IR afstandsbediening mod

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik zou graag een eigen cool IR afstandsbedieningsmod willen maken.

Maar nu vraag ik me af, of ik het zelf kan maken, en ZO ja, welke software heb ik daar bij nodig?

Het idee is dus om soort externe IR module buiten de kast te hangen... Met een lange kabel zodat je hem op een taktische plaats kan ophangen, waarbij ik dus de stereo, TV en video allemaal kan aansturen.

Wie heeft hier info over?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik heb daar een artikel over uit de c't. mail maar als je er belang bij hebt

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

als je hardware een beetje snel, en vooral stabiel is, kan je heel makkelijk een Burst-type ir ontvanger bouwen. het ding heeft maar 6 componenten nodig, en wordt gevoed vanaf de com-poort.
Goeie software is IR assistant
Deze is volledig programeerbaar, en kan heel goed winamp en dergelijke aansturen (heb niet een mp3 server er mee ingericht)
Als je ir assist laat als shell laat draaien, en via je ab alles bedient, wordt je pc ook nog eens super stabiel en snel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 16:31

Acid_Burn

uhuh

winlirc samen met IRAssistant werkt goed. Nog ff 10 piek aan onderdelen en klaar.. heb ik ook gemaakt. De hele ontvanger past in een seriele dplug :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 15:58

• deepbass909

deepbass909

ik had met winlirc wat stabiliteits problemen...
De burst-ontvanger is btw net zo groot (of klein).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 22:53 schreef deepbass909 het volgende:
als je hardware een beetje snel, en vooral stabiel is, kan je heel makkelijk een Burst-type ir ontvanger bouwen. het ding heeft maar 6 componenten nodig, en wordt gevoed vanaf de com-poort.
Goeie software is IR assistant
Deze is volledig programeerbaar, en kan heel goed winamp en dergelijke aansturen (heb niet een mp3 server er mee ingericht)
Als je ir assist laat als shell laat draaien, en via je ab alles bedient, wordt je pc ook nog eens super stabiel en snel.
Hmmm ja das idd ook leuk voor een mp3 server tijdens een lan, maar ik wil het juist EXACT andersom :)

Lukt dat ook dan?

Overigens geef ik de voorkeur aan het zelf maken van de schakeling die nodig is, en dat moet makkelijk kunnen voor een 2de jaars electro student... Ik zoek alleen nog ff de schakeling :) :) :)

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

die schakeling heb ik dus...ff mailen

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 09:29

C@SP

Biertje ??

Die schakeling heb ik dus ook, die staat in een wat oudere c't magazine. Zal het schema vandaag of morgen ff posten in het andere topic wat ook over dit schema gaat.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 23:32 schreef Lampje het volgende:
http://www.evation.com/irman/
55 piek
http://www.remote-controlled.org
25 piek

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Nog een schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.lirc.org/images/schematics.gif

www.lirc.org

-

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Euhmm? Hier zie ik alleen een mogelijkheid tot ontvangen in alle 2 de schakelingen.

Maar hoe zit het met zenden dan?

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Op dinsdag 25 september 2001 11:12 schreef WarMaster het volgende:
Euhmm? Hier zie ik alleen een mogelijkheid tot ontvangen in alle 2 de schakelingen.

Maar hoe zit het met zenden dan?
Je kan gewoon de afstandsbediening van je stereo gebruiken. De knoppen die je niet gebruikt, moet je de software aanleren. Het is heel simpel.

Zelf heb ik enkele knoppen die ik niet gebruik, zo geprogrammeerd dat ik mijn winamp kan bedienen (net als zovelen hier :) )

-

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Dat bedoel ik niet... Ik wil JUIST ook met mijn computer de TV, RADIO, en VIDEO aan kunnen sturen!!

Die ontvang optie is ook geweldig, maar nu niet mijn primaire doel. :)

• deepbass909

deepbass909

Ik heb wel eens wat voorbij zien komen, maar weet niet meer waar.
Ik weet alleen dus wel dat het kan.
Probeer eens te zoeken op het gebruik van een Laptop of palmtop ir poort. Ik heb wel eens wat voorbij zien komen, die die poorten gebruikten om verschillende apparaten aan te sturen.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 10:39 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

http://www.heise.de/ct/00/18/208/default.shtml
YIKES!!
Duits!

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

leuk idee, als er meer over komt, dan ga ik het ook ff bekijken :)

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Verwijderd

Ik zag ooit deze oplossing:
Sluit een IR-LED parallel aan je PC-speaker aan, en stuur de IR code naar je speaker.
Is het geluid onaangenaam, koppel dan de speaker los... :P

Verwijderd

http://www.lirc.org/transmitters.html

voor verzenden werkt echter slechts over 1 meter dus ik denk niet dat je er veel aan hebt, voor mij wast iig te weinig om t uit te proberen

Verwijderd

Ik gebruik remote selector, heb net een schakeling gekregen die ik wil proberen, maar nu werkt het bij mij via m'n pinnacle remote receiver en control...

Ga er m'n dvd speler mee aansturen en winamp, zie m'n site voor details...

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-05 21:52
Een ander artikel van de C'T heeft misschien wat je zoekt (sorry, ook duits).
Eigenlijk bedoelt om een videorecorder aan te sturen voor videobewerking maar zeker te misbruiken voor jouw doel (wat ik eigenlijk best wel een goed idee vind)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 17:29 schreef bluh het volgende:
http://www.lirc.org/transmitters.html

voor verzenden werkt echter slechts over 1 meter dus ik denk niet dat je er veel aan hebt, voor mij wast iig te weinig om t uit te proberen
Nee dat is onzin... je kan zelf d.m.v. het manipuleren van de stroom door de LED de afstand vergroten. Denk ook maar na over de 3 Volt die 2 battarijen leveren in je AB. Je computer kan veel meer leveren.

• ICW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 08:20

ICW

als je een ir zender en ontvanger wil kan je ook eens hier kijken http://www.ziplabel.com/cir/schem.html

The one, the only, the original ICW

• Martkrui
  • Laatst online: 13-05 22:28
Kijk eens op http://www.infraredport.com/ir-modul_en.HTML Lekker gemakkelijk als je een IrDA poort op je MoBo hebt.. kan zenden en ontvangen

Gevonden in [topic=425021/2/25]

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

dat is zelfs nog minder werk dan op je COM-poort. IK HEB EEN IrDA MODUUL! (connector J7 op een MSI K7T266 Pro2-RU bordje, rechts onder meteen links van de leds/switchs connectoren.)

ik ga dus wel ff vet deze bouwen he!

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Martkrui
  • Laatst online: 13-05 22:28
Op woensdag 13 maart 2002 09:58 schreef Oxigun het volgende:
dat is zelfs nog minder werk dan op je COM-poort. IK HEB EEN IrDA MODUUL! (connector J7 op een MSI K7T266 Pro2-RU bordje, rechts onder meteen links van de leds/switchs connectoren.)

ik ga dus wel ff vet deze bouwen he!
Dat dacht ik dus ook... onderdelen zijn zelfs bij conrad te koop (ik blij dat ik daar in de buurt woon >:) ).
IR module kost +/- 6 EUR

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Wat is daar nu eigenlijk de software voor? IRAssistant en winLIRC werken die ook op die IrDA poort of alleen de COM?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ouwe }:O

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17
Great, rijp voor de slotjes db.. :)