Toon posts:

UTP kabel (Netwerk newbie)

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben waarschijnlijk de pineut en moet het netwerk in ons studentenhuis aanleggen (5 compuus). Nu heb ik bij de faq+search gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik het beste een 100 Mbit Hub kan kopen en in elke pc een 100 MBIt PCI kaart stoppen. Nu kun je 2 soorten UTP kables kopen; gekrimpt en niet-gekrimpt. Wat is dat precies? En soms gaat het over een uplink. Heb ik zoiets nodig en moet ik dan een extra poort hievoor op de HUB hebben? Nu willen we ook ADSL delen. Nu kan dat door op een van de compus Internet Connection Sharing ofzo te gebruiken onder W2K, maar dan moet de PC continu aan blijven staan. Is er een andere goedkope oplossing?

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Koop een 100Mbit HUB, koop 5 Netwerkkaartjes, prik ze allemaal in de HUB. Tweak je ADSL modem zodat ie automatisch verbinding maakt en prik die ook op de HUB.

Geef de PC's ip adressen: 10.0.0.101 t/m 10.0.0.105 (bijvoorbeeld) en stel als Gateway de ADSL Router in, vergeet niet ook de DNS server op de clients in te stellen.

Kabel? gewoon 6 UTP CAT5 kabel. Gen crosslinks of zo.

Uplink heb je alleen nodig als je een HUB aan HUB wilt hangen. In jouw geval heb je er dus niets mee te maken en kun je het beste een 8poorts 100Mbit hubje kopen...

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 16:18 schreef Bladiebla het volgende:
Hallo,
Ik ben waarschijnlijk de pineut en moet het netwerk in ons studentenhuis aanleggen (5 compuus). Nu heb ik bij de faq+search gekeken en tot de conclusie gekomen dat ik het beste een 100 Mbit Hub kan kopen en in elke pc een 100 MBIt PCI kaart stoppen. Nu kun je 2 soorten UTP kables kopen; gekrimpt en niet-gekrimpt. Wat is dat precies? En soms gaat het over een uplink. Heb ik zoiets nodig en moet ik dan een extra poort hievoor op de HUB hebben? Nu willen we ook ADSL delen. Nu kan dat door op een van de compus Internet Connection Sharing ofzo te gebruiken onder W2K, maar dan moet de PC continu aan blijven staan. Is er een andere goedkope oplossing?
Je moet gewoone en hubje kopen
10 mbit is wel voldoende je adsl kan toch niet harder tenzij je over het netwerk intern heel veel gaat doen
het mooiste zou zijn als je gewoon een server pctje neerzet met linux dr op voor het internet delen (freesco bijvoorbeeld)
gekrimt is met utp stekker dr aan en ongekrimt dan moet je die dr nog zelf aan zetten
je moet allemaal gewone utp kabels hebben
dus geen cross
je uplink heb je verder niet nodig 8-)

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
[b]Op maandag 24 september 2001 16:21 schreef
Kabel? gewoon 6 UTP CAT5 kabel. Gen crosslinks of zo.

Uplink heb je alleen nodig als je een HUB aan HUB wilt hangen. In jouw geval heb je er dus niets mee te maken en kun je het beste een 8poorts 100Mbit hubje kopen...
volgens moi moet je toch echt crossed van ADSL modem naar je hub hoor >:)

Have a wheelie good weekend!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op maandag 24 september 2001 19:22 schreef FragDaddy het volgende:

[..]

volgens moi moet je toch echt crossed van ADSL modem naar je hub hoor >:)
Mwoah, een crossed cable in je uplink steken is het zelfde als een gewone kabel in een gewone poort steken, dus dat is niet zo vast als het lijkt hoor...