[Waterkoeling] beste plek plaatsing radiator

Pagina: 1
Acties:
  • 1.700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Ik ben dus de overschakeling air --> watercooling aan het maken, en nu vroeg ik me af, voordat ik de boor / zaag in m'n kast zet, welke plek het meest geschikt is voor het plaatsen van de radiator, en de fans erom heen.

Nu heb ik ff twee opzetjes gemaakt :

Afbeeldingslocatie: http://www.franka.nl/DESKTOP/coolers.JPG

nr. I lijkt mijzelf beter, omdat warme lucht opstijgt ( duhhuh ) in je kast, en je het zo mooi kwijt bent, maar nadeel is misschien wel weer dat je zo warmere lucht langs je radiator blaast... :?

Alle suggesties ( andere plekken, omdraaien flows e.d. ) zijn uiteraard welkom ! :9

Verder vroeg ik me af wat verstandiger is, 120 mm of 80 mm fans ( 80 zijn toch veel stiller ? )

Bedankt !

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Ik heb niet zo veel verstand van waterkoeling, maar ik zou niet het risico nemen dat er bij lekkage water op je hardward loopt.
Volgens mij heeft praktisch iedereen met waterkoeling z'n radiator onderin...

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Hmm... kijk, daar heb je al weer een belangrijk punt ! ... maar het moet toch ook wel mogelijk zijn het ding zo aan te sluiten, en je hardware desnoods af te schermen, dat hij bovenin kan ? ik heb het namelijk laatst nog gezien hier, iemand die zijn radiator bovenin heeft... ( kan topic niet meer vinden :( , sorry ! )

Ad Astra Per Aspera

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik ben zelf ook bezig met mijn eerste waterkoeling setup. Ik ben van plan om de radiator bovenin in te bouwen, omdat ik dat eigenlijk de makkelijkste plek vind.

De reply over dat als het lekt alles over je hardware heen gaat lopen zit wel wat in, maar als je serieus met waterkoeling bezig bent dan zou ik toch maar zorgen dat het niet lekt en dat je alles goed test.

Dan over je vraag of je 80 of 120mm fans moet gebruiken. Een 80mm fan met 40cfm maakt veel meer herrie als een 120mm met 40cfm. Dus als je slim bent zorg je dat je 1 of 2 120mm fans hebt waarvan je het voltage kan regelen. Ikzelf ga de delta 120mm fans bestellen. 1 of 2, ligt aan de radiateur die ik ga gebruiken. En dan koop ik er ook gelijk van die rheostats bij, daarmee kun je het voltage van 5 tot 12 volt regelen geloof ik.

Veel succes met je waterkoeling!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 16:34 schreef TD-DMZ het volgende:
Ik ben zelf ook bezig met mijn eerste waterkoeling setup. Ik ben van plan om de radiator bovenin in te bouwen, omdat ik dat eigenlijk de makkelijkste plek vind.
He bedankt !

Ja leek mij ook het makkelijkst... maar kies jij dan voor de flow omhoog ( opgestegen warme lucht uit kast erlangs :( maar wel lekker de lucht kwijt ) of omlaag de kast is ( koude(re) lucht naar binnen, maar overdruk ... ???

Jij ook succes trouwens ! :7

Ad Astra Per Aspera

• Roman
  • Laatst online: 11:15

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Wat d8 je om hem buiten de kast te plaatsen. Als je hem nog buiten je kamer hangt is het ook nog wat stiller. En als je hem helemaal naar buiten hang is die in de winter nog kouder.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op maandag 24 september 2001 16:49 schreef Roman het volgende:
Wat d8 je om hem buiten de kast te plaatsen. Als je hem nog buiten je kamer hangt is het ook nog wat stiller. En als je hem helemaal naar buiten hang is die in de winter nog kouder.
Klinkt leuk, ijs koeld goed, maar pompt zo slecht rond... ":(
Beetje antivries werkt dan wel weer goed... :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
tja daar zit allemaal wel wat in, maar het is wel kut als je naar een lanparty moet met je case en een radiator met 20 meter slang :+ ... nee hij moet wel in de kast, of op z'n minst eraan vast .. ( achterop een tower schijnt ook goed te werken, maar ik vind het minder mooi ...

Ad Astra Per Aspera

• Tubby
  • Laatst online: 20:26

Tubby

or not to be

ten eerste wil ik je suc6 wensen met je waterkoeling :)

Verder denk ik niet dat het veel uitmaakt waar je je radiator neerplant. Zolang je maar zorgt dat de airflow naar buiten gaat (en daarmee de warmte van de rad). Gewoon de plek uitzoeken waar dat ding het makkelijkste geplaats kan worden (ivm met slangen, pompje e.d.).

En over dat lekken: Als je zorgt dat je aansluitingen met slangenklemmen goed vast zitten is er geen kans op lekken. Ik heb hier op GoT nog geen artikel gevonden van mensen die na de installatie van hun WC nog een lek tegenkwamen. Dat komt waarschijnlijk omdat iedereen hun opstelling een nachtje laat draaien voordat deze in de PC komt te zitten.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Mooi, .. dan wordt het dus bovenin, en met mooie glimmende slangenklemmen 8-) .. en dan 2 120 mm fans met baybus en de airflow omhoog de kast uit ... tnx guys !

Ad Astra Per Aspera

• Tubby
  • Laatst online: 20:26

Tubby

or not to be

We verwachten natuurlijk wel mooie foto's 8-)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

RvV

Ik heb hem bovenin hangen. De fan zuigt de koude lucht van buiten de kast naar binnen. Volgens mij is dat beter omdat ik nu met lucht van 18°C koel, ipv lucht van 30°C dat uit de kast komt.

Hier een plaatje van mijn kast (toen was ik nog bezig met het het zwart verfen):

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/dpcgast/plaatjes/Pict0011copy.jpg

Als het plaatje niet werkt moet je de URL zonder "www" in je browser plakken dacht ik.

Y'24

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij is theoretisch de beste plaats voor een radiator onderin de kast (lucht naar buiten blazen) ... onderin de kast is de lucht nl het koelst en daardoor zal de radiator meer warmte af kunnen staan.

Maar helaas is er meestal onderin de kast geen plek, of je kunt je radiator daar niet makkelijk plaatsen (je wil ook weer geen gezeik met het openen van je case en je wilt een beetje makkelijk bij je hardware kunnen).

Ik denk zowieso dat je de lucht door je radiator naar buiten toe moet blazen; uit ervaring weet ik dat de lucht 'achter' de radiator best wel warm wordt ... ik neem aan dat je je case niet extra wil verwarmen :7

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Hmm ja, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor radiateur je hebt, een luikantenklaarmodelonline gekocht, of eentje van de sloop die je nog schoon moet maken, en waarvan je alleen maar kan hopen dattie niet sterk gecorrodeerd is.

Ikzelf heb voor de luie versie gekozen, maar ik kon dan ook weer wat poet uitgeven, iets wat niet voor iedereen is weggelegd.

Voor wat betreft de lokatie van de radiateur, in mijn geval heb ik hem bovenin geplaatst en de lucht gaat uit mijn kast naar buiten, door de radiateur heen dus.

Mocht je plaatjes willen zien, mijn homepage staat er vol mee :P
Ook de prijzen en waar ik alles vandaan heb staat erop.

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Hier laat je natuurlijk je fan/radkastje ;) :

Afbeeldingslocatie: http://www.insane-hq.org/~mrknowitall/Fankastje2.JPG

En je gebruikt uiteraard 92 mm fans :)

One of the animals has left its cage today.

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Ik heb een nieuwe radiator ( ja geld over ( soms :P ) en ik denk dus wel aan bovenin ( lekker makkelijk, mooier vind ik, en wel practisch... ) maar is het nu beter om de lucht naar binnen of naar buiten te blazen ??

Ad Astra Per Aspera

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Ik denk zowieso dat je de lucht door je radiator naar buiten toe moet blazen; uit ervaring weet ik dat de lucht 'achter' de radiator best wel warm wordt ... ik neem aan dat je je case niet extra wil verwarmen
mag je je eigen posts wel quoten >:)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Radiator bovenin. Zorg ervoor dat je fans niet direct tegen je rad blazen. Maar maak een soorttussenruimte/luchtbuffer, hierdoor loopt de lucht veel gelijkmatiger langs de radiatorvinnen. Resultaat: veel stiller en beter koelend.

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 14:17 schreef mrknowitall het volgende:
Hier laat je natuurlijk je fan/radkastje ;) :

[afbeelding]

En je gebruikt uiteraard 92 mm fans :)
Of nog beter: 2 120 mm fans op 7 volt :)

Verwijderd

Ik heb m`n rad onderin aan de voorkant van m`n case, de lucht wordt daar naarbinnen geblazen door een 12cm fan op 7 volt. hierdoor komt er koude lucht langs m`n rad en is ie lekker stil. de lucht in m`n case wordt door een 9cm fan en 3 8cm fan`s weer naar buiten geblazenen hierdoor warmt de case temp niet te veel op. ongeveer 30 graden.

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 22:22 schreef Silenzer_nl het volgende:
Ik heb m`n rad onderin aan de voorkant van m`n case, de lucht wordt daar naarbinnen geblazen door een 12cm fan op 7 volt. hierdoor komt er koude lucht langs m`n rad en is ie lekker stil. de lucht in m`n case wordt door een 9cm fan en 3 8cm fan`s weer naar buiten geblazenen hierdoor warmt de case temp niet te veel op. ongeveer 30 graden.
]

Casetemp van 30 vind ik teveel! Je proc procuceert de meeste warmte, kan je beter je radiator koelen met lucht die bijv 24 graden is, gelijk aan je casetemp iig.

Verwijderd

bij 30graden blijft alles nog lekker lopen dus vindt ik het geen probleem...

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 22:35 schreef Silenzer_nl het volgende:
bij 30graden blijft alles nog lekker lopen dus vindt ik het geen probleem...
Dan zou ik mijn videokaart niet zover kunnen oc-en

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 23:17 schreef gve het volgende:

[..]

Dan zou ik mijn videokaart niet zover kunnen oc-en
waterkoelen ?! :9~

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:49

scorpionv

This space for rent

Ik heb m'n radiator bovenin, je hebt daar de meeste ruimte, en je blaast de warme lucht gelijk je kast uit. Vergis je niet, er komt echt warme lucht uit als je proc een Wattje of 90 verstookt. Dat wil je niet in je kast hebben.
Bang voor lekkage ben ik niet, gewoon goede slangen + goede slangklemmen gebruiken.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Als je van plan bent de radiator in de voorkant van je kast te monteren heb je misschien wat aan de volgende link

De koude lucht van buiten de kast word door de radiator gezogen i.p.v de lucht uit de kast (die stukken warmer is)..

Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/articles/assets/images/pm2-duct2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.procooling.com/articles/assets/images/pm2-duct4.jpg

Succes!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op dinsdag 25 september 2001 23:57 schreef n0va^ het volgende:
De koude lucht van buiten de kast word door de radiator gezogen i.p.v de lucht uit de kast (die stukken warmer is)..
Fout! De processor wordt niet meer luchtgekoeld, dus die warmte zit niet meer in je 'kastlucht'. Die zit in je water. Je hebt alleen nog een videokaart + chipset + CDROM die wat warmte maken, maar dat is weinig vergeleken met een CPU.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 26 september 2001 00:01 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Fout! De processor wordt niet meer luchtgekoeld, dus die warmte zit niet meer in je 'kastlucht'. Die zit in je water. Je hebt alleen nog een videokaart + chipset + CDROM die wat warmte maken, maar dat is weinig vergeleken met een CPU.
Jij hebt zeker geen 5 cd-rom stations boven elkaar zitten :)

One of the animals has left its cage today.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op woensdag 26 september 2001 00:03 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Jij hebt zeker geen 5 cd-rom stations boven elkaar zitten :)
4 ;) Maar ze draaien gelukkig niet constant (geen warmteproductie) anders word ik gek van de herrie.

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 00:01 schreef scorpionv het volgende:

[..]

En wat dacht je van 2 hd's dan? .. dat zijn ook kacheltjes .. met kast dicht scheelt het altijd wel zo'n 10 graden!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op woensdag 26 september 2001 00:13 schreef n0va^ het volgende:

[..]

En wat dacht je van 2 hd's dan? .. dat zijn ook kacheltjes .. met kast dicht scheelt het altijd wel zo'n 10 graden!
Dat scheelt idd, maar als je een radiator inbouwt, zul je daar toch minstens een 120mm fan achter hangen. Ofwel, je hoeveelheid verplaatste lucht is aardig in orde. Dan zullen je HD's iig niet smelten. :D

Ik blijf erbij dat een plaatsing bovenin beter is. Als je de radiator onderin zet, verspreidt de warmte zich door de hele kast. Alles warmt dus iets op.
Als je de radiator bovenin zet ben je de warmte van je CPU gelijk kwijt. Wel is het zo dat de lucht die door de radiator stroomt wat minder koel is. Je koelt je CPU in dat geval niet 100% optimaal (daarvoor moet je de radiator + fan volledig buiten de kast hangen) omdat je water iets warmer blijft.

• Tenesmia

Tenesmia

First Sergeant

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 19:17 schreef gve het volgende:
Radiator bovenin. Zorg ervoor dat je fans niet direct tegen je rad blazen. Maar maak een soorttussenruimte/luchtbuffer, hierdoor loopt de lucht veel gelijkmatiger langs de radiatorvinnen. Resultaat: veel stiller en beter koelend.
Ik was dus wel van plan mijn fans tegen mijn radiator zelf aan klem te zetten ( gewoon erop schroeven, past ook mooi .. ) maar dat is dus geen goed idee ? hoe groot moet die luchtbuffer zijn, een centimeter of twee diep ofzo ? :?

En voor een ( niet traploze ) baybus, is het dan meer aan te raden een 5 / 12 of een 7 /12 volt te bouwen bij 120 mm fans ?

ik vind die oplossing van nOva^ ook wel apart trouwens.. maar ik was niet kapot van de resultaten... :( wel cool idee !

Ad Astra Per Aspera

Pagina: 1