Toon posts:

Laatste vraag: Pentium of Athlon voor Geluid???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties mensen!!!
Ik heb nog 1 vraagje:

Ik heb NOG geen nieuwe computer gekocht,
maar ben erg aan het twijfelen tussen een P4 1.7 (o.i.d.) en een athlon 1.4 (o.i.d.).

Ik wil mijn computer slechts gebruiken voor het produceren van muziek met de bekende programma's (nuendo, cubase, gigastudio, VST enz enz)

Ik hoor van velen dat athlons niet werken met veel geluidsprogramma's terwijl anderen weer zeggen dat de athlon beter is i.v.m. meer stemmen en plugin snelheid?

Wie weet wat de beste keuze is voor deze doeleinden???

Alvast bedankt,

PINJO

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Onzin, beide cpu's zijn x86 compatible.
Kan zijn dat er buggy programma's gebruikt worden, maar aan de cpu ligt het niet.

Verwijderd

Het is wel weer zo dat Intel SSE ondersteund. :) Als de computer aleen voor muziek is Intel. ;)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik zou ook een Intel nemen. De grote programma's (oa Logic, Sonar) zijn geoptimaliseerd voor de Pentium 4. Bovendien weet je dan zeker dat je een rotsvast systeem in huis haalt. Dat is een vereiste!

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

move naar [forum=7]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Absoluut een Athlon.

Met z'n ultra FPU, zal ie uiteraard z'n werk snel zat doen.
Ik heb nog maar verrekte weinig programma's gezien die werkelijk gebruik maken van SSE (ook al is dat al +/- 3 jaar op de markt), mocht je die wel hebben.. AthlonXP heeft het ook.
Verder kondigen al grote spelers op de soundmarkt aan voor de Athlon te optimaliseren.
Mocht je dus sound programma's gebruiken die niet van SSE gebruik maken (het gros), dan zal de FPU van de Athlon de doorslag geven, aangezien die van de P4 niet echt bekend staat als een powerfull FPU.
Stabiliteit is trouwens een zaak van de systeembouwer, iemand met twee linkerhanden krijgt alles instabiel.

Verwijderd

Ik heb begrepen dat er in de Athlon XP (Palomino) ook SSE ondersteund wordt, en de Athlon holt de Pentium 4 nog steeds voorbij qua floating point berekeningen, en die heb je nodig bij het verwerken van je VST Plugins. Verder zou ik absoluut investeren in een zeer grote en snelle HDD (Raid?), als je harddiskrecording gaat gebruiken. Ook moet je met Pentium 4 nog steeds Rambus geheugen gebruiken, wat duur is en niet zo geweldig presteert, terwijl je bij harddiskrecording je geluidssporen graag in het geheugen hebt, dus veel mem wilt hebben.

Ik ben ook een nieuwe studioPC aan het overwegen, zoals het er nu uitziet wordt het een watergekoelde Athlon XP op een Nforce Mobo, uiteindelijk 1GB DDR Ram, een IDE Raid 1 config, en waarschijnlijk een Guillemot ISIS.

edit:

Te laat qua relevante inhoud :+

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op maandag 24 september 2001 15:40 schreef NorthernLightX het volgende:
Ook moet je met Pentium 4 nog steeds Rambus geheugen gebruiken, wat duur is en niet zo geweldig presteert,
ahum, leg uit plz?

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

Nou, alle officiele intel chipsets ondersteunen alleen nog maar rambus, of gewoon PC133 SDRAM maar dan kun je dahag zegen tegen je performance. DDR support komt pas over een paar maanden. En anders zit je aan een VIA plank vast, maar die zijn volgens mij ook nog niet uit (en als dat wel zo is denk ik niet dat ze erg goed verkrijgbaar zijn).

edit:

Qua performance baseer ik me op benchmarks van o.a. TomsHardware.

