Toon posts:

maakt betere cooling je systeem ook sneller??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken iemand die beweert dat als je systeem koeler is sneller draait

Hij heeft een kast gezien van Koolance voor 800,-
Daarmee schijn je onder de 15 graden te kunnen komen....daar heb ik geen probleem mee, maar dan zegt hij dat je systeem daar 50% !!! sneller van wordt... :?

Dat ging mij toch echt te ver....dus vandaar deze topic
Graag jullie reacties :)

Verwijderd

is stierenstront.. je systeem wordt er niks sneller door, behalve (mischien) stabieler..

En het heeft wel voordelen als je gaat overclocken...maar als je dit niet doet, maakt het geen ruk uit.

Verwijderd

Als je systeem koeler is kun je het verder buiten de specificaties laten lopen. Hij _kan_ dan dus sneller.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Nee, met betere koeling kan je het wel verder overklokken dus kan je het zelf sneller MAKEN.

Verwijderd

50% lijkt me ongeloofwaardig.. CPU's kan je wel veel hoger klokken naarmate de hitte goed afgevoerd kan worden (= wanneer de CPU koeler is), dus wellicht dat je de CPU 50% boven de normale snelheid kan krijgen, maar dan heb je nog altijd bottlenecken als geheugen, vgakaart en niet te vergeten HDD..

just my 2 cents (EURO 0,009)

Verwijderd

Topicstarter
precies wat ik ook denk dus.....bull-shit :) met goede cooling kun je best die 50% halen (zie mijn sign.) maar wat ik van hem begreep is dat hij zonder te clocken dat kon halen....minder weerstand enzo....heb al gezegt dat dat wel erg theoretisch is

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 22:09 schreef MadCat het volgende:
50% lijkt me ongeloofwaardig.. CPU's kan je wel veel hoger klokken naarmate de hitte goed afgevoerd kan worden (= wanneer de CPU koeler is), dus wellicht dat je de CPU 50% boven de normale snelheid kan krijgen, maar dan heb je nog altijd bottlenecken als geheugen, vgakaart en niet te vergeten HDD..

Nou precies......en nu weet ik zeker dat ik niet meer extreem ga overclocken, want me geforce2 is overleden :'(
alleen nog 16 kleuren in windows....heeeeeeeeeeel vaag allemaal. ga alleen nog maar case-modden denk ik.....of ik moet binnen kort een geld boom hebben ofzo

Verwijderd

Ja dat verhaal klopt ook wel. Tot een zeker punt is het zo dat een lagere temperatuur zorgt voor betere geleiding in het silicium. Maar daarmee gaat de boel niet sneller. Je signalen zijn misschien een nanoseconde eerder op hun doel, maar daar staan ze vervolgens doodleuk die ene nanoseconde langer te wachten op een klokpuls.

1000 Mhz is 1000 Mhz, of je kast nu 30 graden is of -30.

Verwijderd

In theorie ZOU je CPU sneller MOETEN worden, omdat die kleine schakelingen in je proc sneller zijn als ze kouwer zijn, maar het is niet zo dat je ijskoude 1.0 athlon een warmere 1.4 inmaakt, maar misschien 3% winst.

Verwijderd

en isda met water koeling of lucht?? want als het met lucht is lult die kerel :)

omdat je met lucht nooit onder de kamertemp kan komen |:( :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 22:15 schreef Schum1 het volgende:
en isda met water koeling of lucht?? want als het met lucht is lult die kerel :)

omdat je met lucht nooit onder de kamertemp kan komen |:( :)
die kast heeft een volledig water-coolings systeem (CPU+mobo+vga)

Verwijderd

schreef HlpDsK het volgende:
1000 Mhz is 1000 Mhz, of je kast nu 30 graden is of -30.
Das leuk maar 1000 Mhz is zeker niet 1000 Mhz...
Kijk bv naar Pentium III 1GHz en naar TB op 1 Ghz...
Begrijp je...
kouder maakt vaak stabieler, kouder zorgt voor grotere mogelijkheden omtrend overclocking. En houdt er rekening mee dat bij een standaard koeler bij de snelle processors vandaag de dag, dat er de mogelijkheid ontstaat doordat de koeler inferieur is voor de proc. dat er clockthrotling ontstaat. waardoor de prestaties van een goed gekoelde pc hoger zijn dan een goedkoop gekoelde pc. maar dan nog steeds loopt die goed gekoelde pc op 100% van zijn snelheid en die slechtgekoelde op 50%.

MAar als jij je PC echt wel zo een 50 graden onder 0 krijgt... ja dan weet ik wel zeker dat je over die standaard 100% gaat. Maar dat zal hij wel niet bedoelen

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 22:22 schreef -KOD- het volgende:

[..]

Wat praat je nou voor onzin. 1000 Mhz is 1000 Mhz. Da's een waarheid als een koe. En een AMD op 1000 Mhz heeft dezelfde kloksnelheid als een PIII op 1000 Mhz. 1 = 1, 2 = 2, en 1000 = 1000. Te ingewikkeld of zo?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Mhz = MHz

verschil ligt in de instructies

zie AMD 1,4 komt overeen met Pentium 4 1,7

300Mhz verschil???? je kan et wel ergens weer in zen voordeel doen..ligt maar net hoe je et doet

laten we met zen alle niet vergeten..een computer is INGWIKKELD.. meer dan alleen een cooler een mobo en een prc + geheugen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Kijk bv naar Pentium III 1GHz en naar TB op 1 Ghz...
Begrijp je...
Niet juist, een p3 is net zo snel als een Athlon, op sommige punten iets sneller en op sommige punten iets langzamer, maakt niet veel uit in ieder geval. Een p4 is wat anders, die heeft door lange pipelines meer tijd nodig een instructie uit te voeren, maar kan door zijn architectuur weer zeer gemakkelijk op hoge clocksnelheden draaien.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ach heeft ie soms een P4 zonder koeling dan? Moet je ff dat ene filmpje checken van die lui die cpu's hebben getest -> Zonder koeling >:)

En de P4 ging zo langzaam lopen dat ie niet te warm werd toen de koeler eraf werd gehaald. Tsja als je dus die koeler eraf haalt zal ie niet zo snel zijn maar met koeler zal ie dat wel weer zijn

Sim-pel :)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 22:09 schreef MadCat het volgende:

doen het ook een stuk beter bij een lage temp dus leveren ook minder snel prob.alles in de kast blijft kouder door die kast dus ook je mem,HD en vga.

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 23:18 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Wat praat je nou voor onzin. 1000 Mhz is 1000 Mhz. Da's een waarheid als een koe. En een AMD op 1000 Mhz heeft dezelfde kloksnelheid als een PIII op 1000 Mhz. 1 = 1, 2 = 2, en 1000 = 1000. Te ingewikkeld of zo?
JE hoeft niet zo neerbuigend te reageren... wat ik wilde zeggen is dat er een groot verschil zit in architectuur waardoor kracht niet altijd evenredig tot zijn recht hoeft te komen...
Pagina: 1