Toon posts:

Duron veel warmer na BIOS flash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dit is niet een zoveelste topic met 'is deze temperatuur wel goed?', maar men duron wordt een beetje boel warmer na het flashen van men BIOS, en ik wil wel eens weten hoe dat komt.

Ik heb een Abit KT7A mobo, Duron 800@904@1.65 V, en die was slechts 24 graden idle! :7 Dat was met de YH-BIOS.
Nu heb ik de 3R BIOS (want men geluidskaart had problemen met de YH BIOS), en nu is men Duron idle 37 graden!!
13 graden hoger dus. Stressed maakt de temp niet zo veel uit met de vorige BIOS (eerst 40, nu 41).

Ik vind het een beetje raar dat het zo veel scheelt. Waarom zou een processor (idle) veel warmer worden met een andere BIOS?? Hebben er al meer mensen ervaring met een veel hogere temperatuur na het flashen van de BIOS??

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

reiker

dan jij!

waar meet je de temperatuur mee ?

Zo gezegd, zo gedaan.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Mijn duron wordt wel 47 graden, en moet minstens 70 kunnen worden volgens de AMD spec's. Dus je hoeft je niet druk te maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur meet ik met de standaard thermometer onder men processor. Ik ben niet zo fanatiek om er zelf een extra thermosensor op te plakken :)

En ja, het is wel zo dat ie die 37 graden wel makkelijk moet kunnen hebben, maar het is toch raar dat ie met de vorige bios 13 graden koeler was??

Verwijderd

Ligt het niet gewoon aan de temperatuur sensor die door update is bijgestelt .. of te wel met oude bios gaf hij een te lage temp aan?

maar hoe moet je dan verklaren dat hij stressed het zelfde blijft :?

Verwijderd

Je ouwe temperatuursensor was gewoon dom! 24 graden! Das maar 3.5 graden boven kamertemperatuur! Kan alleen met waterkoeling met een lichte peltier erop ofzo!!!

Verwijderd

zoek eens tussen een van de vele posts van HLPDSK.
Het flashen van wz ofzo naar 3C, 3R of 49b0 levert hogere temperaturen doordat het ACPI-HLT commando is uitgeschakeld door Award/Abit zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ow jah, het staat gewoon bij de FAQ's van Abit. Er staat idd dat de temp idle zo'n 10 graden stijgt. Ik geloof dat ze ook bedoelen dat de temperatuur zo beter wordt weergegeven dan bij de vorige BIOS, dus de processor blijft in werkelijkheid even warm.
Sorry dat ik dat niet eerst had gelezen, ik dacht nog wel zo goed te hebben gezocht voor ik een vraag stelde.

Verwijderd

't zal wel aan de BIOS update liggen denk ik. Ik heb een blauwe maandag een KT7E thuis gehad. De Tbird 1333 die hier op zit werd niet warmer dan 30 graden met een "mini ORB" volgens het door Abit geleverde VIA meetprogrammatje. Na een BIOS update i.v.b. het 686b(southbridge) probleem en het niet goed kunnen instellen van de processor gaf de BIOS 44 graden aan, maar het VIA progje wat Abit levert gaf keurig 30 graden aan. De combinatie "mini ORB" en Tbird 1333 kan dus nooit 30 graden zijn... Geloof je BIOS maar.... Sandra gaf overigens de waarden van de BIOS wel aan.
Trouwens de KT7E vindt ik een kloten plank..... Niet echt stabiel te krijgen. 'k was blij dat ik het spulletje weer aan z'n eigenaar kon terug geven. Nog niets gehoord... 't zal het nog wel doen...
Pagina: 1