Ik lees trouwens net dat het Nforce Audio-gedeelte echt heel erg goed presteert t.o.v. een SBLive, kijk maar op anandtech. (nforce = nog alleen athlon).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Uhm.. Ik ging altijd al voor een muziek systeem..
en weet je... als je met samples werkt minstends 512 mb ram
processor maakt weinig uit eigenlijk..behalve als je software synthese gaat doen..dan moet je iets tegen de 800 MHz hebben... eigenlijk doet iedere pc het nu op dit moment wel goed in de muziek.. ik heb hier op dit moment nog een celly466 met 128 mb ram..en ik kan alles wat ik ooit heb durven dromen..als je proffesioneel te werk gaat heb je steeds minder nodig..want de rest heb je in de studio of op je geluidskaart

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 24 september 2001 17:05 schreef ErectionJackson het volgende:

[..]

ahum, leg uit plz?
Het is makkelijk om te zeggen. Maar volgens mij is een P4 met Rambus juist met lineaire datastromen erg goed...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ps..voor audiofreaks is een SB live af te raden.. hij is echt wel goed..daar iet van..maar niet voor muziek maken etc... hij heeft een hoge signaal/ruisverhouding.. (wer staat 100 maar et is is tussen de 60//80 in)

ik zou zeggen een goeie dure yamaha kaart.. of Creamware pulsar... ook een leuke is Audiowerk 8 of Audiowerk16

Verwijderd

[Offtopic mode]

Of de Yamaha DSP Factory, heb je er gelijk een 02R mengpaneel in je PC. Helaas kun je dan weinig meer quaken enzo. Ik ga denk ik voor de Guillemot ISIS, 8in 8uit heb ik begrepen, dat moet voldoende zijn. Ik heb een Korg Triton, ik wil een Spirit digitale mengtafel erbij kopen....als ik geld heb >:)

[/Offtopic mode]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 24 september 2001 17:23 schreef NorthernLightX het volgende:
[Offtopic mode]

Of de Yamaha DSP Factory, heb je er gelijk een 02R mengpaneel in je PC. Helaas kun je dan weinig meer quaken enzo. Ik ga denk ik voor de Guillemot ISIS, 8in 8uit heb ik begrepen, dat moet voldoende zijn. Ik heb een Korg Triton, ik wil een Spirit digitale mengtafel erbij kopen....als ik geld heb >:)

[/Offtopic mode]
[nog een offtopic mode]
yep die 2 was ik vergeten... erg mooi...
btw ..haal je moioe geluiden uit die trinitron?? want ik doe nu software synthese met pc... en ik wil weten ofje mooie rauwe/vette geluiden eruit kan halen..(ook goed voor trance?) of ben ik weer te dicht bij de jp8080 bak.??

(ps.. mijn naam zegt wat anders.. maar dat doe ik oko..gitaar :P )
[/nog een offtopic mode]

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
ProTools, het bekende pakket van Digidesign, loopt niet goed op sommige pc's met een VIA chipset.. Zie hun website www.digidesign.com..

Misschien dat het met AMD/nForce chipsets wel goed gaat, maar als geld minder belangrijk is zou ik in dit geval toch voor een Intel gaan..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 24 september 2001 17:28 schreef TripleM het volgende:
maar als geld minder belangrijk is zou ik in dit geval toch voor een Intel gaan..
Dat ik zowaar ben omgepraat en een amd genomen heb vind ik nog steeds dat Intel beter is.. ivm met de warmte.
Wat ook een storende factor vaak is waar rekening mee moet gehouden worden dat in audio pc's weinig fans mogen zitten...dat komt omdat je storing krijgt en dan lekker veel ruis of andere zooi door je geluid krijgt..en dat wil je niet hebben..daarom zou ik een p3 of p4 nemen...
maar iig je hebt iets van een 800MHz nodig..zoveel meer heb je niet nodig.... maar idd...als het ook nogeeens snel meot zijn..dan p4 2 gigHz met 256 rambus.. (en een asus bordje)

• TripleM
Op maandag 24 september 2001 17:31 schreef gitaarwerk het volgende:
Wat ook een storende factor vaak is waar rekening mee moet gehouden worden dat in audio pc's weinig fans mogen zitten...dat komt omdat je storing krijgt en dan lekker veel ruis of andere zooi door je geluid krijgt..en dat wil je niet hebben..daarom zou ik een p3 of p4 nemen...
Da's voor het eerst dat ik dat hoor, zal wel meevallen denk ik.. Zeker als je een goede geluidskaart hebt..

