken omdat ze m.b.v. een slotkey de Coppermine PIII en het moederbord op elkaar aan konden passen. Met een socket moederbord was dat nooit gelukt. Zie nu met de P4. Daar stapt men over op een nieuw socket en mensen met een oud bord kunnen een nieuw kopen. Had je daar ook een soort slot gehad, dan was het een kwestie van een nieuwe slotkey adaptor geweest.
Daar zijn dus ook gewoon converters voor gemaakt (powerleap enzo).
Bovendien is dat ook een kwestie van chipset.. Omdat die BX gewoon veel kon ondersteunen kon je met een slotket werken.. Als de bx ook nog met de P-IV kon werken had je daar ook wel converters voor gehad..
Bovendien is zo'n productieprocess voor slot 1 veel duurder.. (je hebt nog een apparte printplaat nodig, meerdere chips ipv. 1, en dat scheelt behoorlijk veel!)
En voor de koeling is het nou niet echt ideaal, het is niet klein, waardoor het voor de oem-markt ook niet echt altijd geschikt is.
En die Idiot proof?? Ik denk niet dat het grote intel rekening gaat houden met het relatief klein aantal mensen wat zelf hun pc-tjes in elkaar zetten!
Socket convertors (PPGA/FC-PGA) zijn er ook, maar met een slotkey adaptor voor slot 1 is het wel veel gemakkelijker. Bovendien kun je op zo een slotkey adaptor veel meer kwijt (voltage jumpers, zelfs een eigen VRM) en ben je dus veel flexibeler. Had de BX chipset met de P4 kunnen samenwerken, waren er ongetwijfeld converters voor gekomen. Alleen denk ik dat die alleen voor Slot 1 type boards geschikt zouden zijn, een socket converter lijkt me vrij problematisch.Op dinsdag 25 september 2001 11:35 schreef Twynn het volgende:
[..]
Onzin.. Je had vroeger ook al de socket370 voor ppga processors.. Daar paste ook geen FCPGA processor in.. (JA, passen wel, maar werken niet!).
Daar zijn dus ook gewoon converters voor gemaakt (powerleap enzo).
Bovendien is dat ook een kwestie van chipset.. Omdat die BX gewoon veel kon ondersteunen kon je met een slotket werken.. Als de bx ook nog met de P-IV kon werken had je daar ook wel converters voor gehad..
Klopt. Vandaar dat men bij voorkeur pin grids gebruikt, gewoon goedkoper en plaatsbesparend.Bovendien is zo'n productieprocess voor slot 1 veel duurder.. (je hebt nog een apparte printplaat nodig, meerdere chips ipv. 1, en dat scheelt behoorlijk veel!)
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Plaatsbesparend? een huidige socketprocessor met koelelement in koeler is nog hoger en dikker dan een slot1 kaart. Goedkoper, zou wel kunnen kloppen, Je hebt minder onderdelen nodig en voor de OEM markt kan je de chip helemaal kaal verkopen, wat de psychologische prijs drukt.Klopt. Vandaar dat men bij voorkeur pin grids gebruikt, gewoon goedkoper en plaatsbesparend.
Tja, en hoe denk je dat dat met een slot-type processor was geworden dan??Op dinsdag 25 september 2001 12:08 schreef eelcoz het volgende:
[..]
Plaatsbesparend? een huidige socketprocessor met koelelement in koeler is nog hoger en dikker dan een slot1 kaart.
Juist, nog meer ruimte kwijt!
Nee want een slot1 koeler is lang en dun, de warmte kan weg via een soort tunnel van boven naar beneden op het koelelement, bovendien kan je 2 fans naast elkaar plaatsen, dus koeling zal nooit een probleem zijn bij slot1. (heb zelf ook een slot1 p3-1Ghz die gewoon koud blijft(30 graden under full stress) met standaard boxedslot1 koeling van intel)
Tja, maar PIII en PIV is nogal een verschil.. (zeker in warmteontwikkeling!)
En die koeling zou toch best wel groot worden.. Alle hitte wordt namelijk op 1 punt geconcentreerd, de core namelijk.. En of je dat nu op een socket, of een slot behuizing zet, dat punt moet juist goed gekoeld worden.. En met een lange platte koeler, heb je op dat moment niet genoeg hittespreiding.
En heb je er ook al aan gedacht dat een P-IV nog iets meer pootjes heeft dan een PIII? Waar wil je die allemaal laten op een slot-processor?
En die koeling zou toch best wel groot worden.. Alle hitte wordt namelijk op 1 punt geconcentreerd, de core namelijk.. En of je dat nu op een socket, of een slot behuizing zet, dat punt moet juist goed gekoeld worden.. En met een lange platte koeler, heb je op dat moment niet genoeg hittespreiding.
En heb je er ook al aan gedacht dat een P-IV nog iets meer pootjes heeft dan een PIII? Waar wil je die allemaal laten op een slot-processor?
leuk koelertje, weet je dan ook misschien waar je
dat soort dingen koopt?, ik heb me suf gezocht maar
kan nergens zoiets vinden, tenminste niet in NL
ik heb maar een target slot1 cooler gekocht die vast wel
afdoende is maar als ik mijn p3 750 mhz op 1000 wil laten
draaien zal er toch meer nodig zijn vrees ik
ik kan ook een extra fan op die koeler plaatsen, die kan ik
nog wel van mijn ouwe secc1 koeler af slopen, daar zitten
er wel 2 op
maar ik heb geen idee of dat genoeg is
er wel 2 op
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Kijk maar eens hier:leuk koelertje, weet je dan ook misschien waar je
dat soort dingen koopt?,
http://1coolpc.com/home/
www.ocshop.nl heeft er nog een paar, check aanbiedingen (Hotsale).Op dinsdag 25 september 2001 13:44 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
leuk koelertje, weet je dan ook misschien waar je
er wel 2 op
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
nou, bedankt voor de info
da's schrikken zeg, die prijzen
zelfs in de aanbieding nog 140 piek
dat heeft niet zoveel zin, dan ben ik
voor de processor plus koeler net zoveel kwijt
als voor een echte 1ghz processor
is er geen tussenvorm? een simpele cooler kost 15 piek
die stoere kost 140, is er niet eentje van 50 pieken ofzo
die ertussenin zit
zo niet, dan probeer ik het met mijn eigen spul
en anders draai ik wel gewoon 750mhz, toch meer dan genoeg voorlopig
da's schrikken zeg, die prijzen
zelfs in de aanbieding nog 140 piek
dat heeft niet zoveel zin, dan ben ik
voor de processor plus koeler net zoveel kwijt
als voor een echte 1ghz processor
is er geen tussenvorm? een simpele cooler kost 15 piek
die stoere kost 140, is er niet eentje van 50 pieken ofzo
die ertussenin zit
zo niet, dan probeer ik het met mijn eigen spul
en anders draai ik wel gewoon 750mhz, toch meer dan genoeg voorlopig
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Pagina: 1