Toon posts:

Space scene maken in 3D Studio MAX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet zo heel lang geleden begonnen met 3D Studio MAX, en om wat te oefenen heb ik een eenvoudige space scene gemaakt.
Je zoeft voorbij een ronddraaiende planeet, met directional light erop, en de camera blijft gericht op die planeet. Het is dus een animatie.
Nu had ik als achtergrond een hi-res space map gebruikt, maar deze blijft dus stilstaan tegen de achtergrond, dat ziet er echt niet uit.

Ik had het idee om een hele grote holle bol om het geheel te doen, en die map aan de binnenkant erop te plakken, en dan met self-ilumination die sterretjes te laten oplichten, met diezelfde map eroverheen natuurlijk, zodat die sterretjes zichtbaar worden.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar, het enige dat ik zie is zwart, hoe krijg ik het nou voor elkaar om een achtergrond te maken die blijft kloppen als de camera beweegt?
Weet iemand een trucje of een goede tutorial? Alle tutorials die ik had gevonden gingen over heel wat anders, daar had ik niks aan.

Alvast bedankt :)

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
ik heb volgens mij eens zo'n tutorial gezien bij www.3dcafe.com.. het ging over een grote bol die aan de binnenkant behangen was met achtergrond

kijk er maar es..

btw. vergeet niet een lamp in de bol te plaatsen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 15:41 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
ik heb volgens mij eens zo'n tutorial gezien bij www.3dcafe.com.. het ging over een grote bol die aan de binnenkant behangen was met achtergrond

kijk er maar es..

btw. vergeet niet een lamp in de bol te plaatsen ;)
Het probleem was dus dat die lamp (omni) ook die planeet verlichtte, maar niet op de manier zoals ik wilde :)

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 09:49

ddZ

Waarom stel je geen starfield in ?! Scheelt veel gekloot & ziet er nog realistisch uit ook :Y)

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:51

mulder

ik spuug op het trottoir

Misschien heel dom hoor, maar zitten de camera + light wel in de bol, en niet er buiten?

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard zit alles in de bol, ik las net ergens dat ik wel de normalen moest omdraaien, dat ga ik nu dus effe proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 september 2001 17:06 schreef dadinanduZ het volgende:
Waarom stel je geen starfield in ?! Scheelt veel gekloot & ziet er nog realistisch uit ook :Y)
Hmmz :) dat starfield voldoet voorlopig wel, bedankt :)

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 09:49

ddZ

Op maandag 24 september 2001 18:04 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Hmmz :) dat starfield voldoet voorlopig wel, bedankt :)
8-)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is nu alleen dat ik het niet voor elkaar krijg om die animatie mét starfield naar een bestand weg te schrijven...

Weet iemand hoe dit wel kan, of heeft iemand nog andere goede technieken (tutorial?) om een goede achtergrond te maken die niet meedraait met de camera?

Verwijderd

Ik weet niet veel (meer?) van MAX, maar wel dat het starfield altijd aan het k*tten is.... *D

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dan doe je denk ik iets fout in video post. Staat alles wel in de goeie volgorde?

specs

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 11:18

Eranum

geek!

Het wegschrijven kun je inderdaad simpel doen door een "scene output event" toe tevoegen aan je video post. That's it.

En een plaatje als achtergrond gebruiken, die vervolgens mee beweegt kan als volgt.

Ga naar de material editor, en maak daar een nieuw materiaal aan met de map die jij wilt gebruiken, en noem hem bijvoorbeeld achtergrond. Vervolgens ga je naar het tabblad rendering, en vervolgens environment. Klik dan bij Environment Map, en selecteer aan de linkerkant "Material Editor". Vervolgens selecteer je uit het lijste met materials die er komen te staan, je zojuist gemaakt achtergrond. Selecteer vervolgens instance, en vergeet niet nog ff "Use Map" aan te vinken.

That's it min of meer. Het handige hieraan is, dat je zo niet alleen maar sterren als achtergrond hoeft te gebruiken, maar door als achtergrond dan bijvoorbeeld een smoke material te gaan gebruiken met de juiste instellingen kun je ook nebula's maken. Wat kan leiden tot dit...:

Afbeeldingslocatie: http://server30.hypermart.net/kaakworld/warpcore/korolevbeauty-small.jpg

Veel succes ermee...

tää on taas niin tätä

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt :)

Dat is dus echt precies wat ik zoek :9
En nou ga ik ook effe een Star Trek scene renderen :)

Verwijderd

En als je het echt goed doet dan krijg je zoiets (gemaakt door Thomas Banner) :)

Afbeeldingslocatie: http://www.3dfrontier.com/banner/ToLiveAndDieInStarlight-1a.jpg

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Op donderdag 27 september 2001 10:58 schreef TheLightwaver het volgende:
En als je het echt goed doet dan krijg je zoiets (gemaakt door Thomas Banner) :)

<a href="http://www.3dfrontier.com/banner/ToLiveAndDieInStarlight-1a.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>
Zucht ... maar is dit gemaakt in MAX? Neuh ... Lightwaver ... iedereen weet toch dat B5 uitsluitend met Lightwave is gemaakt. Wel mooi ... kun jij dat ook?

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Op donderdag 27 september 2001 12:14 schreef Killemov het volgende:

[..]

Zucht ... maar is dit gemaakt in MAX? Neuh ... Lightwaver ... iedereen weet toch dat B5 uitsluitend met Lightwave is gemaakt. Wel mooi ... kun jij dat ook?
Yup, dit is in Max4 gemaakt. Thomas Banner heeft alle bab5 modellen in Max gemaakt :)
zijn pagina: Diverse 3D
zijn Bab5 pagina (met Max modellen): Diverse Babylon5

Ben nog steeds bezig met een ultra gedetaileerde versie van de Starfury maar heb door mijn werk geen tijd gehad om 'm af te maken.

Maar zoals je ziet is Max ook erg geschikt om spacescenes te maken :)

• Eranum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 11:18

Eranum

geek!

Yup, Thomas Banner is inderdaad steen goed..

Voor nog meer Babylon 5 meshes voor MAX, kan ik de volgende site ten zeerste aanraden...:

Omega Productions 2000

tää on taas niin tätä

Verwijderd

Aah de site van goeie ouwe Isoeph (Robin Morisson) uit Canada :)

Yup, daar staan vrijwel alle Max modellen op die er te vinden zijn van Babylon 5.

Ik denk trouwens dat veel van die Max scenes de achtergronden erbij hebben dus kijk maar eens hoe gasten als Thomas, Robin of Conor Clancy het klaar hebben gespeeld.

Succes
Pagina: 1