• InterCC
  • Laatst online: 21-08 11:46
Waaro geen G4 :Y)

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 17:28 schreef TripleM het volgende:
ProTools, het bekende pakket van Digidesign, loopt niet goed op sommige pc's met een VIA chipset.. Zie hun website www.digidesign.com..

Misschien dat het met AMD/nForce chipsets wel goed gaat, maar als geld minder belangrijk is zou ik in dit geval toch voor een Intel gaan..
Jammer dat je daar verplicht Win98 voor moet draaien. Het draait nog niet op een Win2k systeem.

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op maandag 24 september 2001 20:40 schreef InterCC het volgende:
Waaro geen G4 :Y)
Net ffies met m'n muziekdocent over gehad: hij heeft in z'n eigen studiootje een P3 staan, maar een kennis van hem heeft een hageltjenieuwe G4. En die docent van mij ìs een potje jaloers!!!

Op de muziekschool (me heeft keyboardles, jawel een E96 sp. ed) hierzo hebben ze getest met een G4 en een P4. En mooi dat die Mac d'r is blijven staan!!!!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 24 september 2001 20:36 schreef TripleM het volgende:

[..]

Da's voor het eerst dat ik dat hoor, zal wel meevallen denk ik.. Zeker als je een goede geluidskaart hebt..
jah..ik heb et hier ook niet over de goeie geluidskaaren... wel over sblive trouwens... (niet dat ie slecht is.maar et is een lachertje voor audio fanaten)

maar je moet zorgen dat je spullen goed afgeschermd zijn..en neit teveel magnetische velden in de buurt heb.

Ik had et zelf ook in men studiootje.. niet normaal..wel leuk zo'n sblive..maar niet in de studio.. :((( teveel "noise"

• TripleM
Op maandag 24 september 2001 20:53 schreef bart1234 het volgende:
Net ffies met m'n muziekdocent over gehad: hij heeft in z'n eigen studiootje een P3 staan, maar een kennis van hem heeft een hageltjenieuwe G4. En die docent van mij ìs een potje jaloers!!!

Op de muziekschool (me heeft keyboardles, jawel een E96 sp. ed) hierzo hebben ze getest met een G4 en een P4. En mooi dat die Mac d'r is blijven staan!!!!
Ach dat maakt niet zo heel veel uit, Mac of PC.. Tis maar net wat jij wil.. In sommige bekende studio's gebruiken ze ook pc's dus zo heel slecht zal het niet zijn..

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ps en mac worden evenvel gebruikt.. meer pc eigenlijk.. komt omdat die awt betere uitbereidngs mogelijkheden heeft..

(ik heb dit ooit allemaal uitgezocht omdat ik deze pc voor de studio wou hebben )

Verwijderd

Maar laten we ook vooral de Atari niet vergeten ism Cubase. ;)

Verwijderd

Ik heb Cubase VST/32 5.0 draaien op een AMD900 onder XP. Draait prima. Vanaf r5 zitten er AMD optimalisaties :) in.
Wie heeft er btw nog meer XP draaien met Cubase?? Zullen we daar een Topic over openen???

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Draai hier logic audio platinum en reaktor 3.0 op een athlon 1200@1333 met 512 MB RAM. Geen problemen dusver.....lekker veel kracht! Vooral voor softsynths is fpu power een must!

A.

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 17:26 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

[nog een offtopic mode]
yep die 2 was ik vergeten... erg mooi...
btw ..haal je moioe geluiden uit die trinitron?? want ik doe nu software synthese met pc... en ik wil weten ofje mooie rauwe/vette geluiden eruit kan halen..(ook goed voor trance?) of ben ik weer te dicht bij de jp8080 bak.??

[/nog een offtopic mode]
Uit mijn trinitron komt inderdaad een erg vet en rauw geluid, vooral als ik hem net aanzet >:)

Met de Korg Triton kun je zo'n beetje elk geluid maken wat je wilt, layeren, filters, alles is mogelijk. De Triton maakt standaard gebruik van Hyper Integrated synthese, maar met een expansiebordje heb je ook nog eens een complete Korg Z1 synthesizer met MOSS synthese tot je beschikking. Ik ben er in ieder geval heel blij mee.

• Malle_Pietje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 13:17
Op maandag 24 september 2001 15:40 schreef NorthernLightX het volgende:
Ik heb begrepen dat er in de Athlon XP (Palomino) ook SSE ondersteund wordt, en de Athlon holt de Pentium 4 nog steeds voorbij qua floating point berekeningen, en die heb je nodig bij het verwerken van je VST Plugins. Verder zou ik absoluut investeren in een zeer grote en snelle HDD (Raid?), als je harddiskrecording gaat gebruiken. Ook moet je met Pentium 4 nog steeds Rambus geheugen gebruiken, wat duur is en niet zo geweldig presteert, terwijl je bij harddiskrecording je geluidssporen graag in het geheugen hebt, dus veel mem wilt hebben.

Ik ben ook een nieuwe studioPC aan het overwegen, zoals het er nu uitziet wordt het een watergekoelde Athlon XP op een Nforce Mobo, uiteindelijk 1GB DDR Ram, een IDE Raid 1 config, en waarschijnlijk een Guillemot ISIS.

edit:

Te laat qua relevante inhoud :+
Die Guillemot ISIS is een goeie keuze, maar beperkt in ondersteuning ;( Alleen Win98en WinME, géén Win2000 drivers. Geen punt zolang je één van de andere OS's gebruikt.

Efficiency is intelligent laziness

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op maandag 24 september 2001 20:36 schreef TripleM het volgende:

[..]

Nee, zeker niet. Is echt iets om rekening mee te houden! Dit wordt vaker onderschat, maar hier moet echt om gedacht worden. Ik dacht dat SOS hier een keer een test over had gedaan. Zal ff kijken of ik t nog terug kan vinden

Verwijderd

Hier zat ik aan te denken. Is dit een kwalitatief goed kaartje? Ik wil gaan werken met Logic. De pc is al besteld, want op een amd500 kom je niet ver. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.eiland.nl/images/AW8Platine.gif
Emagic audiowerk

De AudioWerk8 PCI kaart voor Pentium en PowerPC computers is sinds de introductie in juli 1997 een groot succes geworden. Door de unieke combinatie van een zeer goede opname kwaliteit, het grote aantal uitgangen, effectprocessing en niet in de laatste plaats de betaalbare prijs, is harddiskrecording op een hoog nivo, voor vrijwel iedereen mogelijk geworden.

2 analoge ingangen -10dbV
8 (acht!) analoge uitgangen -10dbV bitstream AD converter; 18bit DA converter
SP/DIF in variabel/uitgang 44.1Khz
Dynamic Range: 92dB
(THD+N)/S:0.006% @ 1 kHz, 0dB Signal Level
tot 24 tracks met Logic Audio

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 15:33 schreef Malle_Pietje het volgende:

[..]

Die Guillemot ISIS is een goeie keuze, maar beperkt in ondersteuning ;( Alleen Win98en WinME, géén Win2000 drivers. Geen punt zolang je één van de andere OS's gebruikt.
[Weer heel erg offtopic mode]
Sja, en 2000 is nu juist wat ik ga gebruiken. 95, 98, 98SE, en ME zijn allemaal MSDOS met een jasje, daar ben ik al tijden vanaf gestapt. Ik heb ook zitten kijken naar de Creamware Pulsar...ziet er errrrug lekker uit... Ik ga me nog een keer laten overtuigen in de muziekwinkel. Verder ben ik er al bijna zeker van dat de software Cubase VST/24 wordt met een Steinberg Houston mengtafel, over zo'n systeem had ik vroeger al natte dromen, nu bestaat het gewoon! :9~
[/Weer heel erg offtopic mode]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe jah..weet je wat et is met dat spul...
vroeger had i er ook natte dromen over :P
nu heb ik et.. wil je alleen maar meer..
maar dat zijn mensen :P ehhhe

Pagina: 1