Toon posts:

switches combineren?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er nu aan te denken om i.p.v. een 24 poorts switch (3com) van 10 MBit (fl. 645) twee 16 poorts 10/100 switches te nemen. Maar dan wel van het merk Linkpro (fl 415 per switch). Dan betaal ik maar een beetje meer maar heb ik veel meer poorten en hogere snelheid. (voor intern verkeer)Nu mijn vragen:

* is er veel verschil tussen Linkpro en 3Com? Fuctioneert een Linkpro ook niet net zo goed?

* kan ik de 2 switches van elk 16 poorten aan elkaar koppelen (met een cross-cable???) en dan een van beide op de server aansluiten zodat je fysiek slechts 1 netwerk hebt en dus met 1 netwerkkaartje in de server kan volstaan?

* Wat is een uplink? Met welke poorten sluit ik de switches op elkaar aan? En zijn er dan nog poorten over voor naar de switch?

Heeft iemand antwoord op deze vragen???
B.v.d.,

Jeroen

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Je kan twee switches op elkaar aansluiten, dat gaat dan via de uplink-poort, de die staat altijd duidelijk aangegeven.Mocht je nog een derde switch willen aansluiten, of je wilt je uplink niet gebruiken, dan kun je ook gewoon een "crossed-utp" kabel gebruiken, dat heeft hetzelfde effect.

Let echter op 1 ding: een switch van bv 8 poorten, 100 MBit zal over het algemeen een zgn "backplane" hebben van 1.6 Ghz. Dat wil zeggen, dat er theoretisch op alle poorten 100 MBit verkeer up en down tegelijkertijd kan zijn. Als je twee switches aan elkaar koppeld, zal de onderling verbindingssnelheid echter 100 MBit zijn, stel dat je twee 8-poorts aan elkaar koppeld, en 7 PC's van de ene switch zijn iets aan het overhalen van 7 PC's van de andere switch, dan is dat maximaal 100 MBit in totaal, dus iets van 14 MBit up en 14 down. In dat opzicht heeft 1 switch de voorkeur.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt