Toon posts:

RAM - diskette zelf maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

vandaag hebben we op school onze eigen harde schijf moeten formatteren, en er windows opzetten.

Maar dit gebeurde door middel van een diskette met RAM op.
het werkt als volgt: je steekt je diskette en je start de computer op.
dan krijg je in dos een windows 98 opstartmenu die je vraagt met wat voor netwerk je ligt. je krijgt een hele hoop mogelijkheden, en je haalt er de juiste uit.

dan start de computer een programma op dat een verbinding zou maken met de server (waar de CD van Win 98 inzit)

Zo kan je vanop de server windows installeren vanuit dos.

maar nu is mijn vraag: "Hoe maak ik nu zelf zoiets?"

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
of RAM betekent nog iets anders dan ik altijd dacht, of er is je iets verkeerd uitgelegd

en de rest van je verhaal snap ik ook niet echt moet ik eerlijk zeggen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Is gewoon een unattended ( zoiets :? ) installatie.. Men bakt een floppy met daarop een netwerkdriver en wat instellingen:
- wat voor ip heb ik
- moet ik de harde schijf formateren
- wat is het ip van de server
- wat moet ik daar opstarten met welke opties
- wat is de computernaam
- etc.
- etc.

Op de server zet je de installatiemeuk, op de flop zet je een .inf met alles wat wel/niet mee geïnstalleerd moet worden en zo heb je een installatie mogelijkheid die wel wat weg heeft van ghost, maar veeeel interactiever is en niet afhankelijk van de hardware die er in zit...

Men geve de diskette een naampje (install-flop, of je bent creatief en je noemt 'm RAM), klaar is %nickname%

Is op de microsoft-site vast veel over te vinden...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Onder windows 98 kun je via start/settings/control-panel naar add-romove programs' Daar is een tab om een bootfloppy te maken, de windows 98 bootflop gebruikt en RAM-disc, dus ik denk dat je dat hebt gezien. Volgens mij zit daar ook ondersteuning voor netwerk bij, maar daar heb ik me nog nooit aan gewaagd.

Je zult dan wel nog zelf iets aan moeten passen, om in te loggen bij een NT-server, zodat je daarvan toegang tot de netwerkdirectorie krijgt, waar de windows-CD staat.

Dan moet dat lukken, maar er zijn makkelijkere methoden om 1 PC van een nieuw OS te voorzien. Als je het met 100 (vrijwel identieke) PC's wil doen heeft het natuurlijk wel voordelen, hoewel je dan eigelijk een ghost-image wil terugzetten, zodat je ook niet opnieuw Office enzo hoeft te installeren.

edit: ik moet sneller leren typen...

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

Verwijderd

t klopt allemaal wel.
wat ik dus denk is een zover mogelijk gezipte inhoud op diskette.
De diskette boot, start XMS driver en maakt een ramdisk aan.
Vervolgens worden de gezipte bestanden uitgepakt, kun je je netwerkkaart en netwerk-settings uitkiezen. de settings zijn aan te passen omdat een ramdisk schrijfbaar is, en een diskette niet in dit soort omstandigheden
vervolgens maakt ie contact met een share op de server, waarvandaan ie een image ofzo haalt en deze op de locale harddisk neerpleurt.
Kijk eens op www.nu2.nu voor een NTclient diskette.

Zelf maken kan ook:
vereisten:
kennis van dos, bootflops en geheugenmanagement.
*NT dos client bestanden (ftp.microsoft.coim/bussys/msclient ofzo)
* een hoop geduld.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Meestal maak je dit soort diskettes aan op je server. Als je een NT server hebt dan kun je een client network disk aanmaken. FF aangeven wat voor kaartje je hebt en of een statisch of dynamisch ip wilt en dan kun je met net use een mapping maken. Je kan er nog een klein menu bijzetten om mappings etc te automatiseren met batch-files, maar die laatste stap is zelfmaken...
Pagina: 1