Verschil NTFS & FAT32

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Waarschijnlijk is deze topic al eens een paar keer aan bod gekomen. Maar ik wou nog ff de verschillen weten tussen FAT32 en NTFS met voor- en nadelen...

Nu heb ik Win 2000 Pro onder FAT32

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

ik zou even in de search rondneuzen...dan heb je zo antwoord op je vraag...succes!

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

het verschil is dat je onder ntfs op file kan beveiligen en bij fat niet verder maakt ntfs gebruik van een hogere encryptie mogelijkheid, en zijn er diverse beveiligings aspecten die je onder ntfs wel hebt en onder fat32 niet. Verder zijn er mogelijkheden voor HD stripping e.d maar voordat je daar mee aan de gang ga zou ik naar de boekhandel rennen en een win200 pro boek halen.

Groeten Gthang

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

FAT32 is een braindead fix voor een braindead FS (FAT16/FAT12) dat eigenlijk alleen voor floppy's bestemd was. Plakbandwerk dus, en daarom, behalve foutgevoelig, ook nogal traag.

NTFS is stukken moderner, maar bevat beveiliging, en is dus nogal traag.

:+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Op maandag 24 september 2001 15:11 schreef mithalph het volgende:
NTFS is stukken moderner, maar bevat beveiliging, en is dus nogal traag.
Beetje kort door de bocht hoor. De beveiliging in NTFS t.o.v. FAT(32) is niet als een driver of zo geïmplementeerd, dus de vertraging is nihil.

Gebruik aub de Search om flamewars en technische discussies hierover te lezen.

Bloed, zweet & koffie

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 24 september 2001 15:15 schreef Vilenin het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht hoor. De beveiliging in NTFS t.o.v. FAT(32) is niet als een driver of zo geïmplementeerd, dus de vertraging is nihil.
Vandaar de :+

Maarja, met de rotsnelheid van computers tegenwoordig, maakt het sowieso geen bal meer uit. Misschien als je 1000+ files van 1Kb tegelijk gaat openen dat je er wat van merkt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Eerder gezegd, W2k op FAT (16 of 32), is als met je Ferrari op een boerelandweg rijden. Essentie van W2k is NTFS!!!!!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 24 september 2001 15:27 schreef Ilecim het volgende:
Eerder gezegd, W2k op FAT (16 of 32), is als met je Ferrari op een boerelandweg rijden. Essentie van W2k is NTFS!!!!!
Aha, dus een Ferrari op een boerelandweg is gelijk aan een 2CV op een boerlandweg? :P
Nee hoor, ik begrijp je wel beetje ... maar 'essentie' is toch wat anders dan 'weinig nut' dacht ik zo...

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Hierbij zie je Win2K als je Ferrari (beetje merkwaardige vergelijking, maar soit) en FAT16 als een landweg neem ik aan?

Een betere vergelijking zou zijn:

- Win9x: Ferrari
- Win2K: Geldtransportwagen
- FAT16: Proviciale weg
- FAT32: Snelweg
- NTFS: Snelweg, maar dan door het voormalig oostblok met guntowers erlangs voor de "beveiliging"

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Heb mijn BOOTSCHIJVEN toch mooi FAT32 gelaten .... als ie dan een keer niet meer gewoon wil booten en veilige modes ook niet meer pakt dan kan ik nog terugvallen op mijn win95 bootflop om het probleem op te lossen :+

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 24 september 2001 15:47 schreef wzzrd het volgende:

[..]

- FAT16: Proviciale weg
- FAT32: Snelweg
- NTFS: Snelweg, maar dan door het voormalig oostblok met guntowers erlangs voor de "beveiliging"
FAT32: Gewone snelweg
NTFS: ZOAB (over 't algemeen beter, maar ook z'n nadeeltjes)

Verwijderd

- Win9x: Trekker
- Win2K: Ferrari
- FAT16: Landweg
- FAT32: Provinciale weg
- NTFS: Snelweg met tolpoortjes :+

Een trekker kan (mag) niet op de snelweg :)

• ijspinguin
  • Laatst online: 10-09-2025
Met NTFS kan je de hele rechtenstructuur van je schijf bepalen. R/W/List Folder Content/R&Exe/M/FC. NTFS defragmenteerd minder. Meer mogelijkheden zoals onder andere: dynamic disks, EFS en quota management. Nadeel: als je loopt te kloten kan je het behoorlijk voor jezelf verpesten.

• RedC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
dus NTFS is aan te raden tov FAT32 onder W2k...

Verwijderd

Op maandag 24 september 2001 16:05 schreef Schumi_the_Champ het volgende:
dus NTFS is aan te raden tov FAT32 onder W2k...
Ik zou niet weten waaron je FAT32 zo willen gebruiken, dat is zo onveilig als de pest, straks gaat je win9x (dualboot?) nog aan die partitie klooien, daar heb je echt geen zin in

• ijspinguin
  • Laatst online: 10-09-2025
Neem gewoon NTFS. Speel wat met de rechten. Vergeet geen reserve admin aan te maken en denk driemaal na voor je wat aan de rechten veranderd.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 24 september 2001 16:01 schreef Cheatah het volgende:

LOL :D :)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 24 september 2001 16:01 schreef Cheatah het volgende:

Dan toch wel:

- Win9x: De bolide van ons Joske, die mag ook niet op de snelweg, maar wel op SilverStone
- Win2K: Toch weer die geldwagen.
- FAT16: Het strand
- FAT32: De A10
- NTFS: Route Du Soleil. Idd. met tolpoortjez :) En net zo druk (lees: traag of snel) als de A10

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[topic=236304/1]

voor meer info ;)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 24 september 2001 16:07 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waaron je FAT32 zo willen gebruiken, dat is zo onveilig als de pest, straks gaat je win9x (dualboot?) nog aan die partitie klooien, daar heb je echt geen zin in
Onveilig? Kom op zeg! Beetje paranoide? Heb al jaren een NT OS naast een 9x en daar gebeurt echt niks raars mee. En wat betreft de NTFS veiligheid voor home-users: stier.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-03 17:13

Arno

PF5A

meer info uiteraard in de search :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.