Op dinsdag 25 september 2001 09:37 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:In theorie werkt anarchie perfekt. Iedereen doet gewoon wat hij zelf leuk vindt. Het probleem is echter dat ik misschien niet leuk vind dat jij doet wat jij leuk vindt in mijn achtertuin. Om het op zijn Amerikaans te zeggen: "Your right to swing your fist ends where my nose begins."

Als meerdere mensen samenwerken of samenleven zijn er regels nodig. Geschreven of ongeschreven. Maar niet te veel regels. In Amerika zie je bijvoorbeeld het gevolg van overregulatie. Er zijn zoveel regels en wetten dat ze de vrijheid juist inperken ipv waarborgen.
Amerika is gewoon qua wetgeving een beetje krom. Ze hebben per staat verschillende (extra) wetten. Er is zelfs een staat waar een wet geld dat, als een vrouw wil autorijden, dan moet er een man met vlaggetjes(!) voor de auto lopen om aan te geven waar ze heen gaat. Hoezo vrouwonvriendelijk?

Dus ja, regeringen zijn nodig. Zelfs als je volledige democratie hebt, dus dat voor elk wissewasje de mening van alle inwoners wordt gevraagd, is er nog een orgaan nodig om dat te organiseren. De mens is een kuddedier, en elke kudde heeft leiders. Naarmate de kuddes groter en complexer werden, werd ook het leidend orgaan groter en complexer - of juist simpeler, igv dictatoren. En in principe is een dictatuur de meest efficiente overheidsvorm. Maarja, aan die staatsvorm kleeft natuurlijk het nadeel dat het alleen goed werkt als de persoon die de macht heeft zich in kan houden. Power corrupts...
Helaas wel ja. Een anarchie zou best leuk zijn trouwens, maarja, dan wordt het echt een rommeltje hier, aangezien bijna niemand er mee om kan gaan en dat is zonde.
Eigenlijk is het zo dat hij die wil leiden vrijwel per definitie een slecht leider is, omdat het risico bestaat dat misbruik gemaakt gaat worden van de macht die het leiderschap met zich meebrengt. Goede leiders zijn meestal mensen die het leiderschap op zich geschoven krijgen. Maar om een willekeurig persoon aan te wijzen en te zeggen "zo, jij bent nu premier van Nederland", dat werkt ook niet echt...

Inderdaad. Ach, ik blijf gewoon van mening dat de mensen eens wat socialer en liever tegen elkaar moeten

. Er zijn nog steeds van die personen die denken dat ze respect af kunnen dwingen, en als ik dan tegen ze zeg "Als je respect afdwingt, krijg je geen respect, maar angst", dan worden ze weer boos. Mensen zouden hun nutteloze obsessie voor macht eens moeten laten varen en gewoon eerlijk, open en aardig voor elkaar zijn.