Toon posts:

Hoe ontstaat overspanning, en nog meer van dat -->

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
soort snuggere vragen ;)

Hoi, ik moet voor mijn verslag iets over de volgende dingen weten. Nou heb ik best veel zelf op papier gezet, maar ik kom op sommige gebieden niet uit... Zou je me kunnen helpen met de volgende dingen;

Overspanning:
-Hoe ontstaat het, geef een voorbeeld
-Met welke middelen kun je je computer tegen overspanning beveiligen ?

Statische elektriciteit |:(
-Wat zijn de gevaren (voor de computer), en hoe kun je jezelf ertegen beschermen ?

<tussendoor> ;)
Eheh, gaaf-e smiley's alleen weet ik echt niet wat dit betekent B-) ;)
</tussendoor>

Dit is misschien niet erg veel, maar ik moet een aantaal dingen ervan uitgebreider opschrijven.... Dames & Heren, alvast bedankt voor de hulp *D Ik ga alvast wat dingen op spreekwoordelijke :? :P papier zetten }:O

Wist je dat;

Ik ontmaagd ben :D (wat betreft het posten haur ;)

>:)

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
van over spanning heb ik nog nooit gehoord. En statische electriciteit is makkelijk te voorkomen. Als je je computer in elkaar hebt zitten al, moet je gewoon zorgen dat je een geaard stopcontact gebruikt. Dit is niet echt verplicht, maar het scheelt iets.
Als je je computer bouwt, zorg dat alle onderdelen zo lang mogelijk in hun ESD hoezen blijven liggen. En zorg dat je jezelf aard. Met een draadje van je pols naar een verwarmingsbuis ofzo?!

En als iemand weet wat overspanning is, zou ik dat graag ff horen

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 25-12-2025
Weet niemand wat overspanning is?!

• AFR
  • Niet online

AFR

Zoek eerst eens rond met www.google.com
Op internet is veel (nederlandstalige) informatie over dit onderwerp te vinden.

Oorzaken van overspanning kunnne bijvoorbeeld zijn:
- Weer (blikseminslag, inductie van wolken)
- Defecte apparatuur (kortsluiting)
- Inductie veroorzaakt door slecht onstoorde apparatuur. schakel maar eens een boormachine/stofzuiger aan als je zit te computeren of muziek zit te luisteren: je hoort dan het effect van zogenaamde "spikes" (spikes zijn korte, hoge spanningspulsen. met een scoop kun je ze zichtbaar maken)

Oplossingen:
- Voor bliksem: bliksemafleiders om het grootste deel van de stroom direct naar de aarde te geleiden.
- Grofbeveiling om verbinding te verbreken bij hoge spanning: bijvoorbeeld zekeringen (eigenlijk voor stroom!) en geleiders die kortsluiten bij overspanning zodat de stroom direct wegvloeit, en niet door het apparaat loopt.
- Fijnbeveiliging: geavanceerde electronica in apparaat (ga ik niet op in)
- Dure laboratorium-apparatuur en netwerken kunnen galvanisch van elkaar worden gescheiden. Bijvoorbeeld dmv glasvezel.
- Ontoren met goedkope spoelen (verwijdert spikes)

etc, etc.

Op internet kun je nog vééél meer informatie vinden als je even rondkijkt.

Verwijderd

Bliksem is inderdaad een oorzaak van overspanning. Het houdt simpelweg in dat het spanningsniveau van wat dan ook hoger is dan het zou moeten zijn. Normaal dus 230 volt op je stopcontact en als de bliksem inslaat en per ongeluk een zooi lading in je elektriciteitsnet van je huis komt, kan dat tot gevolg hebben dat alle elektronische apparatuur naar de knoppen gaat. Hier kan je je tegen beveiligen en dat loopt van een simpel tussenzetstuk voor een enkele stekker, via een verlengsnoer met overspanningsbeveiliging (voor je apparatuur niet enorm veilig, maar als het elektriciteitsbedrijf een foutje zou maken, zal het je apparatuur sparen), tot een UPS die je apparatuur altijd wel zal sparen.

Statische elektriciteit kan funest zijn voor kleine elektronica. Vooral dat spul dat CMOS heet en overal in je computer te vinden is kan doorbranden aan de gevolgen van statische elektriciteit. Als je een beetje door het huis heen loopt, kan je een potentiaal van een paar duizend volt opbouwen in je lichaam. Als je dan iets aanraakt, voel je daar niks van omdat de lading enorm laag is. Echter, als je ontlaad via CMOS elektronica kan de lading wel laag zijn, maar CMOS werkt met maar hele kleine stroompjes, dus zal het knappen. Tegenwoordig is het echter wel tegen een stootje opgewassen.

Computer bouwers gebruiken (als ze het goed doen, maar ik dus ook niet, maar een winkel zou dat wel moeten doen) een halfgeleidende mat die aan de aarde van een geaard stopcontact zit verbonden. Aan die mat zit ook een polsbandje vast met daartussen een hele hoge (50 Mohm) weerstand voor het geval dat je onder stroom komt te staan (als je dan geaard bent, ben je zonder die weerstand meteen dood). Op die manier ben je altijd 'geaard' en kan je veilig met gevoelige elektronica werken. Die mat ziet er gewoon als een placemat uit en is vrij prijzig.

De rest zoek je zelf maar op. :)

Verwijderd

Topicstarter
Eh jongens, en eventueel meiden O+ ;) bedankt voor de reacties op mijn vragen. Ik wist een aantal "standaard" dingen al een beetje maar wat ik nodig had is meer uitgebreider uitleg, en wat jullie hebben geschreven is net voldoende ;) Nogmaals bedankt =D

Verwijderd

aarden via de cv heeft niet veel nut, want de meeste waterleidingsbuizen worden tegenwoordig vervangen voor kunstof als ze kapot gaan

Verwijderd

hanig ik moest ook taak 7 maken :P dus thanks.

zit ICEE trouwens op het ROC in eindhoven ? :)
Pagina: 1