Op maandag 24 september 2001 20:24 schreef Rampheerde het volgende:
[..]
Ik heb de brochure van die school aangevraagd, maar kun je me er iets meer over vertellen, zoals de sfeer, hoe professioneel zijn ze, welk jaar zit je, is het te doen in de avonduren en wat kun je er mee bereiken? Dit laatste vraag ik omdat ik de indruk kreeg dat je een beetje als assistent (junior) wordt opgeleid, terwijl je op een 'echte' hogeschool opgeleid wordt voor een functie iets hoger dan assistent. Ook niet onbelangrijk: hoeveel kost het per jaar?
Ben eerste jaars, net twee maanden begonnen met de avondopleiding Reclamevormgeving. Dit is twee avonden in de week ; Maandags en donderdags. Ben nu heel veel bezig met tekenvaardigheden zoals perspectieven, schaduwen etc.
Er zit zeker een gedeelte webdesign in verwerkt, welke meer neigt naar de design kant, dan naar de development kant. Er wordt daar uitsluitend op de Macintosh gewerkt wat ik
persoonlijk niet al te best vind. De Mac is OK, maar voor webdev als HTML / PHP kloppen doe ik persoonlijk liever op een PC.
Naar aanleiding van mijn webdesign portfolio mag ik het vak webdesign volledig overslaan, en, de "internet leraar" zei dat ik vast een rondje om hem heen fiets als het daarom gaat

. Deze is btw. ook de maker van de website van de Academie, en daar valt ècht wel een en ander op aan te merken als je het uit een webdesigners-perspectief bekijkt.
De opleiding is dus heel erg design gericht. Als je de opleiding hebt afgerond kun je jezelf grafisch vormgever noemen. Maar het is absoluut geen volledige web- opleiding.
Reclamevormgeving wat ik doe is een MBO opleiding.
De HBO versie heet Art Direction, maar houdt exact hetzelfde in, maar dan op een ietsje hoger niveau.
Het is een kleine school, verwacht geen grote universiteit ofzo. De sfeer die er hangt is gewoon OK, want alle mensen die daar naar school gaan, gaan voor hetzelfde.
Een goede motivatie is vereist, misschien is de sfeer daarom zo gemoedelijk

. Ik vind dat het personeel, de leraren wat lesgeeft absoluut profesionelen in hun vak.
Naast tekenvaardigheid krijg je vakken als Visualisatie, Illustratie en nog een aantal. Photoshop, Illustrator en QuarkXpress moeten je echt helemaal eigen worden.. dat zijn je dagelijkse tools vanaf het 2e jaar.
Daarnaast kun je nog twee keuzevakken kiezen: DTP en Marketing en Communicatie (Welke ik beide skip). In de folder die je thuisgestuurd krijgt staat een volledige prijslijst, ik weet het ook niet meer uit m'n hoofd, en de prijs van de opleiding is (natuurlijk) ook afhankelijk van de vakken die je kiest.
Ik betaal de opleiding zelf, en (dus) in termijnen

, en ik geloof dat ik ongeveer 4000 piek per jaar betaal. (Schiet me lek ; dat kan ik niet exact zeggen)
Wat het -junior en hoger dan- assistent opleidingsniveau ; dat is echt dikke vette bullshit. Als je de opleiding voltooid, dan ben je gewoon 100% Reclamevormgever, Grafischvormgever en/of Artdirector. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Na afronding heb je een erkend MBO of HBO diploma. Er zit op de (hoge)scholen/universiteiten toch ook geen verschil in functie wanneer je bent afgestudeerd ?
Althans, als je (bv) informatica afstudeert op een hogeschool, ben je niet een assistent-software developper (noem je dat zo

?), en als je dat op universitair niveau afstudeert ben je geen uber-software developper ofzo.
Hoop dat je door middel van deze reactie een beetje een beeld hebt gekregen van wat je te wachten staat. Voor vragen, mail me gerust.
succes