Toon posts:

Opleiding interactieve media?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi creatieve geesten,

Ik ben op zoek naar een HBO opleiding in omgeving Amsterdam (anders Utrecht) waar ik deeltijd kan studeren in de richting van interactieve media. Denk hierbij aan alles waar je een beetje webdesign, photoshop, illustrator en max wordt bijgebracht.

Het moet wel een opleiding van HBO-aard zijn, anders wordt het niet door mijn baas gefinancieerd... Dus geen particuliere instellingen. Alle url's zijn welkom, of het volgens jullie nu een goede of een slechte opleiding is (meningen zijn overigens welkom), maar ik wil me graag breed kunnen oriënteren. Alle informatie is dus welkom!

Bvd, Rampheerde.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:57

Pelle

🚴‍♂️

Lees eerst deze eens: [topic=231394/1/25]

En daarna deze: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=opleiding+webdesign&data%5Border%5D=relevance#hitstart]zoeken is niet moeilijk[/url] |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 16:32 schreef Pelle het volgende:
Lees eerst deze eens: [topic=231394/1/25]

En daarna deze: [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=opleiding+webdesign&data%5Border%5D=relevance#hitstart]zoeken is niet moeilijk[/url] |:(
Fijne vent ben je. Ik weet dat er in de search vaak wel een antwoord te vinden is en daar heb ik dan ook eerst wel gezocht, maar de vragen die reeds gesteld zijn en die ik in de search op een rijtje kan krijgen zijn mij niet specifiek genoeg. Als ik een goed antwoord op mijn vraag wil moet ik heel wat topics door voordat ik een bevredigend antwoord krijg.Dat is de reden dat ik de vraag alsnog even stel.

En wat betreft het hoog houden van het W&G niveau spijt het me als ik jouw inziens het niveau verlaag, maar ik zal echt niet zomaar een onzinnige topic openen zonder even rond te kijken op het e-net. Om toch alle W&G-ers te vriend te houden en men over het algemeen vind dat ik deze vraag hier niet kan stellen zal ik het bij SG proberen, maar daar komt over het algemeen dus niet het volk dat ik wil bereiken met deze vraag en hier dus weer wel.

Excuses voor het ongemak.

• Pelle
  • Laatst online: 21-09 10:57

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 24 september 2001 16:48 schreef Rampheerde het volgende:
Fijne vent ben je. Ik weet dat er in de search vaak wel een antwoord te vinden is en daar heb ik dan ook eerst wel gezocht, maar de vragen die reeds gesteld zijn en die ik in de search op een rijtje kan krijgen zijn mij niet specifiek genoeg. Als ik een goed antwoord op mijn vraag wil moet ik heel wat topics door voordat ik een bevredigend antwoord krijg.Dat is de reden dat ik de vraag alsnog even stel.
Over het algemeen wordt het op prijs gesteld als mensen eerst zelf moeite doen voor het vinden van een antwoord, en zeker als de vraag al tientallen keren voorbij is gekomen.
En wat betreft het hoog houden van het W&G niveau spijt het me als ik jouw inziens het niveau verlaag, maar ik zal echt niet zomaar een onzinnige topic openen zonder even rond te kijken op het e-net. Om toch alle W&G-ers te vriend te houden en men over het algemeen vind dat ik deze vraag hier niet kan stellen zal ik het bij SG proberen, maar daar komt over het algemeen dus niet het volk dat ik wil bereiken met deze vraag en hier dus weer wel.
Excuses voor het ongemak.
Niet echt niveau-verlagend dit, omdat het geen newbie-vraag is. Maar uit je post bleek niet dat je al had rondgekeken en welke opleidingen je bijvoorbeeld al was tegengekomen. Ik kan je in de search-results zo maar 10 topics aanwijzen waar DMD (Digital Media Design) in Hilversum in genoemd wordt. Hoef je echt niet veel voor door te spitten om dat tegen te komen. Vandaar mijn reactie.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik begrijp je reactie. Die opleiding in Hilversum was ik ook tegen gekomen, maar ik ben niet echt op de hoogte van de Nederlandse topografie (ik kom uit het oosten), maar dat ligt dus in de buurt van Amsterdam of utrecht. Verder geen harde gevoelens jegens jouw.

greetz.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 10:27
Op maandag 24 september 2001 16:26 schreef Rampheerde het volgende:
Hoi creatieve geesten,

Ik ben op zoek naar een HBO opleiding in omgeving Amsterdam (anders Utrecht) waar ik deeltijd kan studeren in de richting van interactieve media. Denk hierbij aan alles waar je een beetje webdesign, photoshop, illustrator en max wordt bijgebracht.

