Toon posts:

Switches koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een netwerk probleempje,
Ik wil graag 3 switch aan elkaar koppelen, dat heb ik op de volgende manier gedaan:

switch 1 / uplink -> switch 2 / poort 1
switch 2 / uplink -> switch 3 / poort 1
windows 2000 server -> switch 3 / poort 2
systeem -> switch 1 / poort 2

Het systeem krijgt geen verbinding met server en de rest van het netwerk. Er is 1 maar: er zit een UTP kabel van 100 meter tussen het systeem en switch 1. Maar volgens de fabrikanten van de switches en ook van de (CAT5) UTP kabels zeggen dat hun produkten 100 meter overbruggen. Toen heb ik 2 ander type switches getest. (3COM OFFICECONNECT 16 ports 10/100 en SVEC 10/100Mbit switch) maar hier mee het zelfde probleem. Toen ook nog 3 andere merken kabels geprobeerd van 100 meter, maar ook dit helpt niet. toch is er wel enige vorm van verbinding tussen de switches, want de ledjes knipperen, maar wel in een bepaald "melodietje" dus collisions! hoe kom ik hier van af???

Ik ben al dagen bezig, en ik wordt er onderhand GEK van!
alle kabels zijn goed, heb ik door gemeten met een lantester. Ik heb zowel UTP als STP geprobeerd ook dat helpt niet. en als ik dus de kabel van 100 meter vervang voor eentje van 20 meter, dan werkt alles wel goed.

Wie helpt me uit de brand?

alvast bedankt!

Verwijderd

In theorie klopt het... 100M max. tussen de apparaten. Zelf NOOIT getest. Het klinkt vaag. Maar kan er storing komen lanx je 100M-kabel?? (zoals een netsnoer ofzo, dat stoort als de nete). FF kijken of de kabel helemaal vrij ligt van alle andere 'elektrische'-kabels.

Maar MOET je echt 100M overbruggen?? :P Kort mogelijk houden dan maar. Blijkt toch wel het beste.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Is de verbinding tussen systeem en switch 1 half- of full-duplex. Die theoretische maximale afstand wordt bij switches nog wel eens gehalveerd indien de verbinding half-duplex is.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Hmm vreemd..

Ik werk ook veel met 3com switches en heb eigenlijk nooit problemen... Diegene die jij gebruikt zijn die manageable?
Op die manier zou je de switch waaraan je pc is gekoppeld een IP adrez kunnen geven en kijken of de switch te bereiken is. Je kan ook een pingloop aanzetten naar de server met hele kleine packetgrootte en kijken tot welke switch het verkeer komt.

Vaak hebben 3com switches aan de achterkant een aparte uplink aansluiting. Check dat ook ff.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Topicstarter
nee er is niks wat kan storen, ook getest in een open ruimte. maar ik heb ook voor de zekerheid ook STP dus een Shielded Twisted Pair die dus niet gevoelig is voor storingen van buitenaf.

zijn er nog regeltjes voor het koppel van een aantal switches? Of versterkt een switch niet genoeg?? en 100 meter overbruggen is een gegarandeerde afstand door de leveranciers. dus +/- 120 meter zou ook mogelijk moeten zijn.

een collega van me is net nog achter iets nieuws gekomen: als je na de 100meter UTP nog een hubje doet en die hub met een kort UTP kabeltje naar de volgende switch koppelt dan werkt het wel. dus de hub lijkt er nu tussen te zitten als een soort versterker.

iemand nog ideeen??

Ik wil een netwerk zonder hubs, alleen switches en dat werkt dus nog steeds niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 21:39 schreef Flyduck het volgende:
Hmm vreemd..

Ik werk ook veel met 3com switches en heb eigenlijk nooit problemen... Diegene die jij gebruikt zijn die manageable?
Op die manier zou je de switch waaraan je pc is gekoppeld een IP adrez kunnen geven en kijken of de switch te bereiken is. Je kan ook een pingloop aanzetten naar de server met hele kleine packetgrootte en kijken tot welke switch het verkeer komt.

Vaak hebben 3com switches aan de achterkant een aparte uplink aansluiting. Check dat ook ff.
nee, het is geen manageable hub.

Ik heb al uplinks geprobeert, ook crosscable van poort naar poort (geen uplink) werkt allebei niet.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Repeater ertussen? Je wilt alleen switches maar je zegt zelf al dat dit onmogelijk is...

Verwijderd

Als je de uplink poort wilt gebruiken moet je volgens mij een cross cable gebruiken, bovendien kun je dan niet de eerste normale poort gebruiken, maar dat verschilt nog wel eens : RTFM ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 21:48 schreef TimMer het volgende:
Repeater ertussen? Je wilt alleen switches maar je zegt zelf al dat dit onmogelijk is...
huh?? hoe bedoel je?

Maar er staat toch echt in de handleiding:

100Base-TX: can support up to 100M of 'CAT5' UTP cable to PC, hub or another switch. waarom werkt dat laatste dan niet?

Verwijderd

Voor een 3com switch of hub moet je voor de uplink een crosscable gebruiken, anders snapt dit apparaatje het niet meer :)

• TimMer
  • Niet online
Theoretisch ja, je hebt dan nog te maken met praktische factoren: storing, niet optimale kabelkwaliteit, knikken in kabel, etc.

• Flyduck
Mischien zit het probleem wel helemaal niet in de switches maar in de server (nic) of werkstation (nic) ?
kan namelijk heel erg weinig fout gaan met crosscable verbindingen tussen switches.. Je geeft zelf aan dat er verkeer is op de switches (misschien broadcast van werkstation of server?)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 21:58 schreef MATBOY het volgende:
Voor een 3com switch of hub moet je voor de uplink een crosscable gebruiken, anders snapt dit apparaatje het niet meer :)
Als je 2 normale poorten met elkaar koppelt moet je een crosscable gebruiken, en van een normale poort van switch1 naar de uplink van switch twee gebruik je geen crosscable. Dit weet ik zeker, want met korte kabeltjes van een paar meter werkt het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 21:59 schreef Flyduck het volgende:
Mischien zit het probleem wel helemaal niet in de switches maar in de server (nic) of werkstation (nic) ?
kan namelijk heel erg weinig fout gaan met crosscable verbindingen tussen switches.. Je geeft zelf aan dat er verkeer is op de switches (misschien broadcast van werkstation of server?)
Het probleem zit in de verbinding van het systeem naar de eerste switch. als ik het systeem met een kortere kabel naar de switch verbind werkt alles wel.

• Flyduck
Naja als dat het probleem is moet je er gewoon een signaalversterker tussen zetten zoals een simpele actieve 4 poorts hub.. gebruik je voor de connectie naar de hub een normale kabel en voor de kabel van de hub naar de switch een crosscable :) problem solved

• TimMer
  • Niet online
Op maandag 24 september 2001 22:03 schreef m_x het volgende:

[..]

Het probleem zit in de verbinding van het systeem naar de eerste switch. als ik het systeem met een kortere kabel naar de switch verbind werkt alles wel.
Dan geeft de NIC in dat systeem niet genoeg signaal af om die 100m te overbruggen dus. Dus:

1) Kabel inkorten op een of andere manier.
2) NIC vervangen, kijken of andere kaart sterker signaal geeft, lijkt me uiterst sterk.
3) Repeater ertussen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 22:07 schreef Flyduck het volgende:
Naja als dat het probleem is moet je er gewoon een signaalversterker tussen zetten zoals een simpele actieve 4 poorts hub.. gebruik je voor de connectie naar de hub een normale kabel en voor de kabel van de hub naar de switch een crosscable :) problem solved
Het gedoe over de maximale 100Meter is ook verholpen, ik heb net 1/3 van de UTP-kabel er afgehaald. Nu dus 66 meter en ik heb nog steeds hetzelfde probleem! met een kabeltje van een paar meter werkt het wel. en met die kabel van 66 meter niet.

hoe verklaren jullie dat?

Verwijderd

om de 50M een signaalversterker aanleggen als dat bestaat.

Verwijderd

Of je kan ook gewoon BELLEN naar 3Com, of niet???

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 22:20 schreef BasjeBanaantje het volgende:
Of je kan ook gewoon BELLEN naar 3Com, of niet???
haha,

het probleem zit hem niet in de switch ik heb meerdere types (3-COM, SVEC, UNEX) en van elk merk/type meerdere uit de doos getrokken om uit te sluiten dat er een kapot zou zijn.

Het probleem zit hem ook niet in de netwerk kaart van de PC, want te verbinding tussen 2 switches werkt ook niet met die lange UTP kabel en met een korte wel.

schiet mij maar in de kerstboom, ik weet het niet meer.

• Flyduck
Ik begin te twijfelen aan jouw kabelknijp kunsten >:)

Hebbie een UTP tester?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 22:37 schreef Flyduck het volgende:
Ik begin te twijfelen aan jouw kabelknijp kunsten >:)

Hebbie een UTP tester?
als je mijn eerste post helemaal had gelezen had je het volgende gelezen:
Ik ben al dagen bezig, en ik wordt er onderhand GEK van!
alle kabels zijn goed, heb ik door gemeten met een lantester. Ik heb zowel UTP als STP geprobeerd ook dat helpt niet. en als ik dus de kabel van 100 meter vervang voor eentje van 20 meter, dan werkt alles wel goed.
Maar maakt niet uit, ik lees ook wel eens ergens over heen. :)
Ik ben geen leek op het gebied van netwerken, maar dit was de eerste keer dat ik zo'n een lange afstand tussen 2 switches en tussen een switch en een systeem moest overbruggen.

Verwijderd

Loopt die kabel wel netjes door een afgeschermde goot? Als je bv een paar tl balken tegenkomt onderweg kan dat wel eens het probleem zijn.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kabels mogen dat elektrisch gezien wel goed zijn, maar zijn de paren wel goed ?

Als je over 100meter niet 1 paar gebruikt voor pin 1&2 en 1 paar voor 3&6 dan gaat het echt mis.

Voor korte afstand wil het nog wel werken zonder twist, maar op lange afstand...............

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:30

Kettrick

Rantmeister!

Op maandag 24 september 2001 21:27 schreef m_x het volgende:

Er is 1 maar: er zit een UTP kabel van 100 meter tussen het systeem en switch 1.
Kan je dat systeem niet eens op 10Mbit/half-duplex zetten ?

als dan wel werkt zal er wel te veel storing zijn voor 100Mbit lijkt me.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 16:45
Misschien forceert die hub je netwerk op half-duplex waardoor het werkt, terwijl het netwerk anders auto-sensing op full-duplex gaat. Hiervoor werd ook al gepost dat full- of halfduplex van invloed kan zijn op de max. kabellengte.

Verwijderd

ATM module in die switch stoppen en die afstand dan met glas overbruggen. Moet lukken.
:9
Pagina: 1