Formule voor berekenen bas / sub kist

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Heeft er iemand de formule voor het berekenen van de afmetingen van een baskist / subkist ?

Stel, ik heb een 12" speaker, hoe groot moet de kist zijn, hoe bereken ik dat?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Daar heb je een hele hoop parameters van de speaker voor nodig, plus software waarmee je gaat simuleren. Stuur anders ff een ICQ pager naar Lampje of Wekkel, die kunnen je daar wel mee helpen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op maandag 24 september 2001 20:40 schreef Xces het volgende:
Heeft er iemand de formule voor het berekenen van de afmetingen van een baskist / subkist ?

Stel, ik heb een 12" speaker, hoe groot moet de kist zijn, hoe bereken ik dat?
Zoek ff de parameters van je unit op en vul het hier in:

online speakercalculator

Of download bijvoorbeeld winisd van www.linearteam.org
Wanneer het voor in de auto is en het is een auto-unit: Volg instructies van de fabrikant (die hebben namelijk erover nagedacht hoe dat ding reageert op het interieur van een auto (als het goed is)). Wanneer je home-hifi regels aanhoudt gaat het waarschijnlijk in de beperkte ruimte van een auto niet goed.

Edit: urls uit het blote hoofd is niet mijn sterkste kant. Op de site van linear semiconductor zal je geen speakerprogsels vinden :P

Verwijderd

Mwah. Eigenlijk is het voor een gesloten kast niet eens echt nodig om een bepaalde inhoud te hebben IMHO. Als je een 12" met slappe ophanging hebt kun je wel gewoon een 70- of 90-liter kastje bouwen, grote kans dat-ie gewoon goed werkt. :)

Met een reflexkast wordt het anders, hoewel je daar ook niet echt een buil aan kunt vallen...er is IMHO ook niet zoiets als dé perfecte configuratie voor een bepaald chassis...hoewel het natuurlijk niet handig is de resonantiefrequentie van het systeem te tunenn ónder de resonantiefrequentie van de luidspreker :P