[knip]
Opleiding Art Direction @ Junior Academie in Amsterdam is een volledig erkende HBO studie.

Deze opleiding wordt gegeven op de Junior Academie welke een particuliere school is. Ikzelf volg Reclamevormgeving op dezelfde Academie.

Bevalt prima.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 17:33 schreef willem169 het volgende:

[..]

Opleiding Art Direction @ Junior Academie in Amsterdam is een volledig erkende HBO studie.

Deze opleiding wordt gegeven op de Junior Academie welke een particuliere school is. Ikzelf volg Reclamevormgeving op dezelfde Academie.

Bevalt prima.
Ik heb de brochure van die school aangevraagd, maar kun je me er iets meer over vertellen, zoals de sfeer, hoe professioneel zijn ze, welk jaar zit je, is het te doen in de avonduren en wat kun je er mee bereiken? Dit laatste vraag ik omdat ik de indruk kreeg dat je een beetje als assistent (junior) wordt opgeleid, terwijl je op een 'echte' hogeschool opgeleid wordt voor een functie iets hoger dan assistent. Ook niet onbelangrijk: hoeveel kost het per jaar?

• Willem
Op maandag 24 september 2001 20:24 schreef Rampheerde het volgende:

[..]

Ik heb de brochure van die school aangevraagd, maar kun je me er iets meer over vertellen, zoals de sfeer, hoe professioneel zijn ze, welk jaar zit je, is het te doen in de avonduren en wat kun je er mee bereiken? Dit laatste vraag ik omdat ik de indruk kreeg dat je een beetje als assistent (junior) wordt opgeleid, terwijl je op een 'echte' hogeschool opgeleid wordt voor een functie iets hoger dan assistent. Ook niet onbelangrijk: hoeveel kost het per jaar?
Ben eerste jaars, net twee maanden begonnen met de avondopleiding Reclamevormgeving. Dit is twee avonden in de week ; Maandags en donderdags. Ben nu heel veel bezig met tekenvaardigheden zoals perspectieven, schaduwen etc.

Er zit zeker een gedeelte webdesign in verwerkt, welke meer neigt naar de design kant, dan naar de development kant. Er wordt daar uitsluitend op de Macintosh gewerkt wat ik
persoonlijk niet al te best vind. De Mac is OK, maar voor webdev als HTML / PHP kloppen doe ik persoonlijk liever op een PC.

Naar aanleiding van mijn webdesign portfolio mag ik het vak webdesign volledig overslaan, en, de "internet leraar" zei dat ik vast een rondje om hem heen fiets als het daarom gaat :) :) :). Deze is btw. ook de maker van de website van de Academie, en daar valt ècht wel een en ander op aan te merken als je het uit een webdesigners-perspectief bekijkt.

De opleiding is dus heel erg design gericht. Als je de opleiding hebt afgerond kun je jezelf grafisch vormgever noemen. Maar het is absoluut geen volledige web- opleiding.

Reclamevormgeving wat ik doe is een MBO opleiding.
De HBO versie heet Art Direction, maar houdt exact hetzelfde in, maar dan op een ietsje hoger niveau.

Het is een kleine school, verwacht geen grote universiteit ofzo. De sfeer die er hangt is gewoon OK, want alle mensen die daar naar school gaan, gaan voor hetzelfde.

Een goede motivatie is vereist, misschien is de sfeer daarom zo gemoedelijk :). Ik vind dat het personeel, de leraren wat lesgeeft absoluut profesionelen in hun vak.

Naast tekenvaardigheid krijg je vakken als Visualisatie, Illustratie en nog een aantal. Photoshop, Illustrator en QuarkXpress moeten je echt helemaal eigen worden.. dat zijn je dagelijkse tools vanaf het 2e jaar.

Daarnaast kun je nog twee keuzevakken kiezen: DTP en Marketing en Communicatie (Welke ik beide skip). In de folder die je thuisgestuurd krijgt staat een volledige prijslijst, ik weet het ook niet meer uit m'n hoofd, en de prijs van de opleiding is (natuurlijk) ook afhankelijk van de vakken die je kiest.

Ik betaal de opleiding zelf, en (dus) in termijnen :), en ik geloof dat ik ongeveer 4000 piek per jaar betaal. (Schiet me lek ; dat kan ik niet exact zeggen)

Wat het -junior en hoger dan- assistent opleidingsniveau ; dat is echt dikke vette bullshit. Als je de opleiding voltooid, dan ben je gewoon 100% Reclamevormgever, Grafischvormgever en/of Artdirector. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Na afronding heb je een erkend MBO of HBO diploma. Er zit op de (hoge)scholen/universiteiten toch ook geen verschil in functie wanneer je bent afgestudeerd ?

Althans, als je (bv) informatica afstudeert op een hogeschool, ben je niet een assistent-software developper (noem je dat zo ;)?), en als je dat op universitair niveau afstudeert ben je geen uber-software developper ofzo.

Hoop dat je door middel van deze reactie een beetje een beeld hebt gekregen van wat je te wachten staat. Voor vragen, mail me gerust.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt maat!

• Willem
Op maandag 24 september 2001 21:11 schreef Rampheerde het volgende:
Bedankt maat!
No problem :)

Verwijderd

Ik doe interactieve multimedia bij de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Bevalt me goed. Maar ik heb tot nu toe nog weinig echte multimedia vakken gehad. Vooral teken- en kunstvakken gehad. www.wdka.hro.nl voor meer info.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 21:18 schreef Cool_Duck het volgende:
Ik doe interactieve multimedia bij de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Bevalt me goed. Maar ik heb tot nu toe nog weinig echte multimedia vakken gehad. Vooral teken- en kunstvakken gehad. www.wdka.hro.nl voor meer info.
Kan inderdaad best wel een leuke opleiding zijn, maar die is niet deeltijd. Ze bieden maar een paar opleidingen deeltijd aan en dus niet de animatie en interactieve multimedia. Verder nog iemand?

• Stalkert
  • Laatst online: 30-08 21:27
Ik zoek eigenlijk precies hetzelfde .. alleen dan in de buurt van eindhoven.. ik heb al wel een MBO opleiding Grafisch lyceum en Hogere Informatica opleiding achter de rug.. Als ik zo vrij mag zijn , misschien dat iemand iets weet voor mij ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 09:09 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
Ik zoek eigenlijk precies hetzelfde .. alleen dan in de buurt van eindhoven.. ik heb al wel een MBO opleiding Grafisch lyceum en Hogere Informatica opleiding achter de rug.. Als ik zo vrij mag zijn , misschien dat iemand iets weet voor mij ?
What the F! Waar denk je dat je mee bezig bent man, een beetje mijn topic over nemen ;). Maar vooruit, je mag zo vrij zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Verder nog iemand?

Verwijderd

He,

Ik studeer zelf VIA (Vormgeving en Ontwerp van Interactie) op de Haagse Hoge School, in Denhaag. (hoe kan het ook anders? :)) Het is een volwaardige Informatica opleiding waarbij je ook nog eens een leuk titeltje krijgt. (Ing.) Maar dat is tegenwoordig overal zo. (bachelor en master) Maar goed, dat is niet het interessantste denk ik.

Je leert hoe je gebruikersvriendelijke interfaces kan maken. Dus een link tussen mens en pc. (ontwerp van interactie) Daarbij krijg je ook wat vormgeving maar niet zo veel als meeste mensen verwachten. Daarom haken er bij ons vaak mensen halverwege de studie af. Kijk gewoon 's ff op de site misschien is het wat?

www.hhs.nl

of

www.si.hhs.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er eens even gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie trouwens ook een site waar ik kan kijken hoe bepaalde opleidingen staan aangeschreven? Een soort van ranglijst?

• Stalkert
  • Laatst online: 30-08 21:27
nee.. maar ik weet wel dat als je hier op GOT zoekt je heel wat interessante links kan vinden. heb ik ook gedaan met een goed resultaat !
:)
Pagina: 1