Kan ik aan een simm zien hoeveel geheugen het is?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Ik heb hier een aantal simms liggen. Ik weet niet wat voor simms het zijn. Ze zijn 30 pins en hebben geen sticker. Kan ik aan het simm zien hoeveel geheugen deze dragen? bjvoorbeeld aan de hoeveelheid chips?

tnx

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

het is vrijwel zeker: 256KB, 1MB of 4MB
grotere 30pins SIMMs bestaan er bij mijn weten zoiezo niet.

de meeste 72pins SIMMs hebben wel een codering voor grootte/snelheid, d.m.v. weerstanden of draadbruggen. die codering wordt ook door sommige (moeder)borden gebruikt om te kijken of de juiste SIMMs geinstalleerd zijn.

volgens mij was die codering nog niet ingevoerd in de tijd van de 30pins SIMMs dus ik geef je weinig kans om het aan de buitenkant te zien, op zo'n soort manier.

Wat je wel kunt doen is stickertjes zoeken waar bijvoorbeeld 256K x 9, 1M x 9 of 4M x 9 op staat.
edit:
oh ik zie dat je geen sticker heb 8-)

Misschien kun je de typenummers van de chips opzoeken in een internet database? Als je 8 of 9 chips hebt, doe je die keer hun capaciteit (in kilo of megabit) en dan deel je weer door 8 voor bits -> bytes...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Aan de hoeveelheid chips in combinatie met het type chips zou je het kunnen zien misschien..

je hebt namelijk 256kb simmetjes met 3 of 9 chips, maar je hebt ook 1MB simms met 3 of 9 chips.. (typenummers van de chips kunnen geloof ik eindigen op 4256 bij de simms met 9 chips, 1MB totaal).

Overigens is er natuurlijk een grote kans dat het gewoon 1MB-ers zijn.. Dit is namelijk het meest verkocht geweest in die tijd!

Verwijderd

Stop ze in een computer dan zie je het zo :p

Verwijderd

Nee, niet zonder sticker. (Of viltstift, dat ben ik ook wel eens tegengekomen >:) )

Gewoon de soorten bij elkaar zoeken, en per 2 in een oud 486 bordje prikken. Zie je gelijk wat het is. Het aantal nanoseconden kun je af en toe wel aflezen op de chips, na het typenummer staat er dan -70 of -60 ofzo. Dus respectievelijk 70 en 60 nanoseconden.

edit:

F*k weer te laat, misschien moet ik m'n verhalen wat korter houden :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Op maandag 24 september 2001 17:05 schreef NorthernLightX het volgende:
Het aantal nanoseconden kun je af en toe wel aflezen op de chips, na het typenummer staat er dan -70 of -60 ofzo. Dus respectievelijk 70 en 60 nanoseconden.
Tja, of je komt -10 of -12 tegen.. En dat betekend 100 nanoseconden of 120 nanoseconden..
Die ouwe dingen waren nog niet zo snel ;)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

of 80 of 150 nanoseconden, het kan allemaal. die snelheid is wel van belang, maar dan moet je weten wat voor bussnelheid je computer gebruikt...
eerst maar eens opduukel'n wat voor grootte het is, d8 ik zo